Kadett Reclame

Het is feest de Opel Kadett bestaat 60 jaar. Goed, de eerste Kadett zag het levenslicht al in 1936. In die tijd al een redelijk betaalbare compacte middenklasser, maar in die tijd was autorijden nog wel echt voor de rijkere onder ons. De echt betaalbare Opel Kadett A kwam echter op de markt in 1962 en hield het vol tot 1965. In die korte periode verkocht Opel er ruim 650.000! Wat maakte deze kleine Opel tot een groot succes?

De Kadett waar het allemaal mee begon

Innovatief

De ingenieurs van Opel wilde in het naoorlogse Duitsland de productie zo eenvoudig mogelijk houden. De constructie bestaat uit slechts twaalf hoofdonderdelen, terwijl de zijpanelen slechts uit één enkele plaat bestaan. Naast een gewichtsbesparing, levert dit ook een zeer scherpe verkoopprijs op van slechts 5057 Duitse Mark. Een grove schatting naar nu brengt zou de Kadett op €16.000,- brengen. Door verdere innovaties rondom de wielophanging en stuurinrichting zijn ook de in die tijd gangbare smeernippels overbodig. Gevolg? Een periodieke controle van 10.000 kilometer voor omgerekend minder dan €100,-. Als laatste was de Kadett ook één van de eerste auto’s uit die periode, met de vulopening voor de benzine aan de buitenzijde van de auto. Geen nare benzineluchtjes meer, omdat men in die tijd vond dat een vulopening best in de kofferbak kon.

Innovaties zorgde voor een zachte prijs

Spruitjes

Naast een scherpe prijs biedt de Kadett ook voldoende ruimte aan het hele gezin. Met vier man op vakantie, inclusief bagage blijkt voor de Kadett geen enkel probleem. Met de Caravan, de stationvariant dus, kan er nog meer mee. Door een achterwaarts gemonteerd bankje kunnen er nu zelfs zes personen mee, ongekend! Samen met de zuinige, maar nooit echt opwindende motoren, zorgde dit voor een verkooptopper. Met name ons zuinige Nederlanders kunnen niet genoeg krijgen van de Kadett. Iedereen van 30 jaar of ouder kent wel iemand die vroeger één of meerdere Kadettjes heeft versleten. Sowieso heeft iedereen wel eens in een Kadett gezeten. Uiteindelijk heeft dit de Kadett wel een beetje de das omgedaan. Ondanks verschillende carroserievormen, waaronder een heuse coupé, lukt het Opel niet om de spruitjeslucht volledig uit de Kadett te krijgen. In 1993 valt dan ook het doek voor de Kadett, ondertussen al aangekomen bij de redelijk anonieme E-serie. Zonde! Want wie wil er nu niet een Opel Kadett D, liefst in het bruin, met bruin interieur en bruine vloermatten.

Doe maar gewoon, Opel adverteerde er zelfs mee!

De Kadett is terug!

Toch is de Kadett uiteraard nooit volledig verdwenen. Diens opvolger, de Astra, combineert dezelfde eigenschappen van de Kadett, maar dan in een modern jasje. Nog steeds blijkt Opels middenklasser de gulden middenweg, ondanks het zeer uitgesproken design. Ruimte voor vier is er nog steeds, alleen het panaromadak snoept wat ruimte weg. Maar wie heeft dat nu nodig? Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg! Ook Opel lijkt dit in te zien, door de basis lichtmetalen velg de naam Kadett mee te geven.

De Astra en Kadett, onlosmakelijk met elkaar verbonden
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.