In navolging van de nieuwe 508, zijn nu ook de prijzen van de nieuwe Peugeot 2008 bekend. De nieuwe 2008 komt beschikbaar met drie verbrandingsmotoren en als volledig elektrisch model. Bijzonder: van deze drie motoren, is er één een diesel. Door de voorgaande jaren heen bleek dit een uitermate populair model. In totaal zijn er sinds 2019 700.000 stuks van verkocht. 75.000 hiervan waren de elektrische variant. Goed genoeg voor een steevaste top drie notering in de Europese verkoopstatistieken! Voor 2024 komt er een nieuw model 2008 en Peugeot hoopt dat succes natuurlijk te evenaren.

Allure

Allure is niet enkel een uitrustingsniveau van Peugeot, het komt zelfs terug in de slogan voor de nieuwe e-2008. Die slogan bestaat uit Allure, Emotie en Excellence. Allure staat hierbij voor het design. Wat hierbij opvalt is dat Peugeot kiest voor een evolutie in plaats van een revolutie. In de basis is het ontwerp dan ook redelijk ongewijzigd. Nog steeds zijn daar de scherpe vouwen over de zijflanken en de priemende koplampen. Toch zijn er ook een aantal zaken nieuw. Uiteraard valt daarbij als eerste het nieuwe logo op. De leeuw is teruggebracht tot enkel de kop, geplaatst op een schild. Aan de achterzijde is het logo volledig verdwenen en prijken nu de letters PEUGEOT over de gehele breedte. De twee priemende lichtbronnen per koplamp hebben plaatsgemaakt voor drie lampen. De LED-dagrijverlichting is eveneens veranderd. De slagtand is weg, in plaats daarvan drie strepen, die verwijzen naar de klauwen van de leeuw. Meer subtiel is dat het voorheen optisch zwevende dak, nu volledig in een contrastkleur is gespoten.

Emotie

De emotie komt volgens Peugeot terug in de i-Cockpit. Dit is het kleine kenmerkende stuurtje van Peugeot, met daarboven uitstekend de tellerpartij. Peugeot geeft aan al tien jaar lang dit concept te optimaliseren. Toch blijft het zo dat deze opzet niet voor iedereen prettig werkt en blijkt het in de praktijk soms lastig te zijn het stuurtje zo af te stellen dat je én prettig zit én de tellers goed ziet. In het interieur zien we eveneens dat het scherm op de middenconsole meer naar de bestuurder toe gedraaid staat en meer lijkt uit te steken. Daaronder zien we een rij met tuimelschakelaars voor de meest basale functies. Wat over het algemeen ook fijner werkt dan alles via het touchscreen moeten bedienen. Verder lijkt het erop dat Peugeot wederom stappen heeft gezet in de afwerking. Door de jaren heen is het materiaalgebruik binnen Peugeot naar een steeds hoger plan getild. Met een reden overigens. Binnen Stellantis wil men Peugeot namelijk steeds meer richting het premiumsegment schuiven.

Elektrische nieuwe Peugeot 2008

et de introductie van de nieuwe e-2008 komt Peugeot eveneens met een nieuwe elektrische motor. In plaats van 136 pk, heeft de 2024 e-2008 156 pk op de voorwielen. Daarnaast komt Peugeot met een nieuw 54 kWh accupakket. Peugeot claimt verbeteringen doorgevoerd te hebben op het gebied van efficiëntie. Dus ondanks de 4 kWh winst, claimt Peugeot toch een flink groter bereik. De e-2008 moet namelijk 406 kilometer WLTP range halen in plaats van de eerder geclaimde 345 kilometer WLTP.
Positief is ook dat Peugeot bij iedere onderhoudsbeurt een certificaat met de e-2008 meelevert. Dit certificaat geeft het capaciteitsniveau van de accu weer (State of Health). Met name bij het doorverkopen van de auto geeft dit de kopende partij inzicht in de mate van eventuele degradatie van het accupakket. Prijzen voor de volledig elektrische variant volgen binnenkort.

Verbrandingsmotoren nieuwe Peugeot 2008

De nieuwe Peugeot 2008 komt dus met drie verschillende motoren. Er zijn twee PureTech benzinemotoren met 100 of 130 pk. Alleen de PureTech 1.2 is voortaan nog in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak leverbaar. Deze uitvoering is ook direct het goedkoopste. Instappen kan met de Active uitvoering voor €30.920. Hogere uitrustingsniveau’s zijn de Allure en GT. Verder brengt Peugeot de nieuwe 2008 ook met de BlueHDi 130 dieselmotor met 130 pk, gekoppeld aan de EAT8 automatische transmissie. Die heeft een vanafprijs van 40.820 euro. Begin 2024 is de 2008 ook leverbaar met een nieuwe 48V Hybrid-aandrijflijn. Die bestaat uit een nieuwe generatie 100 kW (136 pk) sterke PureTech benzinemotor, gekoppeld aan een nieuwe geëlektrificeerde automatische transmissie met dubbele koppeling en zes overbrengingen. Dankzij de 48V-accu, die tijdens het rijden wordt opgeladen, en de geïntegreerde elektromotor biedt deze nieuwe aandrijflijn extra koppel bij lage toerentallen. Peugeot claimt een 12% lager verbruik ten opzichte van de reguliere 136 Pk motor.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *