elektrische auto caravan Volvo XC40 P6 Single Engine (16)

Met je elektrische auto op vakantie. Voor velen is dat geen uitdaging meer. Sprake van range anxiety is er niet meer, eerder charge anxiety. Zijn er wel genoeg laadpalen vrij om op te kunnen laden? Een tocht naar Italië ondernemen met je elektrische auto én een 1.500 kg caravan is een onderneming van heel andere orde. Daarom beginnen we voorzichtig en hangen we onze caravan, een Hobby de Luxe van 7 meter lengte, achter een elektrische auto voor een lang weekend 60 kilometer verderop. Wat zijn de zaken waar je op moet letten? We praten je bij met onze ervaringen.

witte Volvo XC40 P6 geparkeerd op de camping

Het recept

We nemen een elektrische auto, in dit geval een Volvo XC40 P6 Single Engine, dus 230 pk enkel op de voorwielen. Het trekgewicht van de XC40 is een tamelijk unieke 1.500 kg. De P8, Twin Engine (rijtest), mag tegenwoordig maar liefst 1.800 kg trekken. Onze caravan is afgeladen 1.500 kg, althans dat houden we onszelf voor… Vermoedelijk is hij wat zwaarder op de heenweg, maar daar merkt de XC niets van.

drone-shot was niet ideaal voor caravan aankoppelen

De ervaring

Ik behoor nu eigenlijk te zeggen dat je er bij vertrek voor moet zorgen dat je EV 100% opgeladen is, maar dat was bij mij niet het geval. Een rit op de vrijdagochtend naar Driebergen op-en-neer zorgde voor ongeveer 60% State of Charge eenmaal in Uden.

witte Volvo XC40 Electric bij IVA Driebergen

Bij thuiskomst geen tijd om te laden, eerst de caravan aankoppelen. Elektrisch komt de 1.340 euro kostende elektrisch wegklapbare trekhaak tevoorschijn vanachter de bumper. Het laatste stukje van de trekhaak moet je nog wel handmatig in de vergrendeling duwen. De 13-polige aansluiting zit keurig in de trekhaak zelf verwerkt, waardoor ik die 1.340 euro zeker gerechtvaardigd vind.

trekhaakaansluiting in Volvo trekhaak verwerkt
13-polige aansluiting ín de trekhaak verwerkt. Keurig!

Eenmaal aangekoppeld begint de vakantie dacht ik, maar Volvo’s veiligheidsafdeling denkt daar anders over. Je krijgt bij vertrek namelijk eerst de melding of je de “Lampencheck” van de aanhanger wilt uitvoeren. Hij is overigens niet verplicht. Nieuwsgierig als ik ben, zeg ik ja. Als je dan achter de caravan gaat staan, dan kun je de lichtshow goed aanschouwen. Je ziet achtereenvolgens de knipperlichten, remlichten en gewone verlichting getest worden. Ideaal deze functie! Je hoeft niet meer naar de bestuurder te schreeuwen, “nu het linker knipperlicht aanzetten. En nu de rechter”.

van Volvo’s veiligheidsafdeling

Via Google Automotive kon ik gemakkelijk Camping de Leistert inspreken via “Hey Google”, waarna het navigatiesysteem aangaf dat ik met 45% zou arriveren. Weet dat de camping 60 kilometer verderop zit, dus ook al zou het systeem er naast zitten, dan maak ik me niet druk.

Het gemeten verbruik zonder caravan bij 85 km/u was 17 kWh/100 km. Met een 1.500 kg zware caravan kom ik daar bij lange na niet in de buurt. Onderweg was het verbruik 41 kWh/100 km. Factor 2,5 ten opzichte van het normale verbruik. Dit betekende dat ik uiteindelijk op de camping aankwam met een 25% State of Charge in plaats van de door de auto voorspelde 45%. Een probleem was het niet, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

caravanspiegels klappen gewoon mee in

Hoe rijdt een elektrische auto met caravan?

De direct beschikbare trekkracht van een elektrische auto past erg goed bij het trekken van een zware aanhanger c.q. caravan. Je hoeft niet eerst toeren te maken om vlot vooruit te komen. De 231 pk / 330 Nm van deze Volvo XC40 P6 is meer dan genoeg. De P6 trekt als hij wil bijna de dissel uit de caravan. Je merkt wel duidelijk bij iets steviger optrekken dat het een voorwiel-aangedreven auto is. De caravan kantelt dan naar voren en drukt de achterkant van de auto naar beneden en de elektromotor heft de motorkap alsof het een boot is. Van gripverlies of een onveilig gevoel is echter nooit sprake. Daar zorgen de 255/40-20 banden wel voor.

11 kW 3-fasen thuis laden, 150 kW snelladen, standaard ‘RECHARGE’ banden

Ik probeerde de Volvo zo normaal mogelijk te gebruiken. Dus adaptive cruise control aan en gaan met die … Cruise control heeft de eigenschap om de ingestelde snelheid te hervatten zodra de weg weer vrij is. Die geautomatiseerde acceleratie van bijvoorbeeld 50 naar 80 km/u ging met een tempo die niet past bij een auto met caravan. Net als de one-pedal drive stand. Het stevig regereneren zorgt er bijna voor dat de oplooprem aangetrokken wordt. Een klein tikje op het rempedaal was daarvoor voldoende.

nu nog caravan stabiliseren en de vakantie kan beginnen

Het vierkante uiterlijk van de XC40 werkt positief mee aan de niet al te beste stroomlijn van onze caravan. Ik heb wel eens met een Volvo S80 deze caravan getrokken, maar dan merk je dat de wind mooi over de gladde sedan glijdt om vervolgens tegen de caravan aan te beuken. De XC40 doet dat werk nu voor me. De caravan vangt beduidend minder wind. Wat gecombineerd met de 2.030 kg zware XC40 ervoor zorgt dat je onmerkbaar met een caravan op pad bent.

met camera zie je de kleine kinderen en stepjes voor de auto

Conclusie test caravan en elektrische auto

De combinatie is er één die klopt. De trekkracht van een elektrische auto zorgt voor een ongekend soepele voortbeweging. De systemen in de auto, one-pedal drive en geschatte accu-capaciteit, zijn voor verbetering vatbaar in combinatie met een caravan. Met een OTA (Over The Air update is dit te verhelpen). Deze ADAS zijn op dit moment niet goed genoeg afgestemd op het gewicht aan de trekhaak. Al is het ook wel lastig om dit af te stemmen op een kleine aanhanger van 500 kg of een caravan die drie keer zo zwaar is. De actieradius is iets om in de gaten te houden, maar weet dat een stevige caravan voor een factor 2,5 mindere actieradius zorgt.

ik was niet de enige met een EV én caravan

Tips rijden met een elektrische auto en een caravan

Met de opgedane ervaring zijn er ook wat tips om te delen.  

  • Zorg dat je bij vertrek je accu volledig opgeladen hebt.
  • Houdt rekening met een factor 2 a 2,5 verminderde actieradius.
  • Als je gaat opladen, kies dan voor een laadstation waar je doorheen kunt rijden. Bijvoorbeeld Fastned. Dan hoef je de caravan niet te ontkoppelen. Bij diverse IONITY snelladers en snelladers onder een tankstationluifel kan dit ook.
  • Neem naar de camping een mode 2 laadkabel mee. In nood kun je de auto opladen met de campingaansluiting.
  • Met een zware caravan i.c.m. een EV ga je al snel over de 3.500 kg heen. De max. voor rijbewijs B. Rijbewijs B+E is dan noodzakelijk.

Eigenlijk is het trekken van een caravan met een EV niet zo’n uitdaging. Maar weet van te voren wat je te wachten staat, het is belangrijk om je voor te bereiden.

Heb je aanvullende tips? Vertel ze hieronder.

5 REACTIES
Reageren

  1. Bram schreef:

    Als je dan met je caravan erachter bij Fastned kunt laden (bij anderen is het helemaal een drama), blokkeer je de andere laadpaal aan dezelfde kant – klinkt niet als een ideale oplossing.
    In de praktijk rijd je 150km, moet je caravan afkoppelen en gaan laden als er een paal vrij is – lijkt me niet heel ideaal.

  2. Joeri van Dam schreef:

    De reële range kun je berekenen door het aantal netto kWh van een EV delen door het verbruik van de XC40 (41 kWh/100 km). Tijdens de zomervakantie met caravan naar Zuid-Frankrijk dien je rekening te houden met wat marge (berg op verbruik je bijv. wat meer), de laadstations (bij Fastned kun je bijv. er doorheen rijden). En maak op basis daarvan een globale laadpaalplanning. Je kunt ook werken met apps zoals ABRP. Op wintersport met een elektrische Volvo, daarmee hebben we (nog) geen ervaring.

  3. Joeri van Dam schreef:

    Dank voor de aanvulling Anton. Dit zullen we de volgende keer proberen!

  4. Bob schreef:

    Goedemiddag, ik overweeg een Volvo XC40 T4 of full electric of C40 waar ook een caravan voor 1500 kg achter komt te hangen. Ik heb nog een aantal vragen. Wat is een reeële range met een caravan van 1500 kg er achter? Hoeveel km op 1 dag is realistisch wanneer je op vakantie gaat met de caravan tijdens de zomer bv. naar Frankrijk? Zijn er voldoende laadpalen onderweg te vinden, zodat je gemakkelijk naar het zuiden kunt rijden? Hebben jullie ook ervaring met de XC40 of C40 wanneer je op wintersport gaat (zonder caravan)? Hoe is dan de range? Alvast bedankt voor de moeite! gr. Bob

  5. Anton van Ginneken schreef:

    Bij het aankoppelen kun je de camera van ‘drone’ view op enkel achter camera zetten, dat is handiger met aankoppelen. Gewoon op het middenscherm tikken als hij de camera aan heeft, en dan de achterste camera aantikken. Dat werkt in ieder geval prima bij mijn Volvo C40 met ook 1.500 aan caravan er achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *