Als je maar lang genoeg gewoon blijft, dan word je vanzelf bijzonder. Doe normaal, dan doe je al gek genoeg. Dit zijn oer-Hollandse kreten waarmee je een heel groot publiek aanspreekt hier in Nederland. Blijkbaar heeft Kia dit ook goed begrepen en laten ze opnieuw indrukwekkende verkoopcijfers zien. Al jaren is de Picanto daarin een stabiele factor. Komt dit door zijn ‘normale’ karakter of is dit het geheim van de smid?

Voornaam Kia, achternaam Picanto

Pikant kun je in de Nederlandse taal op verschillende manieren gebruiken en voelt als een verkleinwoord voor Picanto, de naam van de befaamde snack uit Maaskantje en natuurlijk die kleine Kia. Achter het uitkiezen van autonamen gaat een complete wereld schuil. Er wordt een psychologisch spelletje gespeeld om de auto’s zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Opel heeft altijd sterke namen gehad met de Corsa, Astra, Agila en Omega. Allemaal namen die op de letter a eindigen en tevens vijf letters bevatten. Dit blijft heel snel hangen en je kunt de modellen zo in één keer opdreunen. Manfred Gotta bedacht veel autonamen die tot de verbeelding spreken, echt een vak apart!

De Opel Corsa is een pakkende naam, iedereen kent dit model wel.

Overigens zijn er ook merken waarbij je soms drie keer moeten denken wat de naam was van het model. Als je gaat kijken naar de huidige naamgeving van bijvoorbeeld Renault zie je een stuk moeilijkere namen. Een Symbioz, Austral en Arkana zijn al een stuk minder makkelijk te onthouden vanwege combinaties van klinkers en weinig gebruikte letters. Het uitleggen aan een gemiddelde Nederlander wat het verschil is tussen een Volvo 740, 850 of V70 is ook niet altijd makkelijk.

Een Renault Austral gaan mensen snel zien als een Renault Australië.

Zeer Picant

Leuk al die namen, maar er is meer waarom deze Kia zo pikant is geworden. Zo kun je deze nog aanschaffen voor minder dan €20.000. Dat is in de huidige markt echt uitzonderlijk, terwijl je vroeger bijna twee citybugs voor deze prijs kon kopen. De concurrentie in dit segment neemt ook steeds verder af. Ongeveer vijf jaar geleden kon je nog een Seat Mii, Volkswagen Up, Citroën C1, Peugeot 107, Mitsubishi Space Star en Opel Karl kopen in dit segment. Nu is de grootste concurrent de Toyota Aygo, maar die is zo’n €1.500 duurder en ziet er minder modern uit dan de Picanto. Daarnaast is een Hyundai i10 tegenwoordig ook een leuk alternatief, aangezien deze esthetisch zeker stappen heeft gemaakt.

De achterkant van deze pikante GT-Line ziet er strak uit!

Je krijgt voor deze kleine 20 mille de instapuitvoering, genaamd Dynamic Line. Standaard zit hier onder andere cruise control, parkeersensoren en een achteruitrijcamera op. Voor stoel -en stuurverwarming, draadloos smartphone opladen en keyless entry moet je twee uitvoeringen hoger naar de Executive Line gaan, voor slechts €2.000 extra. Wil je dan echt de blits maken, dan is de GT-Line niet ver weg en kun je van de zomer shinen met je schuif-/kantel zonnedak, dodehoekassistentie en een gaaf GT pakket om de auto wat meer aan te kleden.

Aan het interieur is niks mis, maar je ziet wel dat het een A-segment auto is.

Wat ons betreft hoeft je jezelf echt niet te schamen in een kleine Kia Picanto. Veel landgenoten denken daar hetzelfde over. In mei zijn er 800 exemplaren geregistreerd volgens Bovag. Dit levert de Picanto een mooie tweede plaats op in de meest geregistreerde automodellen. Ze doen eigenlijk heel het jaar al mee in de top 5, net zoals het Zuid-Koreaanse merk. Met een sterke line-up, mogelijk gemaakt door onder andere de EV3 en de Niro staan ze weer stijf bovenaan met 3.085 registraties en een marktaandeel van 10,2%. De facelift van de Picanto doet het dus goed, maar helaas is er steeds minder aanbod van dit segment op de markt en lijden we landelijk aan autobesitas.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *