Wij hebben in het vorige artikel over Sam’s Garage uitgelegd wat zij van plan zijn te gaan doen, namelijk het sneller en beter maken van Jeep Wranglers. Daarnaast hadden wij allemaal dingen verteld over hoe die ongeveer in elkaar zouden zitten en wat ‘sneller en beter’ nou precies betekent. Daarnaast gaven wij aan dat wij de 30e van Januari zouden rijden met de SG Wrangler op Zandvoort. Dat is ondertussen gebeurd! Dus: bij deze meer informatie en een verslag over het persevenement.

Het evenement

Bij aankomst op Circuit Zandvoort moest ik eerst even zoeken naar de daadwerkelijke locatie van het evenement. Nadat ik schaamteloos onder het circuit door was gereden richting de pitboxes (terwijl ik rondkeek alsof ik wist wat ik deed), bleek het evenement daadwerkelijk daar plaats te vinden. In pitbox 24 stonden de twee Wranglers op ons te wachten, tezamen met Sam en zijn vader Prins Bernhard zelf. Die laatste stond nog even de metallic groene op te poetsen.

De beide heren gaven ons een korte uitleg over de twee modellen en over de services die zij aanbieden. Zij gaven aan dat er veel bedrijven zijn die Wranglers naar wens aanpast, maar dat geen van hen zich focust op het verbeteren van de rijvaardigheid en sportieve eigenschappen op de weg. Zij hebben aanpassingen gedaan die dat ten goede moeten komen.

Daarna stapte we in beide SG Wranglers in en gingen eerst de heren een rondje rijden met ons erbij. Ik mocht voorin naast de Prins. Nadat zij een beetje op het circuit hadden gereden en daarbij de auto’s showden, was het onze beurt. Tijdens het rijden zat Prins Bernhard naast me terwijl hij mij racetips gaf, dit is natuurlijk een bizarre situatie die ik nooit zal vergeten.

Heren die presenteren

Hoe rijdt ie dan?!

Ik geloofde niet wat er gebeurde. Tijdens het rondje waar de heren reden, merkte ik twee dingen. Ten eerste rolde de SG Wranglers nauwelijks tot niet. Waar normale auto’s en zeker SUVs vaak heen en weer rollen, beweegt de SG Wrangler gewoon bijna niet, net een sportauto! Ten tweede zag ik zelfs de andere Jeep een typische sportautostuiterbeweging maken bij het uitkomen van de bochten.

Tijdens het rijden merk je dat de combinatie van een snelle en sportieve auto en de hoge positie van het stuur heel gek is. Maar, daar wen je snel aan. De auto is snel en stuurt verrassend licht en precies. Zoals ik net benoemde rolt de auto nauwelijks, hij is erg voorspelbaar. Het enige wat de SG Wrangler wél doet is een klein beetje zijwaarts glijden op de banden, maar dat is op zich logisch met een totaalgewicht van 2300 kg.

Ook de remmen zijn erg goed, je staat eigenlijk stil wanneer jij wil. Dat is ook wel eens prettig. De remmen grijpen snel aan, de auto vertoont een minuscuul beetje roll, maar niks om vang van te worden. In de bochten blijft de Wrangler strak en vlak, vooral in de race setting. De auto kan ook nog wat zachter én harder worden afgesteld met het mooie schermpje.

Aan het begin, toen ik de SG Wrangler voor het eerst zag, dacht ik: ‘tuurlijk, sportief’. Maar, ik ben uiteindelijk erg positief verrast. De Sam’s Garage Jeep Wrangler is daadwerkelijk goed op het circuit! Hij voelt sportief en voorspelbaar aan en is lang niet zo levensgevaarlijk als een standaard Wrangler mij lijkt. Chapeau!

Performance

Er is een hele hoop gedaan om de Wrangler beter te laten presteren op de weg en op het circuit, hieronder daarover meer informatie.

De speciaal ontworpen aluminium velgen (20 en 22 inch) zijn zo gemaakt dat zij kunnen worden aangekleed met Michelin Pilot Sport banden voor extra grip. Hiernaast is er digitaal in- en afstelbare vering geïnstalleerd die via een schermpje in het interieur naar wens kan worden in- en afgesteld.

Vering instellen doe je hier

Ook hebben ze samen met Brembo een volledig nieuw remmenset ontwikkeld voor de Wrangler. Een verbeterd remsysteem voor de Wrangler bestond namelijk nog niet. In de hele wereld niet. Dit zorgt ervoor dat de SG Wrangler heel erg goed remt. Dat levert in vergelijking met een Mercedes G-Klasse AMG bij 120km/u een verschil in remweg op van vijf autolengtes. Niet gek.  

Groot (22 inch)
en klein (20 inch)

Luxe en personalisatie

Het interieur en de buitenkant kan worden aangepast naar wens. Hierbij is een keuze mogelijk tussen sportief, luxueus of alles daar tussenin. De auto kan in elke kleur worden gespoten. Alles. Ook limoengroen metallic met gouden glitters, bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen bumpers, spiegels en andere delen worden meegespoten naar wens. Niks is te gek.

Ook in het interieur vindt men een hele boel aanpassingsmogelijkheden. Zo kan er niet alleen worden gekozen tussen leder en alcantara, maar tussen letterlijk alle stoffen. Blauw nepleer? Prima. Panterprint paraplumateriaal? Ook goed. Daarnaast kunnen ook de stiksels en de details tot in de puntjes worden samengesteld. Zo kan je bijvoorbeeld die limoengroene Wrangler uitrusten met roze hoogpolig tapijt op de stoelen en een geborduurd Calvé logo in de hoofdsteunen. Wat jij wil.

Er is ook een keuze tussen verschillende stoelen, meer gericht op comfort of sportiviteit. De sportstoelen zijn erg fijn en bieden veel steun tijdens het stuurwerk. Die stoelen zijn trouwens ook custom! Als kers op de Wranglertaart wordt ook de stereo-installatie aangepakt om uw oren te voorzien van zalige klanken.

Luxe leder…
… of sportief alcantara?

Wat moet dat kosten?

Om te beginnen is het belangrijk om te benoemen dat alle Wranglers van de laatste generatie kunnen worden aangepakt, dus niet alleen de V8. Ook de in Nederland populairdere plug-in hybrides zijn welkom. Het volledig aangepaste onderstel met de hiervoor genoemde upgrades kost 25,000 euro. Het totaalpakket inclusief dat onderstel en de volledige aanpasbaarheid van het interieur en exterieur kost ongeveer 70,000 euro. Maar bij dat bedrag kan je dus alles aanpassen.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *