Een ongeluk is altijd vervelend en kettingbotsingen alleen maar erger. Volvo zet (alweer) goede stappen op het gebied van veiligheid. veiligheid en Volvo is een beetje als appel en kaneel; sommigen vinden het saai. Toch blijft de combinatie altijd prima. Volvo introduceert Accident Ahead Alert.

Accident Ahead Alert

Tegenwoordig zijn alle auto’s “connected” dit wil zeggen dat de auto is verbonden met het internet. Als voordeel heeft het dat de auto informatie door kan spelen zoals rijgedrag, verbruik of de technische staat van de auto. Ook een locatie of ongeluk wordt vastgelegd door de auto en opgeslagen in de Cloud. Hier kan bijvoorbeeld de nationale wegenbeheerder controleren waar een eventueel ongeluk is gebeurd.

Volvo gaat nu een stap verder met de introductie van Accident Ahead Alert. Behalve zichzelf te monitoren gaan Volvo’s van de 40, 60 en 90 serie, vanaf bouwjaar 2016 ongelukken van andere verkeer in de gaten houden. Tenminste, auto’s die zich op dezelfde route bevinden als jij. Wat er dan gebeurt, is het volgende:

De auto krijgt ongeluksinformatie door. Vervolgens komt dit aan de hand van een waarschuwingssymbool op het dashboard te staan. Heeft de auto een Head-up display? Dan zal de info ook daarop geprojecteerd worden. Zo kan de bestuurder al reageren voordat hij het euvel überhaupt gezien heeft. Op een bergweg of andere kronkelweggetjes is dit een potentieel uitermate handig systeem. 

De auto krijgt de informatie aangeleverd aan de hand van de nationale wegenbeheerder. Volvo geeft aan te beginnen met het systeem in Denemarken, andere Europese landen volgen daarna snel.

Niet de eerste keer

De geschiedenis van Volvo zit vol met innovaties gericht op veiligheid. Uitvindingen zoals de 3-puntsgordel in 1959. Het achterwaarts geplaatste kinderzitje en de zittingverhoger voor kinderen in 1972 en 1978 respectievelijk. 1991 toonde Volvo ons het “Side impact protection system”. Iets wat auto-ontwerp voor Volvo blijvend verandert heeft. Sinds de “Connected” auto in 2016 communiceren Volvo’s al met elkaar om te attenderen op bijvoorbeeld een gladde weg. In die zin is deze nieuw geïntroduceerde functie meer een doorontwikkeling.

Niet alleen Volvo

Laat het duidelijk zijn dat dit systeem niet alleen voor Volvo goed kan zijn. Daarom wil het merk ook duidelijk maken dat het absoluut niet alleen bedoeld is voor Volvo. Sterker nog, ze hopen zelfs dat andere merken ook gebruik gaan maken van de functie. Dit vergroot de veiligheid voor alle bestuurders op weg.

Mocht je dit lezen en denken, “privacy is wel erg ver te zoeken tegenwoordig”, Geen zorgen. Volvo beloofd enkel de hoognodige informatie door te spelen. Wat dus wil zeggen dat je enkel ziet dat er een ongeluk gebeurt is. Niet wie een ongeluk heeft gehad of met welk merk dat dan gebeurt is. Volvo’s nieuwste functie is enkel bedoeld als preventie middel. Om een vervelende situatie hopelijk iets minder vervelend maken.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *