Nieuwe Hyundai Tucson is een agressieve Plug-in Hybrid

Hyundai Tucson

Hyundai heeft vandaag in een digitale presentatie het digitale doek gehaald van de nieuwe Tucson. De vierde generatie van Hyundai’s SUV kiest voor een agressieve look, zonder de huidige klanten weg te jagen door een onpraktisch ontwerp.

Agressie en progressie

Hyundai Tucson kleurt buiten de lijnen

In een iets te goed geoefende presentatie laat Hyundai met gepaste trots zijn nieuwe SUV zien. De focus van de Tucson ligt meer dan ooit op het ontwerp en dit zal mensen wellicht afschrikken. De vele lijnen over de flank zorgen voor een agressieve look die wij eerder hebben gezien op de Lexus UX. Aan de voorkant komt Hyundai met ‘parametric hidden lights’, waar de lichten en de grill als één oppervlak gezien kan worden, een leuk detail. Verder laat de achterkant een doorlopende light-beam zien en een verborgen ruitenwisser onder de dakspoiler.

Één doorlopende grill

12 motoren, 2 hybrides

De Tucson zal geleverd worden met 12 verschillende motorkeuzes waaronder een hybrid en een plug-in hybrid. Hyundai heeft met zijn ‘continuously variable valve duration’ techniek, de motor efficiënter kunnen maken en dus zuiniger. Hierdoor kan er van het toepasselijk genoemde plaatsje Tucson Arizona, naar Los Angeles gereden worden op “ongeveer” 1 tank, een afstand van ongeveer 800 kilometer. Dit is gedaan met de plug-in hybrid versie, gemotoriseerd door een 1,6 liter T-GDI motor en een 44,2 KW elektromotor, gecombineerd goed voor 230 pk.

Plug-in hybride

Smart en Safe

Het interieur van de Tucson is iets minder agressief vormgegeven maar niet minder vernieuwend. Wanneer we de auto in gestapt zijn door middel van de Hyundai digital key( niet verkrijgbaar op de iPhone) worden we begroet door een vlot interieur. Diverse veiligheidssystemen in combinatie met twee 10,25 inch schermen, geven de Tucson een overzichtelijk en modern gevoel. Het eerste scherm zit achter het stuur waar de fysieke tellers ruimte hebben gemaakt voor een display. Hyundai opteert ervoor om het infotainment scherm in de middenconsole te verwerken. Tevens zijn de ventilatoren aan de passagierszijde verwerkt in het dashboard, om in het interieur juist minder lijnen te creëren.

Hier juist minder lijnen

7 Miljoen Hyundai Tucson

De Tucson is inmiddels 7 miljoen keer verkocht en met dit model is er besloten om voor de gehele wereld een auto te presenteren. Dit wordt gedaan door een long wheel base model te presenteren voor de Aziatische, Amerikaanse en Afrikaanse markten. Het Europese continent zal het mogen doen met een short-wheelbase, behalve in Rusland, waar lengte belangrijk is. Wij mogen ons echter wel verheugen op een heuse N-Line versie van de Tucson.

In een presentatie waar Hyundai de zin “Bertone geïnspireerd wielkast-lijn uit de jaren 70” durft uit te spreken, is een compliment zeker op zijn plaats. Er wordt een belangrijke stap gezet naar een agressieve eigen look voor de toekomst, die wij met gepaste interesse zullen volgen.

De Tucson zal vanaf januari 2021 verkrijgbaar zijn in Nederland, prijzen zullen binnenkort bekend gemaakt worden.