Krijgen we dit jaar een mediterraanse kwakkelwinter of een strenge poolwinter? De geleerden zijn het er nog niet over eens. In ons kikkerlandje hoeven we in ieder geval nergens van op te kijken.
Toch kan het geen kwaad om onze geliefde vierwieler op de winter voor te bereiden. Een wintercheck dus. Voorkomen van ellende is altijd beter dan op een vreselijk koude ochtend op de pechdienst te moeten wachten.

Er zijn veel garagebedrijven, merkdealers en quickfitters die winterchecks aanbieden. Daar is natuurlijk niets mis mee, zeker als autotechniek niet jou vakgebied is.
Houd echter in je achterhoofd dat zo’n check er niet alleen is om jou veilig de winter door te helpen. Op het moment dat jij daar je auto over de drempel rijdt begint voor veel bedrijven het spelletje om jou een paar extra euro’s uit je zak te praten.

De voorbereiding

Of je nu iets van autotechniek weet of niet, er zijn altijd een aantal onderdelen van zo’n wintercheck die je gemakkelijk zelf kan controleren. Bij iedere auto, oud of nieuw, diesel, benzine, hybride of elektrisch. Twijfel je ergens over? Ga dan altijd naar de garage of dealer voor een professioneel oordeel.

Voordat we aan onze wintercheck gaan beginnen is het altijd goed om de auto eerst te wassen. Bij voorkeur niet in de volautomatische wasstraat maar in een wasbox met spons en zeem. Up close and personal is het veel gemakkelijker om de onvolkomenheden van je auto te spotten. Ook kan je in een wasbox gemakkelijk het vuil uit de wielkasten spuiten. Dat is meteen het eerste punt van onze wintercheck. Vuil dat al in de wielkasten is aangekoekt werkt als een magneet voor sneeuw, ijs en strooizout.

MAN TGE 4x4 Combi Sneeuw

Wintercheck deel 1: De buitenkant

Kijk eens goed naar je koplampen, veel koplampen zijn van plastic. Ze worden na verloop van tijd dof en laten dan minder licht door. Doe meteen even een verlichtingscheck, werkt alles nog? Ook de mistlampen en nummerplaat-verlichting? Remlichten zijn overigens prima in je eentje te controleren, zet je auto met de achterkant richting een glazen winkelruit of een ander spiegelend oppervlak. Druk op je rempedaal en check of je in de reflectie drie lampen ziet oplichten. Natuurlijk kan je ook altijd iemand vragen het pedaal even voor je in te drukken.

De ruitenwisserbladen zijn het volgende punt van aandacht. Gewoon na het wassen even bedienen en kijken of ze de ruit in één keer schoon vegen zonder strepen achter te laten.

Als laatste kijken we naar de banden. Bij de meeste wasboxen is wel een zuil te vinden waar je al dan niet tegen betaling je bandenspanning kunt checken. De aanbevolen bandenspanning is te vinden in het instructieboekje van de auto en vaak ook aan de binnenkant van de tankklep. Heeft de auto een reservewiel of thuiskomer aan boord, vergeet die dan niet. Op je hurken bij de wielen kijk je meteen even naar het profiel van je banden. Voor de jaarlijkse APK is een profieldiepte van tenminste 1,6 mm in de hoofdgroeven vereist. Dat is natuurlijk erg weinig om de natte en gladde periode van het jaar in te gaan. Hoewel het gebruik van winter- of all season banden in Nederland niet verplicht is, zijn ze zeker aan te raden.

Wintercheck deel 2: Onder de motorkap

Openen we de motorkap dan word het al snel erg specifiek wat je allemaal kan controleren. Laten we het simpel houden. Zie je andere vloeistoffen dan (regen)water op plaatsen waar het niet hoort, aan de buitenkant van de slangen, motorblok of het reservoir? Dan is het tijd om langs de garage te gaan. Controleer of alle vloeistoffen op peil staan. Meestal door middel van een peilstok of een schaalverdeling op de buitenkant van een doorzichtig reservoir. Vertrouw niet blind op de sensoren van de auto zelf, visueel controleren is altijd beter. Staat er een vloeistof op of onder het minimum peil dan kan er sprake zijn van een lekkage. Het is sowieso een goede gewoonte om af en toe de motorkap even te openen en de vloeistoffen te controleren. Let er bij de ruitensproeiervloeistof op tot welke temperatuur die geschikt is.

Vervolgens is de 12 volt accu een belangrijk aandachtspunt. Niet de EV- of hybride accu, daar kunnen we zelf niets aan controleren. Om de 12 volt accu echt van binnen te kunnen controleren zal je langs de garage moeten. Hier zal je dus een inschatting moeten maken.
Over het algemeen is de levensduur van een accu zo’n drie tot zes jaar. Merk je dat de accu er ’s ochtends bij temperaturen boven het vriespunt al moeite mee heeft om de auto te starten dan is dit wellicht het moment. Bij strenge vorst gaat zo’n accu vrijwel zeker problemen geven. Kijk wel even naar de accupolen, groene of witte “bloemkool” vorming is een goede indicatie dat er iets mis is.

Controleer voor je de motorkap sluit nog even de afwateringsgoten. Daar verzamelt zich vaak blad en ander vuil dat de boel kan verstoppen en vervolgens voor een lekkage in de auto zorgt.

Wintercheck deel 3: De binnenkant

De deurrubbers verdienen bij iedere auto wat aandacht. Vriezen die vast dan heb je een uitdaging. Een prima middel om dat te voorkomen is WD40. Spuit wat op een doek en wrijf daarmee de rubbers in.

Heb je een brandstofauto of hybride? Ga dan een stukje rijden en houd daarbij de koelwatertemperatuur in de gaten. Die moet na een paar kilometer tussen de 80 en 90 graden zitten, ongeveer halverwege de meter, en stabiel blijven. Geen koelwaterthermometer in het dashboard? Geen probleem. Zet de climate control of verwarming na een paar kilometer op de warmste stand en voel bij de luchtroosters of de uitstromende lucht ook echt warm is. Loopt de temperatuur in de auto lekker op? Mooi, dan gaan we de airconditioning checken. Bij een automatische klimaatregeling zet gewoon je de temperatuur op de laagste stand. Airco is in de winter namelijk een handig hulpmiddel om beslagen ramen snel droog te krijgen.

Als laatste testen we de voorruitverwarming, achterruitverwarming en spiegelverwarming. Die werken vaak alleen als de motor loopt. Als je weer stil staat, voel dan meteen of het glas warm geworden is. Rond de verwarmingsdraden draden moet de ruit echt warmer aanvoelen.

Alles in orde?

Mooi. De kans dat jou auto deze winter met problemen komt te staan is nu een stuk kleiner geworden. Twijfel je ergens over of is er iets niet in orde? Dan is dit het moment voor een afspraak bij de dealer of een universeel garagebedrijf. Controleer ook meteen even of je auto misschien op korte termijn aan een beurt of APK toe is, dan kan je dat mooi combineren.

Lamborghini Huracan snow

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *