
Schiphol zet een grote stap richting ‘emissievrije grondoperaties’. Dit is een moeilijke term voor ‘een waterstof auto kopen’. Als eerste grote internationale luchthaven ter wereld is Schiphol gestart met een proefproject waarbij voertuigen met waterstof-brandstofcellen worden ingezet. Twee voertuigen spelen hierbij de hoofdrol: een prototype van de Toyota Hilux Waterstof met brandstofcel en een speciaal ontwikkeld sleepvoertuig voor vliegtuigen.
Test, test
Het project richt zich op het testen van de praktische inzetbaarheid van waterstof-elektrische voertuigen in de veeleisende dagelijkse operatie van Schiphol. Denk aan gebruiksgemak, actieradius en de integratie in bestaande infrastructuur. Voor de proef is er zelfs tijdelijk een eigen waterstoftankstation op het luchthaventerrein geplaatst. Handig, anders moet je naar Nieuwegein, ofzo.
De Toyota Hilux wordt ingezet door Bird Control, het team dat verantwoordelijk is voor het veilig houden van start- en landingsbanen én het managen van vogelbewegingen. Voor deze specifieke taak is de Hilux aangepast en ingericht, zodat het prototype direct in de praktijk getest kan worden.



Waarom waterstof?
Waterstof biedt een aantal voordelen die met batterij-elektrisch materieel lastiger te realiseren zijn. Het tanken duurt slechts enkele minuten, de actieradius blijft betrouwbaar, ook bij lage temperaturen, én de voertuigen zijn geschikt voor intensief gebruik in meerdere shifts. Dat maakt waterstof in deze situatie een handige aanvulling op batterij-elektrische oplossingen.
Jan Christaan Koenders, Managing Director van Toyota Nederland, legt uit: “Toyota kiest bewust voor een Multi-pathway strategie. Naast hybride en batterij-elektrische aandrijving investeren we volop in waterstoftechnologie. Dit proefproject sluit hier naadloos op aan en helpt ons samen met Schiphol de mogelijkheden voor emissievrije grondoperaties verder te verkennen.”
Hilux met Mirai-techniek
De Hilux die in gebruik is genomen, is gebaseerd op de technologie van de Toyota Mirai. De brandstofcel-stack telt 330 cellen en levert stroom aan een elektromotor op de achteras. Het vermogen bedraagt 134 kW (182 pk), met een maximaal koppel van 300 Nm.
De waterstof wordt opgeslagen in drie tanks met een totale capaciteit van 7,8 kilo, goed voor een verwachte actieradius tot 600 kilometer. Tijdens het rijden komt er géén uitlaatgas vrij – alleen water. Een compacte lithium-ionbatterij werkt als buffer en is slim weggewerkt achterin, zodat er geen ruimteverlies in de cabine ontstaat.
Toekomstbeeld
Met dit project laat Schiphol zien hoe de toekomst van luchthavens eruit kan zien: volledig emissievrije grondoperaties zonder concessies aan inzetbaarheid of betrouwbaarheid. Voor Toyota is het bovendien een goede kans om waterstoftechnologie verder te testen (met de Toyota Hilux Waterstof, dus).