tekening Maarten van der Westen 5 ergenissen vrachtwagenchauffeurs

Elke dag delen we de weg met duizenden vrachtwagens, die grote, lompe dingen die altijd in de weg rijden en het liefst net voor je neus gaan inhalen. Het autorijden zou een stuk makkelijker zijn zonder die rijdende blokkades op de weg. Aan de andere kant: zonder vrachtwagens waren winkels leeg, hadden benzinestations geen benzine en had je waarschijnlijk bar weinig te doen op je werk. Zonder vrachtwagens immers geen draaiende economie, en Nederland is nu eenmaal een transportland.

Chauffeurs zijn ook mensen

Logistic Force helpt mensen aan een baan in de logistiek en transport, meestal als chauffeur. Want die irritante vrachtwagens worden bestuurt door een mensen van vlees en bloed, net zoals jij. En net zoals jij ergert die chauffeur zich soms groen en geel in het verkeer. Logistic Force heeft meer dan 1000 chauffeurs hiernaar gevraagd en van de uitkomsten een mooie top 5 gemaakt. Dus wat zijn nu de grootste ergernissen van vrachtwagenchauffeurs in het verkeer?

5: Weggebruikers die geen richting aangeven bij een rotonde

Door hun gewicht staan vrachtwagens minder snel stil bij het remmen, en duurt optrekken een stuk langer. Een vrachtwagenchauffeur zal bij het naderen van een rotonde dan ook zo veel mogelijk proberen te voorkomen dat hij moet stoppen. Hoe irritant is het als een naderende auto dan toch ineens van de rotonde afrijdt, en de vrachtwagen voor niets is gestopt? Geef daarom richting aan als je de rotonde af wil: dan hoeft die vrachtwagen niet te stoppen. Wel zo fijn als jij de auto bent achter die vrachtwagen.

4: Automobilisten die langzamer rijden dan 80 km per uur op de snelweg

Vanwege de begrenzing zijn vrachtwagens niet heel erg snel, maar dat is gezien hun volume wel zo veilig. Wat kun je dan beter niet doen? Juist: nog langzamer gaan rijden. De vrachtwagenchauffeur rijdt daar niet voor de lol, hij is aan het werk en hij moet ergens op tijd zijn. En niets is zo irritant als achter een weggebruiker te hangen terwijl jij door wil. Dus als die vrachtwagen achter je steeds dichterbij komt, dan rijd je te langzaam. Doorrijden!

3: Afgeleide medeweggebruikers door mobiele telefoons

Mensen die tijdens het rijden afgeleid zijn herken je meteen. Ze rijden te langzaam, slingeren, anticiperen niet goed. Er is niemand die dat niet doet, ook jij niet. En terwijl jij zo bezig bent met je telefoon, navigatie of je mascara hinder je menig weggebruiker. Houd je tijdens het autorijden bezig met autorijden.

Niet overtuigd? Kijk dan dit filmpje:

2: Agressie in de vorm van bewust remmen voor de truck

In november 2017 ging een Nederlandse chauffeur viral. Nadat deze chauffeur lichtsignalen had gegeven naar een personenauto die hem had afgesneden ging deze uit wraak op de rem. Sinds 2015 zijn noodremsystemen verplicht bij vrachtwagens en deze vrachtwagen ging dan ook vol in de noodrem door deze remactie. De vrachtwagen achter hem klapte er vervolgens vol achterop. Gelukkig overleefde iedereen het, maar het had slecht kunnen aflopen. De personenauto is gewoon doorgereden.

Lees hier het artikel

Iedereen is wel eens geïrriteerd door een andere weggebruiker, maar ervoor gaan rijden en remmen is een heel dom idee. Zeker als die andere weggebruiker ook nog eens 30 keer zwaarder is dan jij. Je moet maar hopen dat die vrachtwagen op tijd stilstaat, en wie weet wat voor kettingreactie je veroorzaakt. Bovendien is het strafbaar (en de meeste vrachtwagen hebben een dashboard camera).

1: Automobilisten die op de snelweg bij het uitvoegen plotseling voor de truck schieten

Dit is niet alleen het meest gehate en meest gevaarlijke, maar ook nog eens het meest voorkomende gedrag van automobilisten: nog even voor de vrachtwagen langs om de afrit te nemen. Hoe slim is het om een voertuig af te snijden dat vele malen zwaarder is dan jij?

Maar zelfs als het je gelukt is om de afrit te nemen: de vrachtwagen heeft wel moeten remmen. En het kan nog kilometers duren voor de vrachtwagen weer zijn oorspronkelijke snelheid heeft bereikt. Verkeer achter de vrachtwagen die jij net hebt afgesneden, moet ook remmen. Zo ontstaan dus files. Omdat jij nog even de vrachtwagen voorbij wilde voor je de afrit nam.

Onderdeel van de rij-opleiding

Speciaal voor dit onderzoek is komiek Steven Brunswijk (bekend als Brabo) een rondje meegereden met een vrachtwagen om zelf eens te ervaren hoe irritant automobilisten kunnen zijn. Zijn bevindingen zie je hier:

Vanuit de transportbranche wil men al jaren dat het meerijden met een vrachtwagen onderdeel wordt van elke rijopleiding, zodat iedere weggebruiker ervaart hoe zo’n groot, zwaar voertuig reageert. Tot nu toe is het er nog niet van gekomen. Wat meer begrip en inzicht zou een hoop ergernis (en ongelukken) voorkomen in het verkeer.

Categorieën