Het valt ons steeds meer op, de wegen worden alsmaar saaier. We komen op het punt dat automerken spannende vormen en vreemde hoeken verwerken in hun ontwerpen. Maar wat is er zo mooi als een fraaie auto in een fraaie kleur? Het heeft geen zin om een prachtige auto te ontwerpen die alleen maar verkocht gaat worden in saaie kleuren, althans, dat vinden wij. Blijft deze trend zich voortzetten of moeten wij ons voorbereiden op een kleurrijke toekomst?

De nieuwe Opel Astra komt in kekke kleuren.
De nieuwe Opel Astra komt in kekke kleuren.

De populairste kleuren wereldwijd in 2020

Helaas is het resultaat van de poll van de grote verffabrikant Axalta niet erg rooskleurig. Bijna 83 procent van alle nieuwe auto’s die dit jaar zijn verkocht zijn zwart, wit, zilver of grijs. Dit betekent dat iets meer dan zeventien procent van de auto’s in een échte kleur is gespoten, zoals rood, blauw of misschien zelfs kanariegeel.

De echte grote winnaar in autokleurenland is wit, die staat ruim bovenaan met zo’n 38 procent van alle nieuwe verkochte auto’s in 2020. Op plek twee staat zwart met negentien procent, grijs staat op drie met vijftien procent.

Van de kleurrijke kleuren staat blauw op nummer één (en op nummer vijf in de ranglijst) met zeven procent. Daarna gaat het alleen maar bergafwaarts, zo werken lijsten namelijk. Na blauw komt rood met vijf procent, bruin en beige met drie procent en geel met slechts twee procent. Groen staat als kleur helemaal onderaan met slechts één procent, nog net boven de categorie ‘overige’.

Waarom willen we wit?

Het antwoord op die vraag is simpel, net als de kleur wit. En daar gaat het juist om. De kleur wit is makkelijk en past eigenlijk op elke auto, daarnaast neemt de kleur niet af van de lijnen van een auto.

Daarnaast is wit vaak ook de goedkoopste kleur of zelfs de basiskleur bij veel automerken. Dan is het logisch dat die kleur vaker gekozen wordt, aangezien er veel mensen zijn die het niet zo uitmaken hoe hun auto eruit ziet of die wit gewoon mooi vinden.

Ook is het de kleur die het vaakst gekozen wordt, dus dan kiezen importeurs meer witte auto’s, waardoor er meer witte auto’s in voorraad staan en er dus meer witte auto’s worden gekocht. En zo is de vicieuze cirkel weer rond.

Wit staat nog stipt bovenaan de lijst van populaire autokleuren.
Wit staat nog stipt bovenaan de lijst van populaire autokleuren.

En in Europa dan?

Nou, dat is dus interessant. In Europa is de populairste kleur geen wit, maar grijs. Dit is natuurlijk ook een van de non-kleuren, maar het is in ieder geval geen wit. Op nummer twee staat zwart, wat in Europa betekent dat ongeveer de helft van de nieuwe auto’s in Europa zwart of grijs is.

Komt er meer kleur?

Om die vraag te beantwoorden hebben we tien automerken onderzocht. We hebben gekeken wat de basiskleur is bij hun goedkoopste, duurste en middelste model. Daarnaast kiezen we een elektrische auto van hun gamma. In het schema hieronder zie je de resultaten.

Een schema van de gratis basiskleuren van 10 verschillende automerken.
Een schema van de gratis basiskleuren van 10 verschillende automerken.

Wat opvallend is, is dat nog steeds enorm veel auto’s zwart, wit of grijs als basiskleur hebben. Maar, zoals u kunt zien, is er ook licht in de duisternis. Bij een deel van de elektrische modellen die we hebben geselecteerd, is er veel meer optie qua gratis basiskleuren. Zo zien we vaak een standaard rood of blauw terugkeren.

Daarnaast is het opvallend dat merken zoals Jeep, Opel en Peugeot steeds vaker kiezen voor een leuk laagje lak als basiskleur op hun nieuwe modellen. Dit geeft ons hoop voor de toekomst, want wat is er nou leuker dan een wereld vol bontgekleurde wegen?

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *