Lexus LC 500 Convertible dak open

“Ontwerp de mooiste cabrio van dit moment.” Zo luidde de opdracht vanuit Lexus naar haar designers voor de Lexus LC 500 Convertible. Wij kunnen na een week testen en vele verrekte nekken van voetgangers wel melden dat Lexus daar behoorlijk in geslaagd is.

SterktesZwaktes
+ Prachtig ontwerp– Multimediasysteem besturing
+ Comfort– Beenruimte achterin
+ Rijbeleving– Prijs
Lexus LC 500 Convertible

Wat is de Lexus LC500 Convertible?

De LC 500 Convertible waarin wij ons mogen begeven kan gezien worden als een liefdesbrief aan de klassieke Grand Tourer. Een mooi gestileerde body in combinatie met een klassiek geïnspireerde V8. Wellicht een ouderwetse combinatie, maar Lexus weet dit te verheffen naar de 21ste eeuw. Met een prachtige combinatie van glooiende vormen en scherpe lijnen druipt de Lexus in dramatiek. Van de 3-dimensionale achterlichten tot de metaal gegoten deurhendels. De prijs van 195.240 euro kan wellicht tranen tot je ogen brengen, maar deze worden heel snel gedroogd als het dak eenmaal naar beneden is.

Deurhendel of kunstobject?

Hoe rijdt het?

Zonder dak is namelijk hoe je de Lexus LC 500 Convertible het beste kan rijden. Zowel in de zomer als in de winter wat ons betreft. De LC 500 is dusdanig ontworpen dat de inzittende het geen moment koud zullen hebben. Of dit nou komt door de warme luchtstroom in je nek, de gevormde deurpanelen die warme lucht naar je arm begeleiden, of de manier waarop de Lexus je hart sneller laat kloppen wanneer je accelereert. De 0-100 km/u tijd van 4,7 seconden gaat gepaard met een ongekend geschreeuw van zowel de motor als van de bestuurder.

Dak open

Ondanks dat het gaat om een turboloze 5 liter V8, is de toerenlimiet lijn pas bereikt bij 7300 toeren. Met 470 pk op de achterwielen weet de grote convertible GT behoorlijk sportief aan te voelen. Zeker in de Sport/Sport+ stand, het geluid van de uitlaat klinkt dan nog net even wat luider.

Vergis je echter niet, de LC 500 is gemaakt om lange stukken snelweg op een rustgevende manier aan je voorbij te laten gaan. Het interieur is volledig gevormd om een zo comfortabel mogelijke rijervaring te geven. De stoelen zijn zacht maar weten ook in snelle bochten je goed vast te houden. Ook de automatische versnellingsbak reageert goed op zowel snel accelereren als rustig cruisen op een glooiende weg. Met 10 versnellingen om uit te kiezen is de Lexus, net zoals die andere convertible met een 5 liter V8, erg rustig op de snelweg. Wellicht nog het meest indrukwekkend van deze motor is het verbruik. Op onze rit van Raamsdonksveer naar het heuvelachtige Limburg kwamen wij uit op een verbruik van 1 op 14,8 liter.

Uitstekende testroute

Sterke punten

Op deze onverwachte economy run laat de Lexus zich van haar beste kant zien. Het dashboard is een combinatie van een digitale teller en een fysieke metalen ring. Deze ring schuift van links naar rechts mee met het digitale dashboard mee als je de verschillende rij informatie wilt bekijken, een bijzonder schouwspel. Overal waar het oog op valt in het interieur is er iets bijzonder te zien. Het multimediasysteem heeft naast alle digitale informatie ook een fysieke klok ernaast staan. De fysieke knoppen voelen stevig aan en laten we vooral niet vergeten hoe het voelt om het dak te openen. Gaat u even met ons mee op reis?

Videorijtest

U zit in een zee van licht lederen bekleding en comfort, de zon komt achter de wolken vandaan en u weet dat het zover is. Uw vinger gaat naar beneden en met één soepele beweging drukt u het klepje omhoog waar de knop van het elektrische dak zich bevindt. 15 seconden later is het dak naar beneden en kan het klepje weer naar beneden. Als een soort James bond ejector-seat knop ervaring weet de Lexus zelfs het bedienen van het dak bijzonder aan te voelen.

Een ervaring

Er is op details niveau nagedacht in de Lexus LC 500 Convertible en dat merk je aan alles. Zo zijn niet alleen de gordels in dezelfde kleur als het interieur maar ook de gordel houders. Achterin worden deze gordels tevens vastgehouden met een magnetische knop. Waarom? Omdat de gordels anders wellicht kunnen gaan trillen op hoge snelheid, wellicht…

Interieur Lexus LC 500 Convertible

Zwakke punten

Dat er dusdanig is gefocust op detailniveau maakt sommige beslissingen van Lexus wat eigenaardig. Zo zijn er twee draaiknoppen die uit het dashboard komen, één is er voor de rijstanden, de andere zet de auto in sneeuw modus als het glad is of zet de traction control compleet uit wanneer de knop (per ongeluk) is ingedrukt.

De achterste zitting is mooi, maar merendeels decoratief omdat er bijna geen ruimte is voor je benen. Ook de kofferbakruimte is vrij compact, maar er is nog wel genoeg ruimte voor een weekendje weg. Het multimediasysteem is door middel van een trackpad wat lastig te bedienen, gelukkig kunnen de meeste commando’s ook gesproken worden.

Details deurhendel

Uitrusting

Naast een 5 liter V8 en een brede glimlach op je gezicht, geeft de LC 500 je ook een hoop andere dingen mee. Adaptive Cruise Control en Lane Assist zijn aanwezig en uiteraard ook Automatic Climate Control. Dit heet in de Lexus echter Advanced Climate Concierge. Als er beleefd aan de conciërge gevraagd wordt om de temperatuur aan te passen zal de Lexus dat voor je doen.

De luchtstroom in je nek kan hier tevens mee bediend worden, een mooi systeem maar als je iets te lang bent zal de warme lucht vooral de bovenkant van je rug proberen te verwarmen. Het Enhanced Active Noise Control is gelukkig voor iedereen geschikt. Het stoffen dak bestaat uit 4 lagen om zoveel mogelijk het geluid buiten te houden. Als er dan toch nog geluid door het dak komt zal het Active Noise Control zijn werk doen. Door een tegengeluid te produceren vanuit de Mark Levinson speakers, is het interieur een soort noise cancelling koptelefoon geworden. Dit systeem werkt zelfs wanneer er geen muziek afspeelt.

3D achterlicht

Conclusie

Waar van oudsher de beste en mooiste GT’s uit Groot-Britannië en Italië komen, weet Lexus deze traditie in één klap te veranderen. De verhoudingen van het ontwerp zijn precies goed waardoor zowel een agressief als een elegante verschijning ontstaat. De 21 inch chromen velgen zouden op andere auto’s wat overdreven aanvoelen, maar op de LC 500 convertible past het juist perfect.

In Terrane Khaki Metallic

Het interieur is daarnaast bijna even mooi als het exterieur en het rijden met het dak open is iedere keer weer een genot. Met een prijs van 195.240 euro mag er een hoop verwacht worden en de Lexus weet bijna al deze verwachtingen te overtreffen. Het multimediasysteem werkt wat lastig en er is wat weinig beenruimte achterin, maar dat is te overzien. De unieke positie van de Lexus LC 500 Convertible maakt de auto wel wat lastig te plaatsen in vergelijking met de concurrentie. Hij is goedkoper dan een luxere Bentley Continental GTC maar weer duurder dan de snellere Jaguar F Type-R Convertible. Als het om de looks gaat staat de LC 500 Convertible echter met hoofd en schouders boven de rest.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *