Beschouw een facelift maar gewoon als een modelupdate. Op die manier kan een iets ouder model weer een tijdje mee. Het is kostenbesparend voor een fabrikant zoals Audi en voordelig voor de klant. Die krijgen alsnog de nieuwe tech die het pre-facelift model niet had. Voor de Audi A3 is het Volgens de Duitsers tijd. Met het facelift model introduceert Audi ook de A3 Allstreet.

Wat is dan de Allstreet

De Audi A3 Allstreet is in wezen een Audi Q3 voor mensen die geen Audi Q3 willen. De Auto staat hoger op zijn pootjes dan de normale A3, 3 centimeter ongeveer. De stoelen zijn hoger geplaatst voor meer overzicht. Ook heeft Audi de nieuwe “off-road” A3 uitgerust met zwarte sierlijsten rond de onderkant en dak rails aan de bovenkant. De standaard velgmaat is een inch groter dan de “standaard” A3 met 17 inch. Voor zowel de A3 als de A3 Allstreet zijn er 18 en 19 inch velgen beschikbaar.

Dit alles doet ons denken aan de A6 Allroad. Niet gek ook. Audi volgt in feite een bekend, succesvol recept. Er is echter 1 groot verschil tussen de A6 Allroad en de A3 Allstreet. Van de A6 is geen directe SUV, zoals de A3 dat dus wel heeft met de Q3. Dit maakt de A3 Allstreet in feite gewoon een niche product. Iets waardoor Audi meer geld kan vragen voor in feite dezelfde auto. Of klanten daardoor hun zuur verdiende centjes aan de nieuwe Allstreet te willen verpatsen. Dat blijft voor nu een vraag.

exterieur veranderingen

Tussen de oude uitgaande A3 en de nieuwe zitten stiekem verscheidene verschillen. We zeggen stiekem omdat de veranderingen allemaal subtiel zijn. Beginnende bij het exterieur. De grill is vernieuwd evenals de dag-rijverlichting. Audi geeft aan dat deze nu in 4 verschillende configuraties kunnen branden. Voor fans van het “coming/leaving home” functie van de verlichting is er ook goed nieuws, deze is ook in te stellen naar wens van de klant. Dit geeft natuurlijk een extra laag personalisatie.

Aan de achterkant krijgt de A3 een nieuwe bumper met geïntegreerde diffuser. Volgens Audi moet deze geïnspireerd zijn door het “RS” model. Wellicht dat we een ritje naar de Specsavers in moeten plannen, wij kunnen de overeenkomst zien.
We moeten ons wel flink concentreren. Desalniettemin ziet de achterkant er stoer en gelikt uit.

Interieur vernieuwingen

Het interieur is mooi afgewerkt zoals je mag verwachten van een Audi. Audi belooft een fijne afwerking met standaard lederen stuur, uitgebreide Airco en  verstelbare armsteun. Als we Audi mogen geloven is het interieur van de A3 in 3 woorden samen te vatten. Sportief, slank en scherp. Erg “PR” zoiets natuurlijk maar we snappen Audi in deze wel. De cockpit ziet er gewoon netjes en mooi uit.

De ventilatie schachten lijken dunner door gebruik van een chroom strip over het dashboard, de versnellingshendel is slanker en matcht bij het middenconsole. Door gebruik van “Dinamica” een stof die voelt als suède maar volledig gerecycled polyester is. Lijkt het interieur van de A3 een luxe verschijning. Dankzij gebruik van interieur sfeerverlichting komt er nog een niveau van personalisatie binnenin.

Vernieuwd MMI

Audi spreekt groot over een vernieuwd MMI (infotainment) systeem. De A3 maakt gebruik van een Audistore. Hierin kan de gebruiker apps downloaden en terugvinden waar ze gebruik van willen maken. Amazon Alexa is geïntegreerd waardoor navigeren door het infotainment hopelijk makkelijker wordt. De A3 en A3 Allstreet komen met Apple Carplay en Android Auto. Iets waardoor men zich eigenlijk zou moeten schamen wanneer ze de telefoon vast hebben in de auto.

De woordkeuze “vernieuwd” in plaats van “verbeterd” was heel bewust. Jammer genoeg zijn er een aantal twijfelachtige keuzes gemaakt. Niet alleen Audi maakt deze keuzes, ook bijvoorbeeld Mercedes kan dit trucje goed. Het aanbieden van abonnementen voor bepaalde functies in de auto. Zo kan de klant kiezen of hij/zij bijvoorbeeld adaptief cruise control of grootlichtassistent zou willen, en voor hoe lang ze dat dan willen. Audi heeft nog geen prijzen bekend gemaakt van deze dienst. Daardoor kunnen we nog geen effectieve mening geven. We hopen dat Audi goed nagedacht heeft over de implementatie van betaalde abonnementen in de A3 en varianten daarvan. Wat je er ook van vindt, feit is wel dat de klant koning blijft. Wil je het niet of er niet voor willen betalen, als klant ben je nooit verplicht gebruik te maken van de betaalde functies.

Audi begint met het uitrollen van de facelift op zijn “35 TSFI” en “35 TDI” uitvoering. Beiden komen met een 150 pk motor, milde hybride systeem en de S tronic versnellingsbak met 7 versnellingen. Andere motorkeuzes voor de A3 “sportback” en sedan komen in het 2e kwartaal van dit jaar. Eind dit jaar komt Audi nog met een PHEV A3.

Conclusie

Over het algemeen worden we enthousiast van de vernieuwde Audi A3. Hoewel we geen leuke gedachtes krijgen van de abonnementen op bepaalde functies, het leven is helaas echt geen ponykamp. Het is fijn om te zien hoe Audi ook aandacht geeft aan het kleinere model. Ook de nieuwe Allstreet is goed om te zien, we zijn erg benieuwd hoe deze het gaat doen bij de klandizie van Audi.

We zouden graag een rijtest van de vernieuwde Audi A3 doen. Zodra die er is leest u die natuurlijk op Dagelijksauto.nl. Op moment van schrijven heeft Audi nog geen Nederlandse of Belgische prijs aangekondigd. Een Duitse prijs is er wel! Daar komt een prijs uit van €35,650 voor de sportback. De sedan is natuurlijk ook een optie maar kost in Duitsland €800,- meer. Als laatste is daar de nieuwkomer, de Allstreet deze zit op €37,450.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *