Met de nieuwe Piaggio Porter NPE zet Piaggio een flinke stap in de wereld van compacte elektrische bedrijfswagens. Waar de Porter altijd al bekend stond als het kleine werkpaard dat overal tussendoor glipt, combineert de NPE dat vertrouwde recept nu met een moderne, volledig elektrische aandrijflijn. Groot nieuws: hij staat vanaf gisteren gewoon bij de dealer (als je een Piaggio dealer kan vinden).

Praktisch-chique

De NPE heeft een volledig nieuw interieur, voelt een stuk volwassener aan (volgens Piaggio) en komt met moderne ADAS-veiligheidssystemen die we tot voor kort alleen in grotere bestelbussen zagen. Toch blijft het echte Porter-DNA behouden: compact, wendbaar en vooral heel praktisch. De elektrische aandrijving past daar verrassend goed bij. De Electric Drive Unit (een enorm creatieve naam), waarin motor, inverter en transmissie in één huis zitten, levert 150 kW piekvermogen en 342 Nm koppel. De topsnelheid ligt op 90 km/h – precies genoeg voor de snelweg en ook voor binnen de bebouwde kom als je moet plassen. En, voor wie de hele dag door moet: de actieradius bedraagt tot 250 km in de stad.

De batterij is een 42 kWh LFP-accu met acht jaar of 160.000 km garantie. Niet gek. Laden kan via AC, maar met DC is hij in een half uur van 20 naar 70 procent. Precies wat je nodig hebt als de bus tussen twee klussen door even aan de snellader moet (en dan dus kan plassen).

De keuze is mini (maar dat is goed)

Nieuw is ook dat Piaggio nu fabrieksafgebouwde carrosserievarianten levert. Naast het kale chassis kun je ‘m direct bestellen als Fixed Bed, Tipper Bed of als Tipper met verhoogde zijpanelen. De laadbakken zijn van gegalvaniseerd staal met aluminium kleppen rondom; de kippervarianten krijgen een elektrohydraulisch systeem met losse bediening. De laadvermogens lopen uiteen van 730 tot 880 kilo, terwijl het chassis zelfs tot 1.050 kilo kan hebben. Niet slecht voor een busje dat smaller is dan de meeste personenauto’s: slechts 1.640 mm breed.

Qua veiligheid zit het ook goed. De Porter NPE voldoet aan de huidige EU-regels met onder meer AEB, Lane Keeping, Traction Control, Electronic Parking Brake en zelfs E-Call. Kleuren? Vier stuks: Marble White, Amber Orange, Jade Green en Opal Blue. Prijzen zijn via de Piaggio-dealers op te vragen en staan niet op de website.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *