Ford Mustang Mach E introductie

Een mening hebben over auto’s is iets persoonlijks. En soms is het prettig om enkel de belangrijkste gegevens te kunnen lezen om te bepalen of dit wellicht jouw nieuwe auto wordt.

Zie hier de: Ford Mustang Mach-E. We mochten hem al van dichtbij bekijken en we hebben in dit artikel onze mening en ervaring gecombineerd met de cijfertjes uit de brochure van Ford.

Helemaal onderaan het artikel onze video-review.

Ford Mustang Mach-E Johan Claassen
introductie Ford Mustang Mach-E met Ford NL directeur Johan Claassen

Voornaamste vraag: Is het een echte Ford Mustang?

Welke uitvoeringen zijn er allemaal?

Twee soorten aandrijving:

  • RWD, Rear Wheel Drive oftewel achterwielaandrijving
  • AWD, All Wheel Drive oftewel vierwielaandrijving

Twee accupakketten:

  • 75 kWh (actieradius 420 – 450 km. Afhankelijk van keuze AWD of RWD)
  • 98 kWh (actieradius 540 – 600 km. Afhankelijk van keuze AWD of RWD)

De achterwielaangedreven uitvoeringen (RWD) hebben een grotere actieradius. Ze hebben namelijk minder wrijving, omdat ze enkel de achterwielen aandrijven. Daarnaast zijn ze ook lichter, omdat er minder onderdelen gebruikt zijn voor de aandrijving.

Ford Mustang Mach E RWD of AWD

Acht kleuren:

  • Shadow Grey (geen meerprijs)
  • Iconic Silver (€ 1.000,-)
  • Space White (€ 1.000,-)
  • Infinite Blue (€ 1.200,-)
  • Lucid Red (€ 1.400,-)
  • Star White (€ 1.400,-)
  • Carbonized Grey (€ 1.400,-)
  • Grabber Blue (zit in de prijs van de duurdere First Edition)

Lees verder in het artikel wat de meest bestelde kleuren zijn.

Ford Mustang Mach-E Lucid Red

Twee optiepakketten:

  • Technologiepakket (€ 1.500,-), voorzien B&O soundbar met 10 speakers en 560 Watt), handsfree achterklep, Traffic Sign recognition, Intelligente parkeerassistent, 360° camera)
  • Technologiepakket+ (€ 2.400,-). Extra ten opzichte van Technologiepakket: elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, Panoramadak, Lederen bekleding en elektrisch inklapbare buitenspiegels. F
Zie de designlamp door het panoramadak

Specificaties Ford Mustang Mach-E

Afhankelijk van de keuze voor welk accupakket en aandrijving varieert het vermogen van 258 pk voor de 75 kWh RWD en AWD tot 285 pk voor de 98 kWH RWD en 338 pk voor de 98 kWh AWD.

De range van de auto ligt altijd tussen de 420 km en 600 km, aandrijfkeuze-afhankelijk.

Acceleratie en topsnelheid Mach-E

De 75 kWh RWD en AWD hebben beide 258 pk. Maar doordat de vierwielaangedreven AWD meer grip heeft sprint deze in 6,7 seconden naar 100 km/u. De RWD doet hier met 7,4 seconden iets langer over. En dat ondanks de 100 kg meer wagengewicht.

De 98 kWh RWD en AWD hebben niet hetzelfde vermogen, namelijk 285 pk voor de RWD en 336 pk voor de AWD. Het is opvallend dat de 75 kWh RWD sneller sprint (7,4 sec), dan de 98 kWh RWD (7,6 sec). De 98 kWh lijkt dus echt ingesteld te zijn op een langer actieradius.

de 98 kWh RWD is de lange afstandsversie van de Ford Mustang Mach-E

Mustang interieur

Ford Mustang Mach-E GT komt in 2021

De 98 kWh AWD mag dan wel de topper qua prestaties zijn, met zijn 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden. Daarmee is hij wel de tijdelijke topper. In 2021 wordt hij namelijk ingehaald door de Ford Mustang Mach-E GT. Deze krijgt 465 pk / 830 Nm en heeft minder dan 5 seconden nodig voor de welbekende 0-100 sprint.

Meest gekozen versie Mach-E?

Een kleine 1/3 van alle bestellingen gaat naar de First Edition van € 70.940,- Deze versie is voorzien van:

  • 98 kWh accucapaciteit
  • 540 km actieradius
  • Vierwielaandrijving (AWD)
  • Unieke buitenkleur (Grabber Blue of anders gewoon Lucid Red of Carbonised Grey)
  • Wielkasten die in kleur meegespoten zijn
  • Rode of blauwe stiksels in de bekleding (blauw is exclusief voor First Edition)
  • Technologiepakket+ (o.a. B&O audio, panorama dak en 360° camera)

Meest bestelde uitvoering Mach-E

Van alle bestellingen is het grootste accupakket, die van 98,8 kWh, in combinatie met achterwielaandrijving (RWD) de meest bestelde. Deze heeft uiteraard ook de grootste actieradius, 600 km.

Ford Mustang Mach-E klein scherm
Klein scherm voor je neus met belangrijkste informatie

Populairste kleuren?

De Ford Mustang Mach-E is leverbaar in 8 verschillende kleuren. De Shadow Black en Carbonized Grey zijn de populairste kleuren. Wel een beetje saai… Het liefst zouden wij meer Lucid Red en Grabber Blue zien. Mocht dat iets te heftig voor je zijn, dan zien we graag Space White, Iconic Silver of Infinite Blue.

