Corona en een autodealer, wat merkt de klant ervan?

Nu de Nederlandse overheid extra maatregelen tegen het Coronavirus heeