Hoe zit het nou met Euro 102 brandstof?

Porsche GT3 RS

Hoe zit het nou precies met Euro 102 brandstof in Nederland? Euro 102 is in Nederland toch niet meer verkrijgbaar? Althans, dat was wat ik dacht na de berichten van Firezone afgelopen najaar. “Door aangepaste wetgeving is de productie van competition 102 gestaakt.”  Tot ik een paar dagen geleden moest tanken en een onbemande pomp van Tanqyou bezocht.  
Naast de standaard E10 (euro 95) en B5 (diesel) is daar nog steeds de bij motorrijders en liefhebbers van oldtimers en racewagens geliefde performance brandstof Euro 102 te tanken. 

102 octaan brandstof
Een voorbeeld van de 100+ octaan brandstof.

Hoe zit dat nu eigenlijk? 

De aangepaste wetgeving in Nederland waar Firezone op doelt zegt dat sinds 1 oktober 2019 alle tankstations verplicht zijn om in ieder geval benzine met maximaal 10% bio-ethanol, het zogenaamde E10, aan te bieden.  
Naar eigen zeggen hebben veel tankstations simpelweg niet genoeg opslagruimte onder de grond om aan de pomp naast E10 (Euro 95) en E5 (Euro 98) ook nog een performance brandstof zoals Euro 102 aan te bieden. Een waarschijnlijkere reden om de productie te stoppen is dat het aanzienlijk duurdere Euro 102 gewoon te weinig verkocht werd. 

Een van de pompstations waar je de verschillende brandstoffen nog kunt tanken

Wat is het verschil tussen euro 95, 98 en 102? 

Afgezien van de bijgemengde hoeveelheid bio-ethanol zit het grootste verschil in het octaangetal, 95, 98 of 102 dus. 
Het octaangetal geeft de klopvastheid van benzine aan ofwel de mate waarin het mengsel van brandstof en lucht in een motor kan worden samengeperst zonder tot zelfontbranding te komen.  In een benzinemotor is zelfontbranding ongewenst omdat dit een onregelmatige motorloop tot gevolg heeft. Dit word ook wel kloppen of pingelen genoemd en kan op termijn schade aan de motor toebrengen. Hoe hoger het octaangetal, hoe kleiner de kans op zelfontbranding. 

Met name bij motoren met een hoge compressieverhouding en motoren die met behulp van een turbo of supercharger een hogere compressie bereiken kan zelfontbranding een probleem zijn en speelt benzine met een hoog octaangetal een belangrijke rol. 

Dit soort performance motoren lopen vaak op 98 / 100+ octaan.

Goed om te weten 

Een aantal grote merken biedt in plaats van de reguliere E5 euro 98 (met 5% bio-ethanol) een premium variant aan met namen als V-power, ultimate, euro XL 98, enz. Goed om te weten is dat ondanks het verplichte E5 kenmerk op de pomp in euro 102 en de premium 98 brandstoffen, 0% bio-ethanol is bijgemengd.  Wanneer je een oudere auto of motor rijdt óf van plan bent je voertuig voor langere tijd te stallen is dit dé brandstof om in je tank te hebben.