Als je nog niet volledig overtuigd bent van het elektrisch rijden, kom je automatisch uit op een compromis: hybride. Ze zijn er tegenwoordig in allerlei soorten en maten. In het geval van de Peugeot 2008 gaat het om een mild hybride, stekkeren is dus niet nodig. De hippe cross-over was al een succes en als het zuiniger kan, staan wij Nederlanders allemaal vooraan in de rij.

Hybride

De 2008 is vanaf nu verkrijgbaar als mild-hybride. De elektrische ondersteuning tijdens het accelereren zorgt voor 10 tot 15% lagere brandstofverbruik ten opzichte van de volledig benzine variant. Het 48 Volt platform wordt tijdens het afremmen automatisch opgeladen door energie terug te winnen. Parkeermanoeuvres en kleine stukken in 30-kilometer zones kun je zelfs volledig elektrisch rijden met de 28 pk elektromotor.

De dubbele uitlaat kan natuurlijk niet achterblijven bij een hybride.

Uitrusting Peugeot 2008

De uitrusting van het instapmodel, de Active, is al niet verkeerd. De bekende Peugeot i-Cockpit en ondersteuning voor Android Auto en Apple Carplay zijn standaard. Stoelverwarming is niet inbegrepen, hiervoor moet je €300 extra neertellen. Andere opties als sierdelen voor de dorpels en aluminium pedalen zijn tegen meerprijs te configureren. Maar in dat geval loont het om naar de Allure uitvoering te kijken. Deze uitvoering gaat een stapje verder met onder andere parkeerhulp rondom, mooiere velgen en andere exterieur verbeteringen.

Nog niet tevreden met de uitrusting? Dan kan je all-in gaan met de GT. Hier zit Keyless Entry, een sportstuur, draadloze telefoonlader en allerlei gekleurde stiksels bij. Dat is uiteraard de uitvoering die je moet hebben als Peugeot liefhebber. Want wat is en blijft het interieur van de GT toch schitterend!

De groende stiksels en de cockpit zoals we die ook kennen van de Peugeot e-2008 GT.

Wat moet dat kosten?

De mild-hybride uitvoering begint vanaf €34.720. De benzinevariant is iets goedkoper, namelijk €31.920. Qua aanschafwaarde is dat natuurlijk gunstig, maar het verbruik zal hoger liggen. De grote broer van de e-208 is er ook volledig elektrisch. De e-2008 136 Active (50 kWh) begint bij €39.270 en de 156 Active (54 kWh) is er vanaf €41.270. Het verschil tussen de hybride en volledig elektrische Peugeot 2008 is niet zo groot. Het is dus maar zeer de vraag of het aantrekkelijk is om deze mild-hybride aan te schaffen als je voor een paar duizend euro meer de EV kunt kopen.

In België zijn de prijzen iets gunstiger, daar begint de benzinevariant vanaf €26.065. De e-2008 136 Active met 50 kWh heeft bij onze Zuiderburen nagenoeg hetzelfde prijskaartje, namelijk €39.165. Je betaalt in ons land dus nog steeds genoeg belasting bij de aanschaf van een benzineauto.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *