Daar ligt ie dan, een brief van het CJIB. Grote kans dat je meteen weet hoe laat het is. Een verse verkeersboete is nooit fijn en al helemaal niet in Nederland. Wij behoren tot de duurdere Europese landen wat betreft de verkeersboetes en ook in 2026 worden deze opnieuw verhoogd. Een belangrijke reden schijnt inflatie te zijn, maar dat extra tientje is eigenlijk al een druppel op een gloeiende plaat.
Bedragen
Gemiddeld genomen worden de verkeersboetes vanaf 1 januari drie tot vier procent duurder dan in 2025. Op de meeste overtredingen staat direct een boetebedrag, maar er zijn er ook een aantal waarbij de officier van justitie uitspraak moet doen. Dit gaat dan over extreme snelheidsovertredingen, bumperkleven boven de 80 km/h of het negeren van een rood kruis.
Over het algemeen worden de verkeersboetes dus duurder. Het vasthouden van een telefoon wordt met € 10 verhoogd en kost volgend jaar € 440. Door rood rijden wordt volgend jaar ‘beloond’ met € 320 boete en stijgt daarmee ook een tientje ten opzichte van dit jaar. Eén van de grootste ergernissen in het verkeer is onnodig links rijden. Deze boete blijft gelijk en kost € 280. Het niet dragen van een gordel (wat zeer onverstandig is) blijft ook gelijk en kost je ‘slechts’ € 190. Dat staat overigens in schril contrast met het riskeren van je eigen leven.
Pakkans
Er zijn dagelijks miljoenen verkeersbewegingen en het is onmogelijk en onwenselijk om deze continu te monitoren. Daardoor is de pakkans (het daadwerkelijk bekeuren van een overtreding) niet hoog. Er zijn de afgelopen jaren nieuwe technologieën ontwikkeld om toch vaker te bekeuren. Zo wordt er gebruik gemaakt van mobiele flitspalen en zijn er speciale camera’s om het vasthouden van telefoons te detecteren. Daarnaast rijden er zo nu en dan touringbussen rond om vanaf een hoogte vast te stellen of iemand aan het appen of bellen is. De pakkans wordt dus verhoogd, maar weggebruikers hebben nog steeds de beschikking over apps zoals Flitsmeister. Deze informeren bestuurders over de locatie van flitspalen, camera’s en trajectcontroles.
Om de pakkans helemaal klein te maken is het natuurlijk het beste om je gewoon aan de verkeersregels te houden. Op tijd vertrekken voor het kerstdiner blijft altijd beter dan haasten en een flinke boete ontvangen. En je wil al helemaal niet bekend worden om het aantal verkeersboetes zoals deze man uit Utrecht.
| Km/h te hard | Snelweg | Buiten bebouwde kom | Binnen bebouwde kom |
| 4 km/h | € 28 | € 33 | € 37 |
| 5 km/h | € 34 | € 42 | € 46 |
| 10 km/h | € 84 | € 89 | € 95 |
| 20 km/h | € 229 | € 243 | € 255 |
| 30 km/h | € 389 | € 424 | € 446 |
| 31 km/h | € 408 | OM-strafbeschikking | OM-strafbeschikking |
| 40 km/h | OM-strafbeschikking | OM-strafbeschikking | OM-strafbeschikking |
