rijtest-Kia-e-Niro-39-kWh-1

De eerste sneeuw van deze winter is alweer gevallen. Normaal valt in ons landje maar weinig van dit witte goedje, dus veel automobilisten hebben weinig ervaring met rijden in sneeuw. Dan kun je wel eens iets belangrijks over het hoofd zien. Bijvoorbeeld hoe LED koplampen in de winter een extra risico vormen, omdat ze niet warm worden.

De meeste nieuwe auto’s zijn tegenwoordig voorzien van LED koplampen. De voordelen hiervan zijn duidelijk. Ze geven niet alleen een helderder licht, maar ze zijn ook veel efficiënter. LED lampen zijn namelijk veel beter om elektriciteit om te zetten naar licht. Traditionele bolletjes produceren naast licht ook veel warmte. En juist in die efficiëntie duikt een onverwacht probleem op in de winter.

In Nederland valt ‘s winters weinig sneeuw, maar als het sneeuwt, dan is die vaak nat en papperig. Dit is typisch voor ons klimaat. Deze sneeuw plakt aan alles waar het op landt, ook op auto’s. Dat is gevaarlijk, want sneeuw plakt ook vast aan de koplampen, waardoor deze veel minder licht verspreiden. De bolletjes in oude koplampen produceerden echter zoveel warmte dat sneeuw direct smolt. Je raadt het al: die efficiënte LED koplampen worden niet warm genoeg om de sneeuw te laten smelten.

Oude koplampen veiliger in de winter
Bij oude auto’s heb je minder last van sneeuw en ijs op je koplampen

Gevaarlijk

De ingewikkelde ontwerpen van koplampen helpen ook niet echt mee. Vroeger stonden koplampen verticaal in de grille, maar die tijd is lang voorbij. Het is dus makkelijker voor sneeuw om zich op en rond de modieuze koplampen te plakken. En vanwege de LED in de koplampen smelt sneeuw en ijs niet van de lampen af, waardoor de auto veel minder licht uitstraalt. Hierdoor zie jij minder, maar nog gevaarlijker: hierdoor ben jij minder zichtbaar voor anderen.

Auto’s die uit een koud klimaat komen, zijn meestal voorbereid op winterse condities. Wie kent niet de beroemde koplampwissers op oude Volvo’s en Saabs? Deze zie je niet meer tegenwoordig. Wel zijn auto’s uitgerust met koplampsproeiers. Deze spuiten ruitenwisservloeistof op de lampen, wat helpt om ijs en sneeuw te doen smelten.

Rijden in de winter
Rijd natuurlijk altijd veilig in winterse omstandigheden

Oplossingen

Alternatieven zijn er ook. Zo zijn er aftermarket koplampen te koop met een raster erop dat je kent van je achterruit. Hier loopt spanning doorheen waardoor ijs en sneeuw van je koplamp smelt. Deze zijn echter niet geschikt voor de ingewikkelde ingebouwde koplampen van moderne auto’s. Sommige fabrikanten brengen ook speciale elementen aan in de LED koplamp, die aangaan onder een bepaalde temperatuur. Deze elementen produceren dan een beetje warmte in de lamp, zodat ijs en sneeuw smelt.

In een land als Nederland is zo’n oplossing waarschijnlijk overbodig. Zoveel sneeuw krijgen we immers niet. Voor ons is het dus belangrijk goed op de letten in winterse condities. Realiseer je dat sneeuw en ijs zich in de winter ophopen op je LED koplampen, en dat dit gevaarlijk is.

De oplossing is simpel. Maak allereerst je koplampen goed sneeuw- en ijsvrij voordat je vertrekt. Net zoals je voorruit, eigenlijk. Laat hierbij ook geen sneeuw op je motorkap liggen, want dit kan tijdens het rijden alsnog voor je koplampen zakken. En maak je een lange tocht over wegen met sneeuw en ijs, stop dan regelmatig om te kijken of er nog genoeg licht uit je koplampen komt. Op die manier zijn LED koplampen in die spaarzame sneeuw geen probleem.

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *