Hyundai Tucson

Hyundai heeft vandaag in een digitale presentatie het digitale doek gehaald van de nieuwe Tucson. De vierde generatie van Hyundai’s SUV kiest voor een agressieve look, zonder de huidige klanten weg te jagen door een onpraktisch ontwerp.

Asfaltweg, bijzondere grill, Hyundai Tucson
Agressie en progressie

Hyundai Tucson kleurt buiten de lijnen

In een iets te goed geoefende presentatie laat Hyundai met gepaste trots zijn nieuwste SUV zien. De focus van de Tucson ligt meer dan ooit op het ontwerp. Dit zal wellicht enkele mensen afschrikken, maar ook weer een nieuwe doelgroep aantrekken. De vele lijnen over de flank zorgen voor een agressieve look. Iets dat wij eerder hebben gezien op de Lexus UX. Aan de voorkant komt Hyundai met nog iets speciaals genaamd ‘Parametric Hidden Lights’. De lichten en de grill bestaan nu uit één oppervlak, een leuk detail. Verder heeft de achterkant van de nieuwe Tucson een doorlopende light-beam en een verborgen ruitenwisser onder de dakspoiler.

nacht, lampen, grijze auto
Één doorlopende grill en lampenunit

12 motoren, 2 hybrides

De Tucson zal geleverd worden met 12 verschillende motorkeuzes, waaronder een hybrid en een plug-in hybrid. Hyundai heeft met zijn ‘Continuously Variable Valve Duration’ techniek, de motor efficiënter kunnen maken en dus ook zuiniger. Hierdoor kan er vanuit het marketingtechnisch handig genoemde plaatsje Tucson in Arizona, naar Los Angeles gereden worden op “ongeveer“ 1 tank. Dit is een afstand van (nogmaals ongeveer) 800 kilometer. Deze test is uiteraard gedaan met de plug-in hybrid versie. Gemotoriseerd door een 1,6 liter T-GDI motor en een 44,2 KW elektromotor, goed voor een gecombineerde kracht van 230 pk.

asfalt weg, hyundai tucson
Plug-in hybride

Smart en Safe

Het interieur van de Tucson is iets minder agressief vormgegeven maar desondanks niet minder vernieuwend. Wij stappen de auto in door middel van de Hyundai digital key (niet verkrijgbaar op de iPhone). Hier worden wij begroet door een vlot interieur. Diverse veiligheidssystemen in combinatie met twee 10,25 inch schermen, geven de Tucson een overzichtelijk en modern gevoel. Het eerste scherm zit achter het stuur waar de fysieke tellers ruimte hebben gemaakt voor een digitaal display. Hyundai opteert ervoor om het infotainment scherm in de middenconsole te verwerken. Tevens zijn de ventilatoren aan de passagierszijde verwerkt in het dashboard. Door dit trucje zijn er juist minder lijnen in het interieur, in tegenstelling tot het exterieur.

Hier juist minder lijnen

7 Miljoen Hyundai Tucson

De Tucson is inmiddels 7 miljoen kéér verkocht. Met dit model is er besloten om voor de gehele wereld een auto te presenteren. Een long wheelbase model is gepresenteerd voor de Aziatische, Amerikaanse en Afrikaanse markten. Het Europese continent zal het mogen doen met een short wheelbase, behalve in Rusland, waar lengte belangrijk is. Wij mogen ons echter wel verheugen op een heuse N-Line versie van de Tucson.

In een presentatie waar Hyundai de zin “Bertone geïnspireerd wielkast-lijn uit de jaren 70” durft uit te spreken, is een compliment zeker op zijn plaats. Er is een belangrijke stap gezet naar een agressieve eigen look voor de toekomst, die wij met gepaste interesse zullen volgen.

De Tucson zal vanaf januari 2021 verkrijgbaar zijn in Nederland, prijzen zullen binnenkort bekend gemaakt worden.