Porsche onthult hagelnieuwe Cayenne Turbo

Porsche Cayenne Turbo 2017

Na de onthulling van de nieuwe Porsche 911 GT3 met Touring Package op de IAA in Frankfurt, is het de beurt aan de Cayenne Turbo. Eind dit jaar is hij verkrijgbaar in ons land. Het prijskaartje start bij € 204.300,-.

LED-strips in de voorbumper

De nieuwe Porsche Cayenne Turbo is het topmodel van de range, en kenmerkt zich door de standaard LED-koplampen met het Porsche Dynamic Light System. Andere zaken die opvallen, zijn de dubbele LED-strips in de voorbumper, de verbrede wielkasten, dubbele uitlaten en 21 inch lichtmetalen Turbo-wielen. Het merk heeft deze wielen speciaal voor dit model ontworpen. De wielkasten, zijskirts en de onderzijde van de bumpers zijn uitgevoerd in carrosseriekleur.

4.0 liter V8-biturbomotor

Onder de motorkap van deze nieuwe Cayenne Turbo huist een 550 pk sterke 4.0 liter V8-benzinemotor met dubbele turbo. Dit motorblok heeft 30 pk meer dan zijn voorganger, terwijl ook het koppel met 20 Nm is toegenomen tot 770 Nm. De krachtbron wordt standaard gekoppeld aan een achttraps Tiptronic S-automaat en vierwielaandrijving.

Om te accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h heeft de Cayenne Turbo slechts 4,1 seconden (met Sport Chrono-pakket: 3,9 sec.). Zijn topsnelheid ligt op 286 km/h.

Comfortabel en sportief

Porsche omschrijft het interieur van de nieuwe Cayenne Turbo als comfortabel en sportief. Bedieningsknoppen zijn vrijwel niet meer aanwezig, dankzij het grote touchscreen met hoge resolutie. Het Bose Surround Sound-systeem, dat standaard aanwezig is, is ook via dit scherm te bedienen. De zojuist genoemde muziekinstallatie heeft een vermogen van 710 Watt.

De sportstoelen zijn in maar liefst 18 standen verstelbaar en hebben geïntegreerde hoofdsteunen. Bovendien zijn alle stoelen verwarmbaar, alsmede het multifunctionele sportstuurwiel.

Adaptieve dakspoiler

Bijzonder aan de Cayenne Turbo is de adaptieve dakspoiler, want dit is nog nooit eerder vertoont op een SUV. De dakspoiler zorgt voor meer downforce op de achteras, maar kan ook de remweg verkorten tot 2 meter bij een snelheid van 250 km/h. De adaptieve dakspoiler is een onderdeel van Porsches Surface Coated Brake-remsysteem, dat zich kenmerkt door stalen remschijven met een coating. Die coating zorgt voor minder slijtage en remstof, aldus Porsche. Het merk levert dit remsysteem optioneel.