Audi TT concept 1995

Het meest invloedrijke ontwerp dat Audi heeft gemaakt in de afgelopen 25 jaar. Een behoorlijke claim, maar één waar de Audi TT zeker kans op maakt. Het retro-ontwerp dat zijn inspiratie haalde uit de BauHaus stijl van de jaren 20 en 30, wist in 1998 alle aandacht op zich te vestigen. Een controversiële geschiedenis vol met diepe dalen en hoge afgeronde pieken volgde. Een terugblik op 25 jaar Audi TT komt naar het Audi Museum in Ingolstadt.

Shut up and take my money!

Dat de Audi TT bij zijn lancering een groot succes was, is een understatement. Het publiek kon geen genoeg krijgen van het schattige, maar toch stoere nieuwe model van Audi. In een periode waarin alles dat retro was insloeg als een bom, wist de Audi TT wellicht de grootste knal te maken. Het model dat in 1998 als coupé op de markt kwam, kreeg al snel een vervolg in de vorm van een cabrio in de zomer van 1999.

De pers was er in eerste instantie ook helemaal weg van, totdat sommige journalisten erachter kwamen dat de vierwielaandrijving niet perse ook voor stabiliteit zorgt op hogere snelheden. Scriptschrijver van het voormalige Top Gear en helft van de succesvolle Smith & Sniff podcast Richard Porter, ondervond dit bij een test van de eerste generatie TT. Toen hij met enige snelheid een rotonde wilde pakken, brak de Audi uit met als gevolg een flink ongeluk. Hij zou niet de enige zijn en Audi besloot daarom drastisch in te grijpen.

Total Recall

Om het probleem van de wispelturigheid aan te gaan, besloot Audi om alle modellen terug te halen en ze de nodige veiligheidssystemen te geven. ESP en ASR zouden voortaan standaard bij ieder model ingebouwd zijn. Om het geheel helemaal af te maken, besloot Audi zelfs om het bijzonder geliefde ronde ontwerp aan te passen, door de TT’s te voorzien van een spoiler.

De modificaties bleken een schot in de roos te zijn, maar 25 jaar later heeft het er wel voor gezorgd dat de eerste generatie TT zonder achterspoiler een collectors item is geworden.

Van chique naar sportief

Ondanks de sportieve ambities van Audi met de TT, wist het nooit echt een vuist te maken als sportieve coupé. Ja er zouden successen zijn in het DTM, waarin Laurent Aïello de titel wist te pakken in 2002. De tweede generatie wist hier verandering in te brengen met de Audi TT RS. Een vijfcilinder vierwielaangedreven bolletje met 335 pk en een 0-100 km/u tijd van 4,5 seconden. Daarmee was de eerste stap gezet om de TT van chique naar sportief te laten gaan.

Na een periode van 8 jaar, was het in 2014 tijd voor de derde en laatste generatie van de Audi TT. Wederom zou er een TT RS variant komen en wederom zou deze aangedreven worden door een vijfcilinder turboblok. Het vermogen was gestegen naar 400 pk en 0-100 was voor het eerst onder de 4 seconden.

Dankzij de dalende verkoop van tweedeurs coupé modellen, besloot Audi begin 2023 om de TT te annuleren. Een Final Edition betekende het einde van het model, dat 25 jaar geleden een enorme impact wist te maken. Vanaf 24 juli tot en met 24 september is het mogelijk om in Ingolstadt de historie van de Audi TT te beleven. De zogenoemde State of the ArTT expositie, laat de historie van alle drie de generaties zien met een focus op het dappere design waarmee het allemaal begon.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *