De hoge heren bij Jaguar Land Rover vonden het nodig om een enorme motor in de Defender te proppen. Het resultaat? De Land Rover Defender Octa. Noodzakelijk? Waarschijnlijk niet. Maar, waanzinnig gaaf? Absoluut! We doen een sneak peek van de nieuwe topper in het Land Rover assortiment.

Geschiedenis van de Defender

De Land Rover Defender heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot zijn lancering in 1948. Het eerste model, bekend als de Series 1, werd geïntroduceerd in ons eigen kikkerlandje. In de daaropvolgende decennia werden de Series 2 en 3 gelanceerd. In 1983 kreeg het voertuig voor het eerst de naam “Defender”. Waarschijnlijk omdat Land Rover nu een nieuw voertuig aan ging bieden, de Discovery. Ondanks deze naamswijziging bleef de Defender trouw aan zijn oorsprong als een spartaanse en zeer capabele terreinauto.

In de jaren 80 tot 2000 onderging de Defender verschillende verbeteringen op het gebied van prestaties en veiligheid. Zonder het ontwerp wezenlijk te veranderen. Uiteindelijk viel in 2016 het doek voor de “originele” Land Rover Defender. Maar hij werd in 2020 opnieuw gelanceerd. Dit keer als moderne interpretatie van de Defender. Het nieuwe ontwerp blijft trouw aan het origineel. Zij het met toegevoegde luxe om aan de eisen van de moderne consument te voldoen.

Wat is de Defender Octa?

De Land Rover Defender Octa wordt de nieuwe topper in het Defender-gamma, uitgerust met een dikke twin turbo V8! Hoewel het nog niet bevestigd is, mogen we aannemen dat de motor dezelfde is als die in de nieuwe Range Rover Sport SV. Als de Defender evenveel vermogen produceert als de Range Rover Sport SV, dan is dat zo’n 630 PK. Hierdoor en dankzij het 6D Dynamics-systeem moet de Octa de crème de la crème van de Defender worden.

Het 6D Dynamics-systeem is een nieuwe benadering van een oud en vertrouwd onderstel- en dempingsysteem. Weg met de traditionele stabilisatorstangen. Met de geavanceerde hydraulische dempers geniet je van uitzonderlijke niveaus van rolondersteuning. Daardoor krijgt men aanzienlijk verminderde bewegingen bij versnellen en remmen. Dit systeem doet zijn werk zo goed dat je tot 1.1g laterale versnelling kunt halen! Voor een voertuig zo imposant als de Defender is dit echt heel erg indrukwekkend.

Dit alles gecombineerd met een door Land Rover beloofd luxe interieur klinkt wel heel mooi. Op dit moment zijn er nog rigoureuze testen bezig voor de nieuwste Defender. Het Britse merk laat weten nog nooit zo ver gegaan te zijn in de ontwikkeling van een Defender. Er wordt getest op ijsmeren in Zweden, woestijnen in Dubai maar ook het circuit van de Nürburgring. Hiermee belooft Land Rover de meest intense Defender ooit op de markt te zetten.

Concurrentie

Tegenwoordig produceert bijna iedereen en zijn broer een SUV. Daardoor zijn er erg veel, erg capabele voertuigen beschikbaar. Denk aan de Lamborghini Urus. Of bijvoorbeeld aan de eerder genoemde Range Rover Sport SV. Toch is de Defender Octa echt meer een niche product. Een show van technische capaciteiten. Als we kijken naar SUV’s met een rijke geschiedenis, retro-styling, luxe interieur en vermogen waar je “U” tegen zegt. Dan is er eigenlijk maar één: de Mercedes AMG G63. Hier voegt de Defender Octa zich dus bij.

Voor de Geïnteresseerden

Benieuwd naar het nieuwste krachtpatser van de JLR-groep? Neem contact op met je lokale Land Rover-dealer. Het merk nodigt potentiële klanten uit voor exclusieve voorproefjes via zogenaamde “elements-evenementen”. Later dit jaar wordt de Defender Octa officieel gelanceerd. Wij kunnen er nauwelijks op wachten!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *