
Mocht je nog op wintersport gaan en je nooit meer zorgen willen maken over tractie, koppel en sneeuwkettingen, dan komt Audi met hét wintersport monster van deze eeuw: de Audi Q6 e-tron offroad. Een Audi met quattro techniek is natuurlijk al een goede keuze om overal grip te ervaren en jezelf nooit klem te rijden, maar het concept van deze elektrische Q6 is toch wel de overtreffende trap.
Monster op wielen
Een monster op wielen is de beste omschrijving die we kunnen geven aan de Q6 e-tron offroad. Het doet ons zelfs denken aan de Monster Jam in het GelreDome. De basis is een ‘normale’ Q6 e-tron, maar onderhuids zijn er genoeg aanpassingen gedaan. De meest opvallende is de rijhoogte, deze is toegenomen met 16 centimeter. Dit is nodig om ruimte te creëren voor de bijzondere portaalassen onder de Q6. De spoorbreedte is toegenomen met maar liefst 25 centimeter. Audi spreekt mede door de uiterlijke wijzigingen over de ontwikkeling van een ‘emotionele auto’.

Onbeperkt koppel
Het lezen van specificaties is niet altijd interessant. Maar wel als de Audi Q6 e-tron offroad een maximaal koppel heeft van 13.400 Nm! Deze schrikbarende cijfers zijn alleen wel op de wielen gemeten, dus geeft dit een vertekend beeld. De toename van het koppel ten opzichte van een normale Q6 is 4.400 Nm, dus komt er ruim 50% bij. Dit heeft onder meer te maken met de gigantische wielen. Doordat deze in formaat zijn toegenomen, is de afstand waarover het koppel wordt overgebracht naar het wegdek enorm gegroeid en zorgt het voor fors meer koppel. Mogelijk is er ook nog voor een grotere overbrenging gekozen. Hiervoor geldt dat het toerental van de motor gelijk blijft, maar de snelheid van de auto afneemt. Dit zie je ook terug in de maximum snelheid van dit monster. Dat is ‘slechts’ 175 kilometer per uur.

Om zo’n gigantisch koppel over te brengen naar de wielen, heb je erg sterke aandrijfassen nodig. De overbrenging in de aandrijfassen onder de normale Q6 kunnen dat geweld niet aan. Maar met speciale portaalassen is het wel mogelijk om het gigantische koppel over te brengen op het (besneeuwde) wegdek. En je kunt met deze aandrijving in de Q6 hellingen beklimmen tot 45 graden. Je kunt dus gemakkelijk de skipiste omhoog rijden. Dat scheelt weer geld en wachttijd bij de lift. We zijn benieuwd of deze Audi Q6 bij een concept blijft of dat het ook daadwerkelijk een productieauto wordt. Misschien is de Dakar wel het ideale evenement om dit monster los te laten en zo zijn potentie waar te maken. Op 1 februari kun je de Audi Q6 e-tron offroad live aan het werk zien op de F.A.T. Ice Race via de social media kanalen van Audi.
