De Ssangyong Tivoli blijft een vreemde eend in de bijt

2020 SSangyong Tivoli

Niet iedereen zal Ssangyong kennen, ondanks dat ze al lange tijd op de Nederlandse markt actief zijn. Degenen die het merk wel kennen, zullen zich vooral de vreemd uitziende modellen herinneren. Ook de vernieuwde SUV, de Ssangyong Tivoli, blijft iets aparts.

Lange traditie

Het Zuid-Koreaanse merk Ssangyong, deels eigendom van het Chinese SAIC, heeft vooral naam gemaakt door de samenwerking met Mercedes-Benz. Het gebruik van Mercedes-motoren in hun auto’s leverde Ssangyong een goede reputatie op. Eind jaren ’90 kwam je de grote Ssangyong Musso en de Jeep-achtige Ssangyong Korando regelmatig tegen in Nederland.

2020 SSangyong Tivoli

Ssangyongs waren vooral bekend vanwege hun uiterlijk. Over smaak valt niet te twisten, maar soms is iedereen het erover eens dat iets lelijk is. In 2004 presenteerde het merk de Rodius, een soort busje met een achterkant die leek op een enorme dakkapel en in 2006 volgde de Ssangyong Actyon die met zijn spitse vogelbek als voorkant de reputatie van Ssangyongs als lelijke auto’s bevestigde. Kwalitatief helemaal niet slecht, maar oerlelijk.

De laatste jaren zien we niet veel Ssangyongs op de Nederlandse wegen, al worden ze wel nog verkocht. In 2015 werd de Tivoli gepresenteerd: een SUV die ironisch genoeg vernoemd is naar het gelijknamige Italiaanse stadje bekend om zijn gevoel voor stijl. Na vijf jaar is dit model geheel vernieuwd.

Aparte styling

Ook de Ssangyong Tivoli heeft bepaald geen saai uiterlijk. De voorkant is vrij normaal, maar de zijkant wordt gedomineerd door scherpe lijnen die de wielkasten accentuëren. Dit leidt voor tot een vreemde hoek onder de spiegel, terwijl de Tivoli achter extreem sterke schouders krijgt, die doorlopen in de apart gevormde achterlichten in de opvallend rechtopstaande achterkant.

2020 SSangyong Tivoli

Verwacht bij Ssangyong ook geen baanbrekende techniek. Er is keuze uit drie motoren: een 1,2-liter turbo driecilinder benzinemotor van 128pk, een 1,5-liter viercilinder benzinemotor van 163pk en een 1,6-liter turbodiesel van 136pk. Die laatste twee zijn overigens alleen verkrijgbaar op de duurste uitvoering, de Ultimate.

Compleet uitgerust

De Ssangyong Tivoli is zowel voorwiel- als vierwielaandreven, in combinatie met een automaat of handmatige versnellingsbak. De Tivoli heeft drie rijmodi: normaal, eco of winter, waarbij de aandrijving afgestemd wordt op de omstandigheden. De kofferruimte meet 395 liter maar de in drie delen neerklapbare achterbank biedt mogelijkheden deze fors te vergroten. Het 10-inch dashboard is geheel digitaal en naar wens te configureren, van opvallende, moderne graphics tot schijnbaar analoge meters. In de middenconsole zit optioneel een 8-inch touchscreen met Apple CarPlay en Android Auto.

Standaard is de Ssangyong Tivoli voorzien van rijbaanassistent, een camera die verkeer in de gaten houdt en noodstopfunctionaliteit. De auto kan ook verkeersborden lezen en houdt in de gaten of de bestuurder op zit te letten. Ondanks deze veiligheidsvoorzieningen en standaard zeven airbags kreeg de Ssangyong Tivoli slechts vier van de vijf sterren van EuroNCAP.

Ssangyong Tivoli interieur

Met de nieuwe Tivoli heeft Ssangyong wederom een SUV gepresenteerd met een opvallende styling, zoals we van het merk gewend zijn. Deze auto koop je echter niet om het uiterlijk, maar omdat je een oerdegelijke auto wil, en daar lijkt de Tivoli met zijn beproefde techniek aan te voldoen. Prijzen zijn op aanvraag.