
In de wereld van pick-ups domineren namen als de Ford Ranger en Toyota Hilux de markt. Toch is er een andere speler die, hoewel minder in de schijnwerpers, een indrukwekkende staat van dienst heeft: de Mitsubishi L200, internationaal bekend als de Triton. Deze pick-up heeft in Nederland nagenoeg geen enkele bekendheid. Toch is hij er. Of eigenlijk, wás hij er.
Een wereldreiziger met vele namen
Sinds zijn introductie in 1978 heeft de L200 verschillende namen gedragen, afhankelijk van de markt: Triton, Strada, en zelfs als Fiat Fullback in sommige regio’s. Deze veelzijdigheid weerspiegelt zijn aanpassingsvermogen aan diverse markten en behoeften. In Nederland is de L200 echter nooit een verkooptopper geweest, mede door de beperkte vraag naar pick-ups en de sterke concurrentie. Onder de motorkap van de L200 vinden we een 2.4-liter turbodieselmotor die 181 pk levert. Deze motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid en efficiëntie.
Hoewel de L200 in Europa misschien niet de verkoopcijfers haalt van zijn concurrenten, heeft hij wereldwijd een trouwe fans. In Australië en Zuidoost-Azië wordt de Triton geprezen om zijn duurzaamheid en prestaties in ruige omstandigheden. Er zijn talloze verhalen van eigenaren die hun L200 door de zwaarste terreinen hebben gereden, van modderige junglepaden tot zanderige woestijnen.

De toekomst in beweging (maar niet hier)
Met de introductie van de nieuwste generatie Triton/L200 in 2023 heeft Mitsubishi laten zien dat ze blijven investeren in deze pick-up. De nieuwste modellen zijn uitgerust met moderne technologieën en verbeterde veiligheidsvoorzieningen, waardoor ze klaar zijn voor de uitdagingen van de toekomst. Al dat geïnnoveer gaat hier echter niks uithalen, want in de afgelopen drie jaar zijn er in Nederland ongeveer acht exemplaren geregistreerd.
Nu is de L200 in Nederland niet meer verkrijgbaar. Logisch ook. Maar, mocht je er eentje kunnen vinden, heb je een enorm zeldzame auto te pakken. Zeldzamer dan een Bugatti of zelfs dan een Subaru Levorg.