Afgelopen week schreven we al over de nieuw aangekondigde Mini Cooper met benzine motor. Daarin schreven we dat er naast de benzine motor varianten een elektrische versie in het verschiet zit. Deze week presenteert Mini de nieuwe generatie Mini Cooper E. Daarmee is het de tweede interpretatie elektrische Mini Cooper E.

Zoek de verschillen

Net zoals de uitgaande modellen lijken de benzine versie en de elektrische variant erg veel op elkaar. Iets dat wij erg goed vinden om te zien. Het is nergens voor nodig om hem voor de elektrische versie om te bouwen tot een ruimteschip. Wel heeft Mini de E unieke koplampen gegeven en krijgt de E een dichte grill. Dit is bevorderend voor een lagere CW-waarde en daarmee meer beschikbare kilometers. Ook het interieur is vrijwel identiek aan die van de benzine variant. Ook dat is alleen maar fijn, het “normale” interieur van de Mini ziet er immers netjes afgewerkt uit.

Het interieur is vrijwel identiek aan de benzine variant, worden we blij van!

Meer bereik, meer plezier?

Net zoals de benzine versies van de nieuwe Mini Cooper hamert Mini erop dat de nieuwe Mini E erg leuk is om te rijden. Hierover kunnen we nog geen uitspraak doen aangezien we nog niks gereden hebben. Wel kunnen we zeggen dat de nieuwe mini E een veel grotere actieradius heeft. Dus, áls het leuk is om te rijden. Dan duurt de pret veel langer.

Mini spreekt van een kleine draaicirkel. Hoewel dat vrij logisch is gezien de grote van de auto, laten ze helaas niet weten wat die draaicirkel dan precies is. Dit zullen we dus moeten testen. Als de claim van Mini klopt dan is het alleen maar positief natuurlijk. Met een aangeboden adaptive cruise control en parkeerassistent let de Mini goed op de inzittende. We hadden het fijn gevonden om iets te kunnen zeggen over de beschikbare bagageruimte. we zijn hoopvol dat de bagageruimte minimaal het zelfde is als de door benzine aangedreven variant (210 liter bagageruimte). Hier heeft Mini vooralsnog niks over laten weten.

Het uitgaande model heeft een rijbereik van 234km. WLTP natuurlijk. Door gebruik te maken van een DC-snellader kan het uitgaande model van 0-80% laden in 36 minuten. Dit is niet slecht maar kan beter, zeker gezien snelle vooruitgang van de techniek. het nieuwe model doet hier een schep bovenop. Wederom door een DC-lader te gebruiken, echter is de laadsnelheid nu 28 minuten. dit scheelt “slechts” 8 minuten. Gelukkig kan de nieuwe generatie Mini Cooper tot wel 305km ver komen op een enkele accu. Dus Minder lang laden en meer kilometers win-win zou je zeggen. Nu moeten we benoemen dat de concurrentie dit nog veel sneller doet. Een Peugot E-208 bijvoorbeeld kan laden met 100KW waar de Mini het met 75KW moet doen. In de praktijk betekent dit dus simpelweg dat je een stuk minder lang stilstaat.

vermogen te over

Met een 184pk sterke elektromotor valt de Mini E midden in het vermogensaanbod. Dankzij een constante beschikking tot 290nm koppel zal de bestuurder niet veel meer te wensen hebben, zeker in de stad. 0 – 100 duurt slechts 7.3 seconden. Mini heeft op moment van schrijven niks over het gewicht van de auto genoemd. Gezien het feit dat het een elektrische versie betreft gaan we ervan uit dat dit zwaarder is dan de benzine variant, waar mini overigens ook geen gewicht van opgegeven heeft.

Mini heeft vooralsnog geen prijzen aangekondigd. Om die reden kunnen daar dus ook geen mening over geven. We hopen dat Mini genoeg gedaan heeft om zichzelf relevant te houden in de snel groeiende markt van EV’s. Een markt waar deze dagen vrijwel iedere dag een nieuw model uitkomt die hetzelfde wil als Mini.

Velgen zijn leverbaar van 16 tot 18 inch.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *