Mazda heeft tijdens de Japan Mobility Show 2025 groot uitgepakt. Onder het motto “The Joy of Driving Fuels a Sustainable Tomorrow” onthulde het merk niet alleen twee toekomstgerichte studiemodellen, de Vision X-Coupe en Vision X-Compact. Maar ook de volledig nieuwe Mazda CX-5 wordt voor het eerst aan het publiek getoond. Daarmee laat Mazda zien dat het rijplezier van morgen zowel emotioneel als verantwoord kan zijn.
Nieuwe Mazda CX-5: evolutie van een bestseller
Tussen de futuristische showcars door maakte ook de volledig nieuwe Mazda CX-5 zijn werelddebuut. Voor Mazda is dit geen concept, maar een strategisch belangrijk model: wereldwijd werden al meer dan 4,5 miljoen exemplaren verkocht sinds zijn introductie in 2012.
De nieuwe generatie staat op Mazda’s E/E Architecture+. Een modern platform dat een flinke boost gekregen heeft op het gebied van rekenkracht, verbeterde connectiviteit en een natuurlijkere samenwerking tussen aandrijflijn en bestuurder. Ook het interieur is opnieuw ontworpen, met een focus op meer ruimte, materiaalbeleving en ergonomie.


Visueel volgt de CX-5 trouw het Kodo-design, maar met strakkere lijnen en meer verfijning. Mazda spreekt van een verbeterde Jinba Ittai. Dat is Japans voor “het gevoel van eenheid tussen mens en machine”. Daarmee lijkt de SUV nog sterker te leunen op Mazda’s rijfilosofie: niet zozeer de snelste, maar wel de meest betrokken in zijn klasse.
Of de Europese versie enkel met verbrandingsmotoren of ook als hybride komt, maakt Mazda nog niet duidelijk. Het feit dat beide manieren van voortstuwing ontwikkeld zijn is wél een feit. Gezien de Europese oorlog tegen pure brandstof voertuigen kunnen we ervan uitgaan dat de hybride ook naar onze kant komt. Een volledig elektrisch model onvermijdelijk. De officiële Europese marktintroductie volgt vermoedelijk in 2026.
Vision X-Coupe: de Kodo-taal in topvorm
De Mazda Vision X-Coupe is een sportieve coupé die de bekende ‘Kodo – Soul of Motion’-ontwerptaal naar een nieuw niveau tilt. De proporties zijn klassiek: lange motorkap, lage daklijn, brede heupen. Wij zijn natuurlijk geen ontwerpers maar het geheel oogt modern, gespierd en (naar onze niet-zo-bescheiden mening) ontzettend knap. Een behoorlijke lengte van 5050 mm en een breedte van bijna twee meter (1.995 mm) vult hij de ruimte met zelfvertrouwen. De wielbasis van 3,08 meter onderstreept dat we hier met een echte grand tourer van formaat te maken hebben. Op de foto’s lijkt de auto relatief hoog, een beetje zoals Volvo’s EX90. Mazda laat echter weten dat het studiemodel nog geen anderhalve meter hoog is. Zelfs ondergetekende steekt er dus ruim bovenuit.


Onderhuids schuilt een plug-in hybride aandrijflijn met een tweerotorige rotatieturbomotor, gekoppeld aan een elektromotor en een accupakket. Gezamenlijk goed voor 510 pk. Op puur elektrisch vermogen haalt de X-Coupe zo’n 160 kilometer, en in hybride modus zou het rijbereik moeten groeien tot 800 kilometer. Mazda claimt bovendien dat de auto actief bijdraagt aan CO₂-reductie. Dat gebeurt met CO₂-neutrale brandstof op basis van microalgen en het eigen ‘Mazda Mobile Carbon Capture’-systeem, dat koolstofdioxide opvangt tijdens het rijden. Een concept dat eerder klonk als sciencefiction, maar hier een glimp van werkelijkheid krijgt.
Vision X-Compact: slimme metgezel met empathie
Waar de X-Coupe emotie en techniek combineert, zoekt de Vision X-Compact de emotie juist in de interactie met de bestuurder. Dit compacte model is met zijn 3,83 meter lengte en 1,80 meter breedte een maatje stadsauto, maar qua uitstraling een miniatuurconceptcar. Qua ontwerp lijkt het op een futuristische Mazda 2. Dankzij “empathische AI” en “virtuele zintuigen” kan de auto natuurlijke gesprekken voeren, bestemmingen voorstellen en zelfs reageren op de stemming van de bestuurder. Okay Mazda..
Mazda ziet dit als een voorproefje van de “Radically Human”-visie, waarin auto’s niet langer enkel machines zijn, maar bondgenoten in het dagelijks leven. De wielbasis van 2,52 meter zorgt voor compacte wendbaarheid, maar laat volgens Mazda toch ruimte voor een interieur dat inspeelt op menselijk gedrag. Volgens Mazda is de X-Compact daarmee geen toekomstvisioen op wielen, maar eerder een sociaal experiment met een carrosserie. Wij zouden zeggen dat dat vooral behoorlijk vergezocht is.
Mazda’s toekomst: rijplezier met geweten
Volgens CEO Masahiro Moro blijft Mazda geloven in het principe dat rijplezier en duurzaamheid elkaar niet hoeven te bijten.
“Het plezier van rijden voedt een duurzame toekomst. We willen de wens van mensen die van auto’s houden blijven vervullen, en dat zo lang mogelijk.”
Met deze drie modellen — één realistisch, twee visionair — laat Mazda zien dat de toekomst van autorijden niet alleen elektrisch is. Maar ook emotioneel, menselijk en typische zoals een eigenwijze Mazda hoort te zijn.





