Ondanks de felle kritieken en tegengeluiden gloort er toch weer hoop voor auto’s die op waterstof rijden. Omdat de infrastructuur nog niet volledig dekkend is, investeert BMW veel in de toekomst van deze energiedrager. Samen met Toyota ontwikkelen ze een aandrijflijn voor de nieuwe BMW iX5.

BMW iX5 Hydrogen

Momenteel rijden alleen de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai op waterstof over de Nederlandse wegen. Vanaf 2028 komt daar de BMW iX5 Hydrogen bij. Na succesvolle pilots met deze nieuwe aandrijflijn heeft het Duitse bedrijf besloten om de SUV in serieproductie te doen. Daarnaast wordt de iX5 ook geleverd met andere aandrijftechnologieën. Je kunt straks kiezen uit batterij-elektrisch, plug-in hybride, benzine, diesel en waterstof-elektrisch. Want ook met waterstof rijd je uiteindelijk elektrisch, alleen is de energiedrager waterstof en geen batterij.

De achterkant van deze flinke SUV is nu nog gemaskeerd.

In samenwerking met Toyota is BMW bezig met de derde-generatie brandstofcellen. Volgens BMW is het een technologische vooruitgang met een compacter ontwerp. Dit moet resulteren in een lager energieverbruik, hoge actieradius en meer vermogen. Ondanks de verandering in aandrijftechnologie moet het BMW-gevoel blijven. De iX5 zal dus nog steeds van een hoogwaardige kwaliteit zijn en het rijgevoel blijft behouden. Voor specificaties van de BMW iX5 Hydrogen is het nog te vroeg, dat zal nog wel een aantal jaar duren.

De BMW iX5 Hydrogen rijdt over de Duitse wegen tijdens de pilotfase.

Waterstof boost

Bij BMW focussen ze niet alleen op de auto zelf, maar ook op de infrastructuur voor waterstof. Deze energiedrager staat bij personenauto’s nog in de kinderschoenen, dus moeten er waterstoftankstations bij gebouwd worden. BMW is met het HyMoS-initiatief (Hydrogen Mobility at Scale) betrokken bij de verbetering van distributie en de bouw van waterstoftankstations. In Duitsland en Frankrijk komt een pilot om data en ervaringen te verzamelen omtrent waterstof en het tanken daarvan. Al met al klinkt het als een mooie stap voorwaarts. Net zoals met de meeste batterij-elektrische voertuigen is ook dit weer een gigantische SUV en dus niet bereikbaar voor Jan Modaal. Wanneer beginnen we eens met kleine hatchbacks en breiden we daarna uit naar de SUV’s?

BMW draagt ook bij aan de ontwikkeling van het rijden op waterstof via het HyMoS-initiatief.
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *