Dacia Spring Electric op de weg

Dacia onthult een nieuw model: de Dacia Spring Electric. De Spring is Dacia’s eerste volledig elektrische auto en ook meteen de goedkoopste EV van Nederland (en de rest van Europa). Met een vanafprijs van € 17.890,- maakt Dacia elektrisch rijden bereikbaar voor de gewone burger.

Dacia Spring Electric in de stad

De Dacia Spring heeft een SUV-achtig uiterlijk, maar qua formaat is het meer een Crossover; hij is 3,73 m lang, 1,58 m breed en 1,51 m hoog (inclusief dakdragers). Hij staat ook lekker hoog op zijn poten: er zit 15 cm ruimte tussen het wegdek en de bodem. De welvingen in de motorkap en de dakrails bovenop geven de Dacia Spring een stoere look. Aan de binnenkant van Dacia’s jongste telg, vinden we blauwe accenten in de ventilatieroosters en rondom het scherm in de middenconsole. De rijrichting van de automatische transmissie is te selecteren met een verchroomde draaiknop.

Interieur Dacia Spring Electric
Multimediasysteem à la Renault, transmissiedraaiknop à la Nissan Leaf:
de samenwerking tussen Renault en Nissan uit zich in het interieur.

Elektrische prestaties

De Dacia Spring Electric is voorzien van een 33 kW (44 pk) elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het accupakket heeft een capaciteit van 27,4 kWh. Een volle accu is goed voor 230 kilometers range (WLTP). Laden gaat met de gebruikelijke Mennekes-stekker (mode 3 type 2). Daarnaast kun je de Spring Electric optioneel uitrusten met een DC snellader (30 kW). Bij snelladen kun je de accu tot 80% laden in minder dan een uur. Bij een publieke laadpaal doe je er ongeveer 5 uur over om de batterij volledig op te laden. Het contactpunt zit verstopt achter het logo in de frontgrille, die omhoog klapt als je op een knop achter het stuurwiel drukt.

Dacia Spring Electric aansluitpunt
Elektromotor Dacia Spring Electric

MY Dacia-app

Tijdens het laden geeft het instrumentenpaneel de belangrijkste info weer, zoals het laadpercentage, de resterende laadtijd en de huidige actieradius. Voor meer gebruiksgemak is er de MY Dacia-app, waarmee je via je de eerder genoemde data ook via je telefoon kunt bekijken en het opladen kunt activeren en deactiveren. Daarnaast kun je de Spring Electric via de app preconditioneren.

Uitrusting

De Comfort Plus topuitvoering is te herkennen aan oranje accenten aan de buiten- en binnenkant. Extra opties zijn: elektrisch verstelbare spiegels, een achteruitrijcamera en een multimediasysteem met 7” touchscreen. Die laatste beschikt over onder andere navigatie, DAB-radio, Apple CarPlay en Android Auto. Ook is het mogelijk om gesproken aanwijzingen te geven.

Elke Dacia Spring is uitgerust met hulpmiddelen zoals ESP, ABS, Emergency Brake Assist en Hill Start Assist. Ook handig: ondanks de aanwezigheid van het batterijenpakket is een reservewiel optioneel. Die kun je kwijt onder de laadvloer. De kofferbak heeft een inhoud van 290 liter en wanneer je de achterbank neerklapt vergroot je de inhoud naar ongeveer 620 liter.

Dacia Spring Electric in de stad
achterlichtunit en type-badge
Blauwe details in de dakrails vormen een herkenningspunt

Spring Electric Cargo

Mocht dat nog niet genoeg bagageruimte zijn, dan kun je vanaf 2022 bij Dacia terecht voor de bestelwagenvariant van de Spring Electric. Bij de Dacia Spring Cargo is de achterbank verwijderd, zodat er ruimte ontstaat voor een 1.100 liter grote laadruimte waar je 325 kg aan spullen in kwijt kunt.

De Dacia Spring Electric is vanaf 1 april 2021 online te bestellen en de eerste leveringen staan gepland voor komende herfst. Dacia vraagt € 17.890,- voor het instapmodel van de Spring Electric. Vanaf juni 2021 kun je bij de dealers terecht om een Dacia Spring samen te stellen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *