Een versnellingsbak in een elektrische auto klinkt als iets overbodigs. Bij een elektrische aandrijving heb je immers geen versnellingen nodig. Toch presenteert fabrikant ZF – een zeer bekende naam in autowereld – een versnellingsbak speciaal voor elektrische auto’s.

Bij elektrische vrachtwagens is een versnellingsbak gekoppeld aan elektrische motoren niks nieuws. Sterker nog, daar zijn ze hard nodig vanwege het gewicht van de vrachtwagen en de krachten die vrij komen. Zo’n elektrische vrachtwagen heeft twee of drie versnellingen om te voorkomen dat de elektromotoren doorbranden bij het wegrijden. Personenauto’s hebben dit echter niet nodig, alleen sommige elektrische sportwagens kregen er eentje.

E-drive

ZF ziet echter een glorieuze toekomst voor hun nieuwe versnellingsbak, die ze ‘e-drive’ hebben genoemd. Ik weet het, bonuspunten voor de originele naam. Deze versnellingsbak is speciaal bedoeld voor personenauto’s en bestelbusjes. Ze zijn er in drie verschillende configuraties. Denk nu niet dat de versnellingspook terugkomt: de bak is volledig automatisch en wordt aangedreven door een apart motortje.

Maar wat heeft het voor zin, die versnellingsbak? Volgens ZF maken ze een groot verschil. Elektrische auto’s worden door deze e-drives goedkoper, sneller en efficiënter. Door de verschillende versnellingen kunnen de elektrische motoren efficiënter werken, omdat ze vaker draaien op een optimale snelheid. Dit is volgens ZF op ongeveer 85% van hun vermogen.

Omdat de motoren optimaler werken, hoeven ze ook minder groot te zijn. Zo’n 10% kleiner moet kunnen, zegt ZF. Met deze kleinere motoren en een versnellingsbak beschikt een elektrische auto toch over meer vermogen. Bovendien zijn kleinere motoren goedkoper en beter voor het milieu. Daarnaast scheelt het gewicht, wat ook weer bijdraagt aan de efficiëntie.

ZF versnellingsbak voor elektrische auto

Afscheid

ZF is van plan de eerste e-drives te gaan leveren in 2025. Ze zullen voor die tijd echter nog wel wat mensen moeten overtuigen. Een versnellingsbak terugbrengen naar de elektrische auto is een flinke stap zijwaarts: de industrie is juist hard bezig afscheid te nemen van versnellingen in een auto. En met een goede reden.

Een versnellingsbak brengt extra complexiteit naar de elektrische auto. De e-drive van ZF brengt niet alleen een bak met tandwielen naar de auto, maar ook een extra elektromotor, een koeling op basis van olie, sensoren en heel veel software. Deze maken een elektrische auto een stuk complexer. En laat het gebrek aan complexiteit (dus minder onderhoud en minder reparaties) één van de verkoopargumenten van elektrisch rijden zijn.

Voor een fabrikant als ZF is het natuurlijk belangrijk relevant te blijven in een wereld die langzaam elektrificeert. Natuurlijk zullen zij zeggen dat een elektrische auto profiteert van een versnellingsbak. Ons zal het benieuwen of de versnellingsbak van ZF voor elektrische auto’s gaat aanslaan.

Misschien gaan we de e-drive vooral terugzien in auto’s in het hoge segment, om de enorme vermogens te temmen. De race om meer pk’s is immers nog steeds gaande. Aan de andere kant, misschien betekent deze versnellingsbak wel een stap in de richting van de goedkope elektrische auto voor iedereen.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *