De Gaussin waterstofvrachtwagen voor de Dakar

We wachten als echte autosportfanaten al jaren het moment af waarop er een voertuig wat rijdt op een ‘alternatieve brandstof’ rijdt zich aanmeldt bij de Dakar. Dit jaar is het eindelijk zo ver, er is een speciale categorie opgezet voor voertuigen die rijden op een alternatieve brandstof. Hiermee bedoelen we de niet-reguliere (fossiele) brandstoffen die normaliter worden gebruikt. De kroon wordt gespannen door de waterstofvrachtwagen van Gaussin.

De truck

Gaussin is een van origine Frans bedrijf wat zich focust op transport zonder uitstoot. De truck die zij hebben gebouwd voor de Dakar voor 2022 is, opvallend en gaaf genoeg, ontworpen door Pininfarina. De truck loopt op waterstof en is daarmee de enige truck in het klassement voor alternatieve brandstoffen.

Het chassis

Het chassis van de truck is een slim en modulair ‘skateboard’ chassis. In dit platte chassis zijn ook de volledige waterstof- en elektrische aandrijflijn verstopt. Dit betekent dat er in theorie van alles op kan worden geschroefd qua cabines en werktuigen. Denk aan een bakwagen, cementmixer of, inderdaad, een Dakar racetruck.

De chassis configuraties van het 'skateboard' van Gaussin
De chassis configuraties van het ‘skateboard’ van Gaussin

De aandrijving

De Dakar truck van Gaussin wordt aangedreven door twee elektromotoren van 300 kW per stuk (dit komt neer op een totaalvermogen van 817 pk). U denkt natuurlijk: ‘dan zal deze truck wel achtduizend km/u gaan!’. Neen. Helaas wordt de truck door de organisatie begrensd op 140 km/h, net als elke truck in de rally.

De truck kan maximaal 80kg waterstof meedragen per keer, dit is totaal voldoende voor zo’n 250 kilometer. 250 kilometer slaat natuurlijk geen deuk in een Dakar rally, dus daar hebben de mensen van Gaussin iets op bedacht.

De baas van Gaussin (rechts) en de baas van Gaussin Noord-Amerika (links) bij het skateboardchassis
De baas van Gaussin (rechts) en de baas van Gaussin Noord-Amerika (links) bij het skateboardchassis

Hun samenwerken met het grote bedrijf Aramco moet ervoor zorgen dat er langs de (speciaal voor voertuigen met alternatieve brandstoffen uitgezette) routes mobiele waterstoftankplekken komen. Aramco is een groot bedrijf in de energie- en chemicaliënwereld. Het is tevens ook de enige sponsor van het team.

Gaat dit wat worden? Gaan we het terugzien op tv? Gaat onze grote vriend Allard Kalff er iets van zeggen? Dat gaan we allemaal merken over een steeds meer slinkend aantal dagen. Wij zjin in ieder geval erg benieuwd.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *