Let op: wat nu volgt is geen sexy verhaal. Ik zal mijn best doen om zoveel mogelijk scheikunde weg te laten, maar dan nog is het niet spannend. Het is echter wel belangrijk. Natrium-ion accu’s zijn namelijk veel beter dan de accu’s die we nu hebben.

Northvolt kondigt aan natrium-ion accu’s toe te voegen aan zijn portfolio. Als je dat bedrijf niet kent, dan neem ik je dat niet kwalijk. Dit Zweedse bedrijf bestaat sinds 2016 en legt zich toe op de ontwikkeling en productie van accu’s voor elektrische voertuigen. Ze leveren hun producten onder andere aan BMW en Geely (van Volvo), alsook voor de vrachtwagenfabrikant Scania. Bij dat laatste merk heeft Northvolt zelfs een fabriek op het terrein.

Overal op aarde

Nu over die accu’s. Natrium-ion accu’s kunnen per kilo meer energie bevatten dan lithium-ion accu’s die we nu in elektrische auto’s vinden. Hierdoor kunnen accupakketten lichter worden, of voor hetzelfde gewicht meer energie bevatten. Voor vrachtwagens is dat eerste belangrijk: elke kilo accu betekent een kilo minder vracht. Het tweede is echter ook belangrijk: efficiëntere accu’s betekent meer rijbereik.

Northvolt sodium-ion accu

Dit is echter niet het belangrijkste voordeel van natrium-ion accu’s. De belangrijkste bestanddelen zijn namelijk natrium (zout) en ijzer. Er zitten geen zware metalen in de accu, wat hem beter voor het milieu maakt. Lithium, nikkel, kobalt, grafiet: het zit allemaal niet in natrium-ion accu’s. Bovendien zijn zout en ijzer overal op aarde te vinden.

Er hoeven dus geen grondstoffen uit dubieuze mijnen in China of Afrika gewonnen te worden. Niet alleen voorkomt dat milieuvervuiling en uitbuiting, maar dit is ook geopolitiek goed nieuws: nu is de winning van lithium nog vooral in handen van Chinese bedrijven. Dit machtsmiddel valt met natrium-ion accu’s helemaal weg. Theoretisch kunnen deze accu’s in elk land geproduceerd worden.

Omdat natrium-ion accu’s ook nog eens beter bestand zijn tegen hoge temperaturen, zijn ze ook nog eens veiliger. Bovendien maakt het ze geschikter om ingezet te worden rond de evenaar. Daar moet immers de energietransitie ook plaatsvinden. Deze nieuwe accu’s gaan we dus waarschijnlijk terugvinden in de elektrische auto’s en vrachtauto’s van de toekomst.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *