Later dit jaar komt de Hyundai Inster naar Nederland, een schattige, volledig elektrische auto die perfect is voor wie de enorme Kona Electric wat te lomp vindt. Met zijn compacte formaat van 3,82 meter is de Inster zo’n halve meter korter dan de Kona. Hij valt daarmee ergens tussen de Dacia Spring en de nieuwe Citroën ë-C3. Leuk voor in de stad, want hij is klein genoeg om overal makkelijk in te prikken, maar ruim genoeg voor dagelijks gebruik. Wat de prijzen betreft, die zijn nog niet bekend. Daar moeten we nog even geduld voor hebben, maar Hyundai belooft snel met meer info te komen.
De Inster heeft drie uitvoeringen
Voor de techniek is het wel interessant om te weten dat de Inster niet vanaf de tekentafel als elektrische auto is ontworpen. Hij deelt namelijk zijn platform met de Hyundai i10. Maar hier in Nederland komt de Inster alleen met een elektrische aandrijving. Je hebt twee motoren om uit te kiezen. De eerste heeft een accu van 42 kWh en een elektromotor van 97 pk. Daarmee kom je zo’n 305 kilometer ver op een volle lading. Wil je liever wat meer actieradius en kracht? Dan is de Long Range-versie een optie, met een grotere 49 kWh-accu en een 115 pk sterke elektromotor. Hiermee kun je tot 355 kilometer rijden.
Nu naar de uitvoeringen. De Hyundai Inster komt in drie varianten: de E-Motion, de Pulse en de Evolve. Heb je liever een auto met een schuifdak? Dan kun je de Evolve ook als ‘Sky’-versie bestellen. De E-Motion is het instapmodel en de enige die je kunt krijgen met de kleinere accu en de 97 pk-motor. De Pulse en Evolve (Sky) zijn enkel beschikbaar voor de Long Range-versie, maar als je de Long Range-motor wil combineren met de simpelere E-Motion-uitvoering, kan dat ook. Handig hé?
Standaard doppen
Dan het leukste gedeelte: wat krijg je allemaal bij die uitvoeringen van de Hyundai Inster? De E-Motion mag dan de goedkoopste versie zijn, maar hij is helemaal niet kaal. Zo staat hij op 15-inch wielen (met doppen, maar hé, toch 15 inch), heeft hij een verwarmbare achterruit (waarom wordt dit benoemd?) en automatische airco. Daarnaast krijg je centrale deurvergrendeling met een startknop, elektrische ramen rondom en een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch. Ook fijn: Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, net als navigatie en een 11 kW boordlader voor het opladen.
Stap je op de Pulse, dan wordt het allemaal wat luxer. Denk aan 15-inch lichtmetalen wielen, een draadloze telefoonlader, een verschuifbare achterbank, privacy glass en een handig multifunctioneel paneel aan de achterkant van de voorstoelen. Wil je extra comfort in de winter? Kies dan voor het optionele Winter Pack, dat batterijverwarming, een warmtepomp en stoel- en stuurverwarming toevoegt.
En dan is er nog de topuitvoering: de Evolve. Deze staat op 17-inch lichtmetalen wielen, heeft een chic stuur met sfeerverlichting en biedt Vehicle-to-Load (V2L)-technologie. Hiermee kun je bijvoorbeeld apparaten aansluiten en voeden met de stroom van je auto, ideaal als je bijvoorbeeld gaat kamperen. Verder krijg je dakdragers en is het Winter Pack weer optioneel beschikbaar. Alleen bij de Evolve kun je daarnaast nog het Tech Pack kiezen, dat geavanceerde veiligheidsfeatures toevoegt, zoals Blind-spot Collision-avoidance Assist en een 360-graden-camera. De Evolve Sky biedt hetzelfde, maar dan met een extraatje: een schuif-/kanteldak voor wie van wat meer lucht en licht in de auto houdt.