Een restomod is een samenvoeging van de Engelse woorden “restoration” en “modification”. Het is een manier van restaureren waarbij een auto waar nodig wordt gemoderniseerd. Als het goed gedaan is behoudt de klassieker zijn karakter, maar wordt het temperament (lees: onbetrouwbaarheid) van de tafel geveegd.

Classic Works

Het Engelse bedrijf Jaguar Land Rover Classic is zo’n bedrijf. Een bedrijf die extreem veel geld vraagt voor hun volledig gerestaureerde of restomod auto’s. Er is echter één groot verschil tussen dit bedrijf en de meeste andere werkplaatsen die handelen in dit type auto’s.

Land Rover Classic Works werkt nauw samen met de fabriek. Dat betekent dat ze toegang hebben tot alle documenten, tekeningen en ontwerpen van alle klassieke jaguars en Land rovers. Dat gecombineerd met het vakmanschap van het personeel en het betekent dat ze unieke dingen kunnen doen. Vraag je ze D-type continuatie te maken en het antwoord is: British racing green? Of een verkeerde kleur. Denk ik, ik heb het nooit gevraagd. Want ik heb helaas geen 1.5 miljoen op de bank staan. Maar het kan dus wel.

In het geval van de D-type spreken we overigens ook niet van een restomod. Meer een continuatie. Er worden originele tekeningen gebruikt. De auto wordt zelfs gemaakt zoals dat in de fabriek zou gebeuren in de jaren 50.

Classic Works Defender

Werk je aan klassieke Land Rovers dan werk je aan de Defender. Zo bouwt Land Rover Classic de “Defender Works V8”. Met een blubber dikke, natuurlijk aangezogen 5.0 liter V8, 405 pk en 515 nm koppel. Het vermogen wordt allemaal via een ZF-automatische versnellingsbak naar de wielen gestuurd.

De Defender Works is dus een restomod. Met aangepaste Eibach wielophanging en een Alcon remsysteem. Geen paniek, kies je voor de Defender, dan krijg je voor je klein fortuin geen omgebouwde schuur als interieur. In plaats daarvan krijg je mooi leer, een door Classic Works gemaakte radio, met 3.5 inch touchscreen DAB en bluetooth.

Ooit van de serie “Daktari” gehoord? Dat was een Serie uit de jaren 60, het ging over een dierenarts in een natuurpark in Afrika. Daktari is Swahili voor “dokter”. De dierenarts reedt, je raad het al: een Land Rover Defender. Nu heeft het Engelse bedrijf besloten een speciale editie te maken die dus “Daktari” heet. Wat krijgt men voor zijn 210.400 Engelse pond, of  250.376 euro? Uhm een “speciale” lak. Lees grijze lak, een “Daktari” badge op de kofferklep. De ruim 250.000 euro is overigens voor de Defender 90 versie, wil je graag de 110? Dat kan, dan ben je omgerekend €280.721 kwijt. Met slechts tien Daktari edities in de planning rijd je in elk geval iets wat de buurman hoogstwaarschijnlijk niet heeft. Al is de prijs nog steeds moeilijk te verantwoorden.

Geen dagelijkse auto

Over het algemeen gesproken is een restomod geen goedkoop ding. Zo is een Amerikaans bedrijf, genaamd Singer bekend om het feit dat ze meer dan een half miljoen voor hun auto’s vragen. Iets dichterbij is in Engeland het bedrijf Eagle. Zij doen prachtig werk aan de Jaguar E-type, maar plunderen gerust je volledige bankrekening, en die van je ouders, en je vrouw en kinderen. Hopelijk schets het enigszins een beeld. Dagelijkse auto’s (schaamteloze plug) zijn het zeker niet. Maakt dat de Classic Works Land Rover Defender meer betaalbaar? Nee zeker niet. Zouden we een restomod willen hebben in onze droomgarage? Ja, dat zeer zeker.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *