De Opel Astra krijgt een flinke poetsbeurt voor modeljaar 2026. Alsof de designers in Rüsselsheim een weekend opgesloten zaten met een Corsa GSE Vision Gran Turismo, om vervolgens te besluiten dat het allemaal wat scherper mag. Het resultaat staat in januari op de Autosalon van Brussel en heet simpelweg: “Astra”, gewoon zoals je gewend bent. Maar dit keer met meer licht, meer tech, meer gerecyclede stoffen én een grotere elektrische actieradius.
Opel steekt z’n logo letterlijk in de spotlights
Opel heeft de neus van de Astra aangescherpt. De Vizor is smaller, strakker en serieuzer. In het midden prijkt nu een verlicht Blitz-embleem, iets wat eerst was voorbehouden aan de Grandland. De lichtstrip loopt horizontaal de koplampen in en duikt vervolgens als een soort led-wenkbrauw door in de vouwlijn van de motorkap. Het geheel ziet er futuristischer uit dan sommige games waar Opel zich door liet inspireren.
Nieuwe kleuren zoals Kontur White en Klover Green maken het plaatje af. Vooral met zwart dak oogt de Astra net even chiquer dan de meeste C-segmenters die al jaren dezelfde tint grijs dragen.
Slimme verlichting: Intelli-Lux HD
Uniek in de compacte middenklasse: matrixverlichting met ruim 50.000 elementen. Waar een Volkswagen Golf nog braaf zijn lichtbundel bijstuurt alsof hij voorzichtig een glas water draagt, gooit Opel er een lasershow tegenaan. De Astra knipt en knijpt het licht razendsnel om tegenliggers heen en stuurt de lichtbundel de bocht in alsof hij wil zeggen: “Kijk hier, dáár ga je heen.”
De verlichting past zich aan regen, mist en glimmende verkeersborden aan. Prettig, want verblind worden door een schone blauwe ANWB-paal is nu verleden tijd.
Automotive zadeltechniek
Binnenin heeft Opel het comfortniveau verhoogd. Opel monteert voortaan standaard ‘Intelli-Seats’. Stoelen met een uitsparing in het midden van de zitting, geïnspireerd op racefietszadels. Klinkt vreemd, maar volgens de Duiters vermindert het de druk op je stuitje. En we weten allemaal: in Duitsland maken ze geen grappen. Een uitsparing in je stoel is iets waar je pas waarde aan hecht als je ooit drie uur achter elkaar in een budgetstoel van een concurrent hebt gezeten.
Optioneel zijn er AGR-gecertificeerde stoelen met massage, geheugen, lendensteun en ReNewKnit-bekleding. Alles volledig recyclebaar. Opel noemt het “Greenovation”, maar je kunt ook zeggen: ze hebben begrepen dat duurzaamheid óók comfortabel mag zijn.
Astra Electric: meer kilometers, minder gedoe
De Astra Electric krijgt een 58 kWh-accu en haalt nu tot 454 kilometer WLTP. Daarmee rijdt hij net verder dan een Peugeot e-308 en komt hij in het vaarwater van de Renault Mégane E-Tech. Niet slecht, zeker omdat Opel niet alleen de actieradius oppoetste maar ook V2L toevoegde. Je e-bike opladen op de camping? Kan gewoon.
In het interieur wordt royaal gebruikgemaakt van gerecyclede materialen. Opel heeft duidelijk gekozen voor circulariteit, zonder dat je het gevoel hebt in een oud visnet te zitten. “Greenovation” komt dus niet alleen in de stoelen voor maar gewoon in de volledige cabine.
Praktisch blijft de Astra zoals het hoort
De hatchback slikt tot 1.339 liter bagage en de Sports Tourer zelfs 1.634 liter. Daarmee zit hij op het niveau van een Skoda Octavia Combi, al blijft die laatste de koning van het vak. De achterbank van de Astra klapt nu in een 40:20:40-verhouding, wat ideaal is voor wintersporters die zowel willen carven als koffers mee willen nemen.
Of deze exacte cijfers ook gelden voor de volledige elektrische variant van de Opel Astra weten we nog niet. Daar laat het merk in het persbericht niks over weten. Maar omdat er toch ten alle tijden een groot accupakket aanwezig moet zijn mag je ervan uitgaan dat er minder ruimte over blijft voor je spullen.
Astra 2.0 of 6.2 afhankelijk van hoe je telt
De nieuwe Opel Astra is scherper, slimmer en groener. Een Opel Astra 2.0 zeg maar, ook al is dit ondertussen al de zesde generatie. Opel pakt niet radicaal uit, maar zet wel die stap die nodig was om bij te blijven in een segment waar de concurrentie moordend is. Tegenover modellen zoals de Volkswagen Golf, Peugeot 308 en Renault Mégane laat de Astra vooral zien dat technologie en comfort echt omhoog zijn gegaan. Begin volgend jaar weten we meer. Dan wordt de auto onthuld op de autoshow van Brussel.
Kritiekpuntje? Nog niet, het ziet eruit zoals Opel beloofd. Voor een daadwerkelijke indruk zullen we nog maar eens een rondje moeten rijden met de Opel Astra. Hoe dat bevallen is, lees je hier.




