Auto’s veranderen razendsnel. Elektromotoren vervangen brandstofmotoren. Fysieke knoppen hebben plaatsgemaakt voor kleurrijke schermen. Camera’s houden alles in de gaten. Bij Lightyear vervangen zonnepanelen de glanzende lak. Nu auto’s zoveel anders zijn dan vroeger, moet er ook gekeken worden naar de autoverzekering. Daarom presenteren Lightyear en Interpolis een nieuwe autoverzekering op basis van blockchaintechnologie, waarbij de bestuurder eigenlijk niet meer mee doet.

Lightyear is druk bezig de wereld te veroveren met hun eerste zonne-auto, de 0 (die vroeger de 1 heette). Binnenkort gaan we de eerste exemplaren hiervan op de weg zien. Deze fraai gelijnde auto zit bomvol nieuwe techniek. Het meest opvallend zijn de zonnepanelen, die de hele auto bedekken. Volgens Lightyear wekken die zoveel energie op, dat de auto nog maar weinig aan de laadpaal hoeft op te laden.

Het is de zoveelste ontwikkeling in rij die de auto afgelopen decennia compleet heeft veranderd. Onderhuids is de auto van nu een compleet ander beestje dan vroeger. Plofmotor, versnellingsbak en aandrijfas hebben plaatsgemaakt voor veel computers, accu’s en een elektrische aandrijving.

Interieur Lightyear 0

Dure lampen

Dit heeft veel gevolgen voor de waarde van een auto. Raakte je vroeger een paaltje met je bumper, dan zat er alleen een deuk in, of wat krassen. Tegenwoordig beschadig je minstens je sensoren, misschien wel camera’s of de radar. Waar je vroeger bij een sterretje eenvoudig je voorruit liet vervangen, moeten tegenwoordig daarna talloze camera’s en sensoren gekalibreerd worden. Leidde waterschade eerst hoogstens tot een nat tapijt, nu leidt een drupje water in de verkeerde computer tot volledige stilstand.

Deze verandering is het duidelijkst als je kijkt naar de voor- en achterlichten. In het verleden waren autolampen, bakjes van ijzer en plastic met een bolletje erin. Bij schade ging je naar een garage voor een nieuwe, of naar de sloop voor een tweedehandsje. Dat zit er niet meer in tegenwoordig. Autolichten kosten vele duizenden Euro’s tegenwoordig vanwege alle techniek die er in zit. Neem bijvoorbeeld de nieuwe elektrische Hummer: het vervangen van twee achterlichten kost meer dan 6.000 Dollar, oftewel zo’n 5% van de waarde van de hele auto.

Buiten spel

Deze ontwikkelingen zetten de bestuurder op meerdere manieren buiten spel. Enerzijds neemt de auto met zijn software steeds meer taken over van de bestuurder. Talloze camera’s en sensoren houden de buitenwereld constant in de gaten, waarbij de auto steeds vaker zelfstandig ingrijpt om ongelukken te voorkomen. Gaat het toch fout, dan ligt de oorzaak steeds vaker door falend ingrijpen van de computers dan door acties van de bestuurder.

Daarnaast zorgen de steeds duurder wordende onderdelen van auto’s voor een verschuiving van het risico. Dit is vooral zichtbaar bij de Lightyear. De buitenste schil van zonnepanelen maken de auto innovatief maar ook zeer kwetsbaar. De oorzaak van hoge kosten is steeds meer het gevolg van het ontwerp van de auto, en minder door de gedragingen van de persoon achter het stuur.

Lightyear One - Solar Roof zonnedak

Nieuwe autoverzekering

Bij zo’n geavanceerde auto als de Lightyear dekt een traditionele autoverzekering de lading niet meer, zo dacht het Nederlandse merk. Samen met Interpolis vonden ze de autoverzekering opnieuw uit. Voortaan kun je voor je nieuwe Lightyear een geheel ander soort autoverzekering afsluiten dan je gewend bent. Niet alleen is de autoverzekering gebaseerd op blockchaintechnologie, maar hij kijkt ook veel minder naar de verzekeringsnemer.

Bij de nieuwe verzekering staat de auto centraal, niet degene die de verzekering afsluit. Door middel van blockchaintechnologie wordt de auto gevolgd vanaf het allereerste stadium van het productieproces. Hierdoor draait het vanaf het begin van het productieproces om de waarde van de auto. Omdat direct duidelijk is welke onderdelen in het voertuig zitten, kan een verzekeraar bij schade veel beter de kosten inschatten.

De Lightyear 0 is direct vanaf de productieband verzekerd. Wie de auto vervolgens koopt, is hierbij niet relevant. Dus vergeet hoeveel schadevrije jaren je hebt, of hoeveel ongelukken je afgelopen jaren hebt gemaakt. Dit is niet meer belangrijk. De autoverzekering draait nu volledig om de auto zelf, en niet om de bestuurder.

Verantwoordelijkheid

Het is een geheel nieuwe benadering van de autoverzekering, gepresenteerd door Lightyear en Interpolis. Een dergelijke innovatie past volledig bij een merk als Lightyear. In een veranderende wereld is het logisch dat ook autoverzekeringen evolueren. En naar mate techniek belangrijker en duurder wordt, verdwijnt de bestuurder steeds verder naar de achtergrond.

Toch klinkt het raar om de bestuurder deels van zijn verantwoordelijkheden te ontheffen. Als de auto volledig het schadebedrag bepaalt, wat drijft een bestuurder om weinig ongelukken te maken? Schade rijden blijft vervelend, maar er zitten geen consequenties meer aan váák schade maken. Maar daar zal een bedrijf als Interpolis wel over nagedacht hebben. Het is goed om te weten dat men tracht ook de autoverzekering bij de tijd te houden.

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *