Yamaha Tricera banner

De 2023 Tokyo Motorshow komt eraan en nagenoeg iedere autofabrikant heeft al de nodige modellen uitgelekt. Honda was er vroeg bij toen het zijn modellen “lekte”, maar ook Lexus, Toyota, Mazda, Nissan, Subaru en Suzuki hebben al diverse modellen op het web. Vandaag concentreren wij ons echter op een Japans motormerk, genaamd Yamaha.

Meer dan een motormerk

Om Yamaha te omschrijven als een motormerk is wellicht iets kort door de bocht. Iets dat de Yamaha Tricera ook beloofd om te doen, maar daar komen we later op terug. Yamaha maakt veel meer dan alleen motoren. Yamaha piano’s zijn één van best afgewerkte piano’s op de markt, daarnaast maakt het ook ski’s, trommels, gitaren, orgels en in 1992 een absurd snelle conceptcar.

De Yamaha OX99-11 is een vergeten conceptcar uit 1992 met een centrale zitpositie en een Formule 1 motor. Ja, dat lees je goed. Maar liefst 400 pk dankzij een 3.5 liter V12 verdeeld op 1.150 kilogram. Dit droommodel op wielen zou in 1994 op de markt komen, maar met een geschatte prijs van $800.000 in 1994 mocht het helaas nooit zover komen. Gelukkig voor ons heeft Yamaha wel 3 werkende pre-productiemodellen gemaakt.

Dat is niet de laatste keer dat Yamaha een poging heeft gedaan in de auto-industrie. De eerste Ford Puma, Volvo S80 en legendarische Lexus LF-A hebben allemaal een motorblok waar Yamaha mee bezig is geweest. Niet de minste modellen om op je CV te hebben, maar een echt automodel is er nooit van gekomen. Tot nu.

Yamaha Tricera

Yamaha Tricera

Voor de Tokyo Motorshow heeft Yamaha dit keer gekozen om niet voor vier, of twee, maar drie wielen te gaan. De Tricera is een volledig elektrische driewieler die enigszins te vergelijken is met de Morgan Treewheeler. In tegenstelling tot het Britse merk, kiest Yamaha ervoor om niet de nostalgische route te bewandelen. De focus van het conceptmodel is gericht om plezier te beleven in de stad. Een elektrische aandrijving zorgt er in ieder geval voor dat milieuzones geen probleem hoeven te vormen.

De cockpit bestaat uit een hoop gladde en strakke vormen en een stoel waar je zo in kunt stappen. Als je eenmaal onderweg bent, kan je ervoor kiezen of je een voorruit wilt hebben of niet. Twee kunststof platen kunnen elektronisch bewogen worden om als voorruit te functioneren.

Tot nu toe een paar leuke gimmicks, maar de party piece van de Yamaha Tricera is de besturing. Zowel de voorwielen als het achterwiel sturen namelijk mee, voor zover wij weten een unicum in autoland. Deze driewielbesturing is volgens Yamaha automatisch of handmatig in te stellen. Daarmee geeft het de bestuurder een kans om een nieuwe manier van rijden te leren. Yamaha wil hiermee de bestuurder een groter deel maken van de rijervaring, een soort protest tegen Autonoom rijden.

Yamaha Tricera driewielbesturing

Op 26 november zal er ongetwijfeld meer informatie komen over dit bijzondere voertuig. Want dan gaat de Tokyo Motor Show officieel van start, alhoewel de onofficiële start door veel fabrikanten al is ingezet.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *