elektrische Seat Mii

Gezien de manier dat moederbedrijf Volkswagen vol inzet op elektrische auto’s, is het niet gek dat ook dochter Seat hierin mee gaat. Zo zijn er een hybride Leon en Tarraco onderweg en wordt er gewerkt aan een volledig elektrische SUV met de vreemde naam el-Born (vernoemd naar een buurt in Barcelona). Maar de eerste elektrische Seat die we gaan zien, is de Seat Mii electric.

Elektriciteit vervangt benzine

Seat introduceert niet zomaar een elektrische Mii. Nee, het gaat verder dan dat: de elektrische Seat Mii gaat de benzinevariant volledig vervangen. De productie van de benzine-Mii stopt volgens de officiële berichten halverwege dit jaar, oftewel zeer binnenkort. Daarna wordt de fabriek omgebouwd en zijn er vanaf begin volgend jaar alleen nog maar elektrische Mii’s te krijgen.

Dit is nogal een gedurfde stap, maar ook een logische. Want als je nadenkt wat voor auto’s er het meest geschikt zijn voor elektrificatie, dan zijn het wel stadsauto’s zoals de Seat Mii. Deze auto’s rijden namelijk geen grote afstanden en maken in de stad optimaal gebruik van de opgewerkte rem-energie, oftewel het ‘regenereren’. Het aanbieden van een elektrische stadsauto op basis van de nu al populaire Mii kan een heel slimme zet zijn.

Ook de broertjes en zusjes van de Seat Mii gaan elektrisch: Skoda komt met de CITIGOe iV en Volkswagen met de e-up!. Beide merken zeggen niks over het voortbestaan van de benzine-modellen maar reken er maar op dat ook hun dagen geteld zijn.

Getest in Barcelona

Seat heeft met vijf prototypes van de Mii electric uitgebreid getest in Barcelona. De auto’s waren onderdeel van een ride sharing project, waardoor er dus al veel verschillende mensen in de elektrische Mii’s hebben gereden. Seat zegt dat de resultaten van deze testperiode zijn meegenomen in de definitieve versie van de Mii electric.

De Mii electric heeft een vermogen van 83pk. Dit lijkt niet veel, maar het is een forse vooruitgang ten opzichte van de 60pk die de benzine-Mii nu heeft. Waar de benzine-versie niet uitblinkt in acceleratie, kan het niet anders dan dat de elektrische Mii dit veel beter doet. Volgens Seat snelt de Mii electric vanuit stilstand in 3,9 seconden naar de 50 km/u. Seat verklapt niet hoe lang hij erover doet om de 100km/u te bereiken, maar de Mii Electric haalt volgens Seat moeiteloos de 130km/u, zodat het rijden op de snelweg geen probleem is.

In een klein autootje zoals de Mii kun je natuurlijk geen enorme accupakketten kwijt, dus de actieradius is minder dan we van grote luxe elektrische auto’s gewend zijn. Toch is de actieradius van 260 kilometer (WLTP) die de Mii electric maximaal haalt helemaal niet slecht. Zeker voor een auto die alleen gebruikt wordt in de stad is dit ruim voldoende.

Mocht de 36,8 kWh accu dan onverhoopt overdag toch leeg zijn, dan heb je wel even tijd nodig. Het opladen tot 80% bij een 40kW-oplader duurt een uur, bij een meer gebruikelijke 7,2kW-oplader (vaak een thuislader) zo’n vier uur.

Over opladen via een snellader, waar duurdere elektrische auto’s in een paar minuten weer vol zijn, wordt niet gesproken. Wel kan de Mii electric via een normale huis-stroomkabel worden opgeladen, maar dit zal zeker wel een tijdje duren.

Kleine wijzigingen

Van buiten wijzigt de Mii nauwelijks: alleen wat extra aanduidingen om aan te geven dat het een elektrische auto is. Van binnen verandert er meer: het dashboard is gewijzigd, er is sfeerverlichting toegevoegd en de Mii krijgt nieuwe stoelen. Deze zijn niet alleen sportiever maar hebben optioneel ook verwarming. Ook Seat Connect is standaard op de Mii electric: hiermee kunnen allerlei functies van de auto via de smartphone worden bediend.

Dit jaar is de Mii met benzinemotor nog uit voorraad leverbaar. Vanaf begin volgend jaar staat de Mii electric bij de Seat-dealers.

Categorieën