Ford Mustang Lucid Red
Ford Mustang Mach-E Lucid Red

Mustang leverbaar vanaf

Eind oktober 2020 worden de eerste Ford Mustangs Mach-E geleverd. De First Edition is (natuurlijk) degene die als eerst geleverd wordt. Deze 500 stuks zijn wel al uitverkocht. In totaal zijn er nu 1500 stuks gereserveerd. Als deze reserveringen allemaal orders worden, dan zal vermoedelijk niet alles meer in 2020 geleverd kunnen worden.

Prijs Ford Mustang Mach E (bijtelling)

De goedkoopste uitvoering kost € 49.925,-. Je krijgt dan een achterwielaangedreven (RWD) Mustang met een accucapaciteit van 75 kWh en een range van 450 km WLTP en 258 pk. De (wel al uitverkochte) First Edition kost € 70.940,-.

Als de instap-Mustang (€ 49.925,-) nog in 2020 geleverd wordt, dan kost je dat maandelijks € 149,- aan netto bijtelling. Dat is 8% bijtelling over € 45.000,- + 22% over euro erboven.

Verdere opvallende zaken?

De dikke en het dunne scherm

Een elektrische auto moet er ook van binnen speciaal uitzien. Ook dat is in deze Ford gedaan, door het plaatsen van een klein en groot scherm bijvoorbeeld. Het smalle, maar brede scherm achter het stuur voorziet je van de belangrijkste waardes, zoals snelheid en actieradius.

Het grote en lange 10 inch scherm in het midden is een echte multitasker. Daar kun je alle instellingen uh instellen. Gelukkig is er onderaan het grote touchscreen ook een fysieke draaiknop geplaatst. Net als enkele fysieke knoppen op het stuur en in de deur, zijn dat welkome aanvullingen in deze elektrische autowereld.

Verder is over de gehele breedte van het dashboard een B&O soundbar geplaatst én zijn de twee bekende Mustang-bobbels nagebootst.

Ford Mustang Mach-E B&O Soundbar
Ford Mustang Mach-E B&O Soundbar over de breedte van het interieur

Laadsnelheid

De laadcapaciteit thuis en bij openbare laadpalen is maximaal AC 11 kW (62 km actieradius per uur laden). Als je onderweg gebruik maakt van een snellader, dan kan dat met maximaal DC 115 kW voor de 75 kWh versie of met DC 150 kW voor de grotere 98kWh versie. Dat is tot 93 km extra actieradius voor 10 minuten laden. Misschien heb je dan je kopje koffie bij de ‘benzine-pomp’ nog niet op…

Ford Mustang Mach-E laden
Thuis 62 km p.u. laden. Onderweg tot 93 km per uur.

Ionity partner

Doordat Ford partner is van het Ionity netwerk kan men straks met gemak bij één van de Europese Ionity snelladers laden.

Ford Mustang Mach-E Ionity
Ford is Ionity partner

Garantie en dealers

Niet elke dealer wordt straks Mach-E dealer. Dat zijn er in het begin 27. Bij hen kun je terecht voor de aflevering, maar ook eventuele garantievragen. De garantie is 8 jaar en 160.000 km op het accupakket.

Niet standaard laadpaal

Je ziet steeds meer dat laadpalen niet standaard meegeleverd worden met de auto. Tegenwoordig vinden we dat geen probleem meer, want diverse huishoudens zijn al van een laadpaal voorzien vanwege een eerdere PHEV of elektrische auto. Als al die elektrische auto’s maar niet teveel openbare laadpalen in beslag nemen omdat ze thuis geen laadpaal willen plaatsen.

Ford Mustang Mach-E thuis laden
Ford Mustang Mach-E thuis laden

Mini-caravan kan getrokken worden

Met een trekgewicht van 750 kg verslaat de Mach-E menig andere elektrische auto, maar voor een fatsoenlijke caravan is het niet voldoende. Maar een aanhanger met zand of tuinafval moet geen probleem zijn.

Twee kofferbakken

Naast de 407 liter bagageruimte achterin, heeft de Mach-E ook een ‘frunk’ (front trunk). Hier kun je nog eens 100 liter kwijt. De frunk is ook makkelijk schoon te maken doordat hij waterdicht is, maar ook voorzien van een afsluitbare afvoer.

Ben je enthousiast geworden? Maak dan je keuze in de Ford-configurator.

Is de Mach-E een echte Mustang?

Dat is een vraag die iedereen anders interpreteert. Echte ouderwetse Mustang-liefhebbers hebben hem nog niet omarmt. Sommige missen het geluid, de V8 of vinden het model niet mooi. Alhoewel de meeste wel begrip hebben voor de keuze van elektrisch en de bijbehorende prestaties kunnen waarderen. De Ford Mustang Mach-E is een welkome aanvulling op het bestaande elektrische auto-aanbod (vergelijk).

De liefhebber van elektrische auto’s zal deze Ford wel kunnen waarderen en rijdt dan als klap op de vuurpijl in een iconische naam, Mustang. Deze berijder zal met trots zijn auto benoemen en heeft altijd een mooi gespreksonderwerp.

Veranderingen gaan nooit zonder slag of stoot. En als je wint, dan heb je gelijk. Dus als de Ford Mustang Mach-E een verkoopsucces blijkt te zijn, dan heeft Ford gelijk gehad. Al is het maar de vraag of de benzine Mustang eigenaren hun bolide zullen inruilen voor de stekkervariant. De tijd zal het leren!

Review Ford Mustang Mach-E (excuses voor het geluid)
Categorieën