De nieuwe Koenigsegg Jesko is papa’s trots

Jesko

De Zweedse fabrikant Koenigsegg heeft op de Autosalon van Genève zijn nieuwste supersportwagen onthult: de Koenigsegg Jesko. Zoals het hoort is dit ook weer een baanbrekend racemonster voor de openbare weg, waarvan de specificaties tot de verbeelding spreken. De Koenigsegg Jesko is vernoemd naar de vader van oprichter en eigenaar Christian von Koenigsegg.

Duizelingwekkende cijfers

Koenigsegg heeft de wereld altijd versteld doen staan met bizarre specificaties. Van elk model worden er steeds slechts een handjevol gebouwd en weinigen hebben de bankrekening om er eentje te kunnen kopen. Maar toch laat elk model de harten van autoliefhebbers over de hele wereld sneller kloppen.

De Koenigsegg Jesko wordt aangedreven door een 5-liter twin-turbo V8 die 1280 pk produceert. Als je hem volgooit met E85 biobrandstof dan heb je zelfs de beschikking over 1600 pk. Door de platte krukas (flat-plane crank) kan de motor tot 8.500 toeren maken. De motor is een doorontwikkeling van die uit zijn voorganger, de Agera RS. Hij is zo veel mogelijk gemaakt met onderdelen van lichtgewicht, supersterk Zweeds staal uit eigen fabriek. Koenigsegg claimt dat door nieuwe technieken het turbo-gat (de vertraging in het bijspringen van de turbo) bijna geheel tot het verleden behoort.

Achter de motor huist een volledig nieuwe versnellingsbak met negen versnellingen, die ook geheel door Koenigsegg is ontwikkeld en is gebouwd. Niet minder dan zeven koppelingen zorgen ervoor dat op elk moment de meest optimale versnelling kan worden gekozen. Koenigsegg zegt dat de versnellingsbak zó snel is, dat schakelen zo goed als geen tijd kost.

Thuis in de stad en op het circuit

De Koenigsegg Jesko is laag en breed, zoals we van het merk gewend zijn. De Jesko wijkt niet veel af van de eerdere modellen van Koenigsegg: een lange motorkap met boos kijkende koplampen, een ronde gebogen voorruit en een lange aflopende achterkant met een enorme spoiler. Mede hierdoor levert de Jesko op volle snelheid tot 1000 kilo downforce.

De geheel nieuw monocoque van de Jesko is geheel van carbon fiber. Maar het is geen compromisloze race-cockpit. Ten opzichte van het vorige model biedt de Jesko meer beenruimte, meer hoofdruimte en beter zicht naar voren. Om de rijeigenschappen zowel in de stad als op het circuit te verbeteren is de Koenigsegg Jesko voorzien van vierwielsturing. Of dit betekent dat de Jesko makkelijk in te parkeren is bij de plaatselijke Albert Heijn wordt niet vermeld.

Touchscreens op het stuur

Het interieur verraadt dat de Jesko niet alleen bedoeld is voor het circuit. Dit is een auto waarmee je ook gewoon een comfortabel toertochtje kunt maken of je entree kan maken op een chique feestje.

Zo heeft men de automatisch omhoog scharnierende deuren zo ontwikkeld dat in- en uitstappen geen gênante vertoning hoeft te zijn. Het interieur bestaat vooral uit carbon fiber, leer en alcantara. Elektrisch verstelbare stoelen, spiegels en elektrisch bedienbare ramen zijn ook aanwezig, net zoals een park assist.

Via een touchscreen op het dashboard kunnen stoelposities en verwarming worden ingesteld. Daarnaast zijn er in het stuur ook twee kleine touchscreens verwerkt. Hiermee kunnen onder andere de audio, de telefoon en cruise control bediend worden. Maar ook de rijhoogte kan worden ingesteld, wel zo handig als je ineens voor een verkeersdrempel staat. Het informatie-display achter het stuur draait mee als het stuur draait.

Ondanks al deze luxe toevoegingen, wat vrij ongebruikelijk is bij een supersportwagen van dit kaliber, weegt de Jesko slechts 1420 kilo. Hiermee is de verhouding gewicht tot vermogen dus bijna 1-op-1.

Trots

Duidelijk is dat Koenigsegg met de Jesko zichzelf wederom overtroffen heeft en de volgende generatie supersportwagen heeft neergezet. Toen papa Jesko op de Autosalon van Genève de naar hem vernoemde Koenigsegg Jesko mocht onthullen, zal hij dan ook erg trots zijn geweest.