Porsche-liefhebbers hebben de laatste decennia heel wat te verwerken gekregen. De komst van watergekoelde boxermotoren, de introductie van een SUV, dieselmotoren, viercilinders … zelfs een heuse EV! En nu heeft Porsche nota bene ook nog eens zijn meest populaire model volledig geelektrificeerd. Ach en wee, het is zal wel afzien zijn in de Porsche Macan Electric …

Sterke puntenZwakke punten
Stuurt en presteert als een … PorscheOei … die prijs.
Verrassend laag stroomverbruikVanbinnen niet de ruimste
Sublieme afwerking, geen Audi-onderdeel te zienLaadcurve piekt maar even

Vroeger was het leven toch zo overzichtelijk. Als je van Porsche hield, kocht je een 911. Je haalde hautain je neus op voor alles met waterkoeling of de motor op een andere plek dan achter de achteras. Vond je dat allemaal niet zo belangrijk, dan kon je ook prima terecht bij concurrerende sportwagenmerken. Eind jaren tachtig kon Porsche op het nippertje van de ondergang worden gered. Maar als het merk wilde overleven, dan moest het niet meer luisteren naar die paar halsstarrige, verstokte 911-rijders. Die mensen klaagden steen en been over de Boxster en de Cayenne, maar juist dankzij deze nieuwe modellen, krabbelde Porsche weer uit het diepe dal. Ook werd er flink geïnvesteerd in innovatieve technologie, zoals de Tiptronic-transmissie, boxers met waterkoeling, vierwielaandrijving en elektronische rijhulpsystemen.

950 stuks

Toen Porsche de volledig elektrische Taycan aankondigde, viel het kamp der Porsche-fans eveneens even stil. Maar moet je nu zien: de elektrische sportsedan is een waar statussymbool. Porsche zag de elektrische toekomst wel zetten, en nam het rigoureuze besluit om de volgende generatie van publiekslieveling Macan uitsluitend een volledig elektrische versie te ontwikkelen. De kranten koppen weliswaar over winstwaarschuwingen, maar laten we de verkoopstatistieken er eens bij pakken. In de eerste elf maanden van 2025, zijn er precies 950 nieuwe Macans op Nederlands kenteken gezet. Dat zijn er méér dan Hyundai IONIQ 5 (841) of van de Xpeng G6 (736). Is Porsche met zijn Macan Electric op het verkeerde pad beland? Stiekem blijken heel veel Nederlanders de auto heel graag te willen hebben.

PPE-platform als basis

Ook Audi stond aan de wieg van de Porsche Macan Electric. De auto staat namelijk op het modulaire PPE-platform, dat door beide merken in een nauwe samenwerking is ontwikkeld. Ook de Audi A6 e-tron, Q6 e-tron en de nieuwe Porsche Cayenne maken er dankbaar gebruik van. Dankzij het 800V-boordnet is snelladen met een hoogste vermogen van 270 kW (DC) mogelijk. Voor de Macan Electric heeft Porsche gekozen voor een enkele accuvariant, die een capaciteit heeft van 100 kWh (netto: 95 kWh). Audi doet dat anders, want de Q6 e-tron is ook leverbaar met een kleiner accupakket van 83 kWh (netto: 75,8 kWh). De Macan die wij hebben getest, is de minst krachtige motorvariant, met 340 pk op de achterwielen. Porsche belooft voor deze versie een rijbereik tot 641 kilometer (WLTP).

911 de baas

Met een 340 pk komt de Macan Electric weinig tekort. Schakel je lauch control in, dan wordt het vermogen in overboost korte tijd naar 360 pk opgeschroefd. De tussen de achterwielen geplaatste synchroonmotor met permanente magneet levert een hoogste koppel van 563 Nm (in overboost). De prestaties van de auto liegen er niet om: van 0 naar 100 km/h kost 5,7 tellen, genoeg om die ene liefhebber met zijn luchtgekoelde 911 in opperste verbazing achter te laten. Porsche heeft de topsnelheid van de Macan Electric begrensd op 220 km/h – hard zat. Uiteraard zijn er ook krachtigere versies, want hé: we hebben het hier natuurlijk wel over Porsche! Afhankelijk van de gekozen versie schommelt het vermogen tussen de 408 (Macan 4) en 639 pk (Macan Turbo). Al deze krachtigere versies beschikken ook over een tweede elektromotor tussen de voorwielen – oftewel: vierwielaandrijving.

Eindeloos veel mogelijkheden

Via de ronde knop op het stuur kun je schakelen tussen de Drive Modes: van een bedeesde vermogensdosering tot vuurwerk. Vanuit Normal wissel je naar Sport, en als je voor het optionele Sport Chrono Package hebt gekozen, krijg je daar ook nog Sport Plus bij. Zelfs een offroad-programma ontbreekt niet, in deze achterwielaangedreven Macan Electric … Afhankelijk van de configuratie van jouw auto, kun je met de adaptieve schokdempers en/of luchtgeveerde wielophanging nog tal van andere instellingen kiezen, desnoods allemaal afzonderlijk van elkaar. En in elk rijprogramma is de rijbeleving weer anders. Porsche heeft een heel lange optielijst, en biedt aanvullende configuratiemogelijkheden via de Exclusive Manufaktur en Sonderwunsch-programma’s. Daarnaast heeft Porsche ook nog de Tequipment-accessoirelijn. Zodat elke klantenwens zo’n beetje kan worden waargemaakt.

Een Porsche die rijdt als een …

Ja: de Macan Electric is een loodzware SUV van 2.195 kilo. En ja: de auto is ontwikkeld door Porsche. Vergeleken met de Audi Q6 e-tron rijdt de Macan Electric heel anders. Zodra je achter het stuur bent gestapt, waan je je in een auto van het formaat Renault 5 E-Tech Electric. De auto stuurt heel lichtvoetig, en lijkt minstens 1.000 kilo lichter te zijn dan er op zijn kenteken genoteerd staat. Het contactgevoel is subliem voor zo’n grote SUV, niet tot op het nerveuze toe direct maar altijd met scherpte en vertrouwen. In tegenstelling tot Audi, is Porsche erin geslaagd om het in- en uitveren van de grote wielen niet te sterk te laten doordringen tot de carrosserie. Zodat de Macan Electric niet alleen heel veel dynamiek te bieden heeft, maar ook de liefhebber van comfort weet te bekoren. Een voorbeeldige set-up, maar dat kan je Porsche natuurlijk wel toevertrouwen.

Eigen koers

Voorbeeldig – ook voor de prachtige materialen en de afwerking van het interieur is dat van toepassing. Alhoewel Porsche ook daarbij een omvangrijke (en dure) optiestrategie hanteert. In onze testauto is het dashboard bijvoorbeeld helemaal bekleed met leer, en naast de centrale display voor de bediening zorgt een bijrijdersscherm voor extra reisvermaak. Het instrumentarium is met zijn licht gebogen scherm en heldere weergave een typisch Porsche-ontwerp. Wanneer we onze ogen de kost geven, zien we nergens duidelijke verwantschappen met de Audi Q6 e-tron. Beide merken volgen voor wat betreft het interieurontwerp en bediening hun eigen koers. Je moest die verstokte Porsche-liefhebbers eens horen, als zij een Audi-scherm voorgeschoteld zouden krijgen. Terecht!

Boedelbak

Vergeleken met de Audi Q6 e-tron, heeft de Porsche Macan Electric precies dezelfde wielbasis. De ruimtelijkheid van het interieur zou dus ook identiek moeten zijn. Nu is de Audi al geen ruimtewonder, en ook de Porsche vergt enige inschikkelijkheid, als je met meer dan twee mensen op pad gaat. Met een inhoud van 540 tot 1.348 liter, is de bagageruimte groot genoeg voor je dagelijkse of wekelijkse activiteiten. Voor in de frunk past ook nog eens 84 liter bagage. Nog niet genoeg? Dan kan er aan de trekhaak van de Macan Electric een geremde boedelbak met een hoogste gewicht van 2.000 kilo.

Een staande ovatie

Een 175 kilometer lange rit over een gevarieerde route – met druk stadsverkeer, provinciale wegen en snelwegen bij 100 en 130 km/h – geeft een indicatie over het te verwachten praktijkverbruik en de reële actieradius. Voor de Macan Electric in basistrim geeft Porsche zelfs een gemiddeld stroomverbruik van 18,3 kWh/100 km (WLTP) op, bij een rijbereik van maximaal 641 kilometer. Ondanks zijn gewicht, formaat en krachtige elektromotor, weten wij uit de Macan Electric zelfs nog een beter verbruikscijfer op de boordcomputer te toveren: 17,6 kWh/100 km. We stoppen even langs de weg om uit te stappen; dit is een staande ovatie waard!

Snel pieken

Ook het hoogste oplaadvermogen van 270 kW is een applausje waard, al verstomt dit al snel. Op de laadcurve die door Fastned is vastgelegd, is namelijk te zien dat al bij 25 procent state-of-charge de laadkracht afneemt. Bij 50 procent SoC is dat nog 155 kW. Nu zijn er auto’s die daar niet eens op pieken, maar in de Macan kwamen we van 270 kW. Bij 80 procent state-of-charge druppelt de stroom nog met 100 kW de accu in. Overigens kun je wel een heel fatsoenlijke afstand uit die accu trekken, voordat je op zoek moet naar een laadpaal. Volgens de gegevens van EV-database.org moet 565 kilometer bij gunstige weersomstandigheden heel goed mogelijk zijn. In de winter blijft daar nog zo’n 420 kilometer van over. Daar valt echt niet over te klagen.

Conclusie rijtest Porsche Macan Electric

De Macan Electric is een auto waarvan ook verstokte Porsche-liefhebbers kunnen gaan houden. In niets verloochent hij zijn edele afkomst, Porsche duldt op technologisch vlak nou eenmaal geen compromissen. Het PPE-platform kan zich meten het de beste systemen op de markt – waarbij we wel moeten zeggen dat hij de concurrentie niet weet weg te blazen. De Macan Electric rijdt ook zoals je van een Porsche mag verwachten, terwijl de bouwkwaliteit, het materiaalgebruik en de afwerking op hoog niveau staan. Een paar leuke extra’s drijft de prijs echter wel snel op. De vanafprijs van 86.000 euro niet meer dan het startpunt van alle verleidelijke optiemogelijkheden die Porsche voor de Macan Electric in het gamma heeft. Ach, een avondje configureren voegt ten slotte alleen maar toe aan de feestvreugde.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *