Soms kom je weleens een auto tegen die je nog niet vaak of zelfs nooit hebt zien rijden. Het merk en het model zegt je dan helemaal niks. Nu zal het met de autofanaten wel meevallen, maar Leapmotor kan zomaar zo’n merk zijn. Vorig jaar rond deze tijd was het voor het eerst dat de T03 en de C10 leverbaar werden in Nederland. Inmiddels is de B10 hieraan toegevoegd en binnenkort volgt er nog een model. Maar wat voor merk is Leapmotor nou eigenlijk?
Joint venture
Leapmotor werd in 2015 opgericht door Zhu Jiangming. Deze ondernemer is mede-oprichting van het videobewakingbedrijf Dahua (inmiddels ook in Nederland gevestigd). In 2019 werd voor het eerst een productiemodel uitgebracht, de S01. Sinds 2023 heeft het grote Stellantis een aandeel bedongen bij de Chinese autobouwer. Inmiddels is dat uitgegroeid tot een joint venture (ofwel samenwerking) waarin Stellantis de meerderheid van de aandelen in handen heeft. Leapmotor produceert uitsluitend elektrische voertuigen voor Azië, Europa, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. In China begint het echt groot te worden, maar hier is Leapmotor nog een zeldzaamheid.

Modellen
Momenteel zijn er drie verschillende modellen van Leapmotor leverbaar in Nederland. Ze hebben allemaal een nietszeggende code als naam. Des te groter het voertuig, des te hoger het getal. De T03 is de kleinste en enige stadsauto met een aantrekkelijke vanafprijs van €19.950. Hiervoor krijg je een kleine, elektrische vijfdeurs met een actieradius van 265 km. Snelladen kan met maximaal 48 kW en het heeft een topsnelheid van slechts 130 km/h. Maar het gewicht van 1.075 kg is wel erg gunstig voor de toekomstige wegenbelasting. De standaarduitrusting zit vol met rijhulpsystemen, terwijl dat bij veel merken allemaal in de duurdere optiepakketten zit.

De B10 is een SUV voor in het c-segment. Verbazingwekkend is de gunstige prijs voor deze forse auto, slechts €27.995. Hiervoor krijg je een ruime auto met een welbekend Chinees design. Ook bij de B10 is de standaarduitrusting al behoorlijk compleet. Zo krijg je een panoramadak, 360 graden achteruitrijcamera, een warmtepomp, V2L en Apple Carplay en Android Auto bij de instapper cadeau. Daarnaast is er een waslijst aan rijhulpsystemen opgenomen in de standaard uitvoering. Driefase laden kan met 11 kW en in 16 minuten is de batterij met 50% gevuld bij een snellaadstation.

Als laatste en grootste model is er de Leapmotor C10. Dit is een flinke SUV met een range van maximaal 420 km. De auto staat op 18-inch velgen en dat oogt nogal klein voor zo’n flinke auto. De batterij heeft een capaciteit van 70 kWh, maar het snelladen gaat met slechts 84 kW. De B10 laadt bijna dubbel zo snel, erg bijzonder dat de C10 zo traag laadt. De vanafprijs is €39.050, maar je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Zo is er een vierwiel aangedreven variant met maar liefst 598 pk!

Verkoopcijfers
In Nederland is Leapmotor nog echt in de opstartfase. Zo verkochten ze 639 voertuigen in de eerste negen maanden van dit jaar. Hiervan was de T03 met 396 registraties veruit het populairst. In China daarentegen verkochten ze vorige maand 70.289 exemplaren. Hiermee zijn ze veel succesvoller dan bijvoorbeeld Xpeng en Xiaomi. Met de aankondiging van de Leapmotor B05 gaan ze een meedoen om de strijd van de hatchbacks. Op het eerste oog lijkt de B05 aan de voorkant op een Volkswagen Golf en doet de zijkant denken aan een Mercedes B-Klasse. We zijn benieuwd of dit merk zich gaat en kan blijven mengen tussen de gevestigde namen in de autowereld.

