Het zal niemand ontgaan zijn dat de benzineprijzen enorm zijn gestegen dit jaar. Ondanks de accijnsverlaging is de prijs van een liter Euro 95 op het moment van schrijven alweer op €2,49 volgens het landelijke gemiddelde. Gelukkig hoeft dit niet het einde te betekenen als het gaat om plezierritjes. Sommige auto’s weten zowel bij de pomp als op de dijkweg een glimlach op je gezicht te toveren. Wij vroegen de redactie om met een oplossing te komen met een maximaal budget van €20.000,-.

Arjan – Suzuki Cappuccino

Suzuki Cappuccino

Een zuinige auto, voor €20.000,- en een echte rijdersauto. De Suzuki Cappuccino vinkt al deze hokjes af! Zuining? 0,658 cc aan slagvolume, dat kan nooit onzuinig rijden. Klein en licht? Kei klein! Rijdersauto? Een coupé, targa en/of cabrio in één formaat, dat moet wel genieten zijn! Bovenop dit alles ook nog eens voorzien van achterwiel aandrijving! De rijdersauto bij uitstek. Goed het stuur zit dan wel aan de verkeerde kant, maar de Cappuccino is zo laag dat dit bij parkeergarages echt geen enkel probleem is. Standaard misschien niet overdreven snel, met een top van 140 km/u. Maar er is voldoende aftermarket spul! Te koop voor rond de €12.500,- dus nog voldoende budget over voor wat leuks. Meer vermogen? Grotere turbo! Betere wegligging? Schroefsetje en een veerpootbrug! Het mooiste? Het is een JDM, dus tuning mag gewoon, ook van de purist. De Suzuki Cappuccino is simpelweg de beste keuze voor een zuinige rijdersauto!

Danny – Mini Cooper S

MINI Cooper S benzineprijzen

Dat je niet een enorm motorblok nodig hebt om veel plezier te hebben is bij mij wel bekend. Niet voor niks rijd ik in een 0.7 liter Smart Roadster. Mijn oog viel echter dit keer op een auto die wellicht het concept van petit-plezier heeft uitgevonden, de originele MINI Cooper S. Het revolutionaire ontwerp uit 1959 is nu wellicht meer dan ooit het ideale wapen voor de plezier bestuurder. Laag bij de grond, wielen op de hoek, eindeloze modificatie mogelijkheden en dankzij het gewicht nog steeds erg zuinig. Dan kies ik wel voor een later model, het liefste rond de millenniumwisseling toen het product écht uitontwikkeld was. De kleuren rood, groen of blauw passen er allemaal bij, zolang het dakje en de bijbehorende racestrepen maar wit zijn.

Maarten – Carver S+

Carver S

Kijk, ik snap het wel. Je wil een leuke auto als hobby, maar niet leeglopen op benzinekosten. Maar tijden veranderen! Lekker toeren in het weekend in iets leuks, maar heb je geen zin om elke keer een vermogen in dat proestende klassiekertje te gooien? Vergeet die oude troep! Ik presenteer u: de Carver S+. Want deze elektrische tweepersoons driewieler biedt het meeste rijplezier dat je momenteel kunt kopen. Zelfs als je alle mogelijke opties aanvinkt, kost jouw spiksplinternieuwe Carver S+ nog steeds ruim minder dan €20.000,-. En die hangen niet zo lekker tijdens het sturen! Met een bereik van 100 kilometer en een topsnelheid van 85 km/u garandeert de Carver S+ een glimlach bij elke bocht. Wat een vrijheid! Laat de rest maar lekker staan bij het benzinestation met hun zogenaamde zuinige klassiekers. Lang leve de vooruitgang!

Daan – Smart ForTwo cabrio

Smart ForTwo Cabrio benzineprijzen

We weten allemaal dat het meeste lol in het autorijden voortkomt uit hard gaan met een auto die dat helemaal niet kan. Bij deze: de Smart ForTwo. Met zijn enorme 0.7 liter driecilinder ben je niet alleen langzaam, maar ook nog eens enorm zuinig. Een gemiddeld verbruik van 1 op 20 is helemaal niet bijzonder. En, weet u, ik heb nog ergens over nagedacht. Deze puppy lust namelijk ook Euro95. Het wordt aangeraden als je auto ouder is dan het jaar 2000, om dan niet euro95 te tanken in verband met het hoge ethanolgehalte. Maar, de laatste keer dat ik het checkte, komt 2004 ná 2000. Daarnaast is dit ook nog een cabrio! Wind in je haren, geld in je portemonnee en nooit een snelheidsboete. Hij weegt ook nog eens niks. Ideaal. Dan kan je hem gewoon in je rugzak doen als je naar de bank gaat om al je bespaarde flappen te storten.

Eric – Rover SD1

Rover SD1

De benzineprijzen rijzen de pan uit, een bezoek aan de benzinepomp levert je een depressie op. Dit werpt een grote schaduw op de lol in autorijden. Nu zijn er twee opties: ik kies de meest zuinige auto die ik kan vinden, of, ik gebruik de auto minder. Ik kies dan voor de tweede optie. De korte ritten ga ik voortaan op de fiets doen. Door met een minder zuinige auto minder kilometers te rijden, ben ik uiteindelijk niet duurder uit bij de pomp. En rijd ik nog steeds met veel plezier in de auto. Sterker nog, hoe minder ritten, hoe meer plezier per rit! Vervolgvraag wordt dan: “Maar met welke auto zou ik dat dan doen?”. Hoewel er bij mij een voorliefde is voor bolides uit het land van de Pizza en Pasta, denk ik dat ik deze keer toch ga voor een Engelse auto: de Rover SD1! Een auto die ik als kleine jongen al onbereikbaar vond, en nu eigenlijk nog steeds. Laat de benzineprijs maar stijgen, dat brengt de Rover weer een stapje dichterbij!

Lees hier nog meer redactiekeuzes

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.