Nissan Leaf: groter accupakket, groter rijbereik

Nissan Leaf e+

Voor wie een Nissan Leaf 40 kWh niet ver genoeg komt, is er nu een alternatief. Nissan introduceert namelijk op de CES in Las Vegas, de Leaf met een 62 kWh-accupakket. Daarnaast is de elektrische Nissan klaargestoomd voor modeljaar 2019 middels een vernieuwd infotainmentsysteem.

Komende zomer

Om het verwachte succes van de Hyundai Kona Electric en Kia Niro EV te kunnen aanvechten, komt de Nissan Leaf beschikbaar met een grotere batterij. Het is allesbehalve vroeg, want de levering vindt pas komende zomer plaats.

De Leaf met 62 kWh-accu heet ‘Leaf e+’. Ten opzichte van het kleinere accupakket (40 kWh), biedt deze versie een 25% hogere energiedichtheid en 55% meer capaciteit. Dit is te danken aan het toegenomen aantal cellen in de batterij: van 192 naar 288 cellen.

Nissan voorziet de Leaf e+ van een 217 pk sterke elektromotor. De actieradius bedraagt volgens de theoretische WLTP-testmethode 385 km.

Klaar voor modeljaar 2019

De introductie van de nieuwe Leaf-versie wordt gelijke tijd aangegrepen voor een vernieuwd infotainmentsysteem. Voortaan beschikt hij over een 8 inch display, waarop de nieuw toegevoegde functies zijn te bedienen. Ook de navigatie ging (deels) op de schop.

Optrekken en afremmen met één pedaal

Aangezien de Leaf nog altijd recent is, is niet alles veranderd. Integendeel, een aantal zaken zijn gebleven. Denk maar aan de e-Pedal. Eén pedaal, waarmee de bestuurder de Leaf laat optrekken en afremmen. Dit is overigens niet standaard, maar wel optioneel leverbaar.

Op de prijzen is het even wachten. Nissan geeft aan deze in maart bekend te maken. Hoogstwaarschijnlijk in aanloop naar de Autosalon van Genève.