
Snelwegfeitjes zijn leuk en goed om het ijs te breken. Maar we blijven een autowebsite, en dus hebben we de meest obscure autofeitjes voor je opgezocht. Doen we gewoon. Gratis en voor niks – vinden we zelf namelijk ook leuk.
De eerste snelheidsboete was voor… 13 km/u
In 1896 werd in Piqua, Ohio, de allereerste snelheidsboete uitgeschreven. De “overtreder”? Een zekere Walter Arnold, die met zijn auto maar liefst 13 km/u reed in een zone waar een maximumsnelheid van 3 km/u gold. Tegenwoordig is dat nauwelijks stapvoets, maar toen was het bloedsnel!
Waarom de binnenspiegel
De binnenspiegel, die we nu als vanzelfsprekend beschouwen, werd voor het eerst gebruikt in de Indianapolis 500-race van 1911. Ray Harroun, de winnaar van die race, had geen monteur meer in zijn auto die hem kon vertellen wat er achter hem gebeurde. Hij installeerde een spiegel en had zo een voordeel op zijn concurrenten. Slim!
McLaren zocht een sponsor
De McLaren F1 is een legendarische supercar – niet alleen vanwege zijn technische superioriteit. In 1995 was het nog toegestaan om met straatauto’s te racen. Zie daar een privéteam: Kokusai Kaihatsu Racing, dat met een McLaren F1 GTR meedeed, bestuurd door J.J. Lehto, Yannick Dalmas en Masanori Sekiya. Deze auto, chassis #01R, werd echter niet gesponsord door een traditioneel automerk, een oliemaatschappij of een technologiereus.
Nee, de hoofdsponsor was de Ueno Clinic, een Japanse kliniek die gespecialiseerd was in… penisvergrotingen. Het is een vraag die tot op de dag van vandaag tot de verbeelding spreekt. Sponsors in de autosport zoeken vaak naar een breed publiek en een positief imago. Een kliniek voor intieme behandelingen past daar op het eerste gezicht niet echt bij.
Het is natuurlijk wel zo dat sponsoring in de autosport duur is. Het is waarschijnlijk dat de Ueno Clinic bereid was een aanzienlijk bedrag neer te leggen, wat voor het privéteam van Kokusai Kaihatsu Racing van cruciaal belang was om deel te kunnen nemen aan een prestigieuze race als Le Mans.
In de racewereld draait het vaak om wie het geld heeft. Als raceteam heb je geld nodig, als coureur ballen. Als je het zo bekijkt, is de sponsor eigenlijk best logisch. De rijders hadden ze zeker: de auto nam de overwinning op Le Mans in 1995 en het verhaal blijft een van de meest bijzondere sponsorverhalen ooit.
Knipperlichten zijn bijzonder
Volvo wilde voor zijn moderne auto’s een knipperlichtgeluid creëren dat niet alleen functioneel was, maar ook rustgevend en passend bij hun Zweedse imago van natuur en design. Om dit te bereiken gingen geluidsexperts van Volvo naar een stil Zweeds bos. Daar braken ze honderden dode takjes van verschillende bomen om te luisteren naar het “klik”-geluid dat elk takje produceerde.
Uiteindelijk vonden ze de perfecte “klik” in het geluid van een sparrentakje dat brak. Dit geluid werd vervolgens digitaal opgenomen, aangepast in toonhoogte om het dubbele “aan/uit”-geluid van een knipperlicht te imiteren, en afgestemd op een rustgevende frequentie van ongeveer 150 tikken per minuut.
Dit betekent dat het knipperlichtgeluid in veel moderne Volvo’s niet zomaar een willekeurig digitaal geluid is, maar een zorgvuldig geconstrueerde geluidservaring – geïnspireerd op de rust van de Zweedse natuur!
Een auto als instrument
Voor de Lexus LFA, bijvoorbeeld, werd zelfs Yamaha – bekend van muziekinstrumenten – ingehuurd om de V10-motor het perfecte, hoge “huilende” geluid te geven. Zij analyseerden de frequenties en resonanties om het geluid te creëren dat nu zo iconisch is.
Het is een voorbeeld van hoe autoconstructeurs geluid net zo belangrijk achten als prestaties en design, en er zelfs experts van buiten de auto-industrie voor inschakelen om een unieke “soundtrack” te creëren.
Elektrische Rolls-Royce
De Rolls-Royce Spectre heeft het meest veeleisende testprogramma in de geschiedenis van het merk ondergaan. Om de “Magic Carpet Ride” en de compromisloze luxe te garanderen heeft de Spectre meer dan 2,5 miljoen kilometer afgelegd tijdens het testproces.
Kijk je naar het gemiddelde dat een Rolls-Royce rijdt in zijn leven, dan staan die 2,5 miljoen kilometer gelijk aan 400 jaar gebruik.
Deze kilometers werden afgelegd onder extreme omstandigheden: van temperaturen van -40°C in de buurt van de poolcirkel in Zweden tot meer dan +50°C in de hitte van Zuid-Afrika, en op alle mogelijke ondergronden en wegomstandigheden.
Dit alles om te garanderen dat de Spectre, ondanks zijn elektrische aard, elke Rolls-Royce die hem voorging overtreft in comfort, stilte en de kenmerkende rijvaardigheden.
Nu je weer bij bent op het gebied van autofeitjes kunnen we weer rustig slapen vanavond. Weten jullie meer gekke, bijzondere of obscure feitjes of verhalen. Laat het ons weten!