
Ford gaat in Amerika maar liefst vijf miljard Dollar investeren in productielijnen voor elektrische voertuigen. Het doel zijn twee locaties waar zo efficiënt mogelijk EV’s worden geassembleerd. Hierbij houden ze rekening met duurzaamheid, werkgelegenheid en schaalbaarheid. Met als eindproduct een universeel platform waar de toekomstige Ford modellen op worden gebouwd. Eigenlijk net zo simpel als de eerste T-Ford, maar dan elektrisch.
Productie van de toekomst
Een auto zelf samenstellen is vaak het probleem niet, maar de assemblage die daarachter schuil gaat is een grotere uitdaging. Des te meer keuze, des te lastiger het wordt om efficiënt te werken. Daarom was het motto van Henri Ford natuurlijk: “je kunt de T-Ford bij ons in alle kleuren kopen, als het maar zwart is”. Dan kunnen een hoop toverwoorden zoals ‘lean’ meteen over de schutting. Ford gaat zijn productielocaties in Amerika (Kentucky en Michigan) nu zo inrichten dat je kunt kiezen uit meer elektrische modellen dan ooit tevoren, zonder dat het pijn doet in de productie. Ze zijn van plan om drie productielijnen parallel te laten lopen en deze samenstellingen vervolgens samen te brengen.


Deze nieuwe productielijnen moeten zorgen voor 15% snellere montage van het eindproduct. Daarnaast creëert of behoudt het ook nog eens zo’n 4.000 banen. Door de productielocatie op deze manier in te richten gaat de schaalbaarheid omhoog en kunnen er verschillende modellen op hetzelfde platform worden gebouwd. Dit met veelal dezelfde onderdelen en tools.
Platform
Het doel van de nieuwe productielijnen is inmiddels wel duidelijk. De auto’s die van deze band afrollen moeten betaalbaar, digitaal en vooral leuk zijn. Door de over-the-air software updates moeten ze ook lang relevant en modern blijven. Het eerste model wordt in 2027 geïntroduceerd. Dit wordt een vierdeurs elektrische pick-up met een vanafprijs van $30.000. Daarvoor krijg je dan een pick-up met frunk, open laadruimte en meer interieurruimte dan een Toyota RAV4. Wij zijn erg benieuwd hoe dit platform zich verder ontwikkeld. Want Ford heeft met EV’s een tijd lang weinig tot geen keuze gehad. De Ford Explorer is namelijk al eens met een half jaar uitgesteld. En de Ford Capri is nou ook geen dendert succes met 58 tenaamstellingen afgelopen maand.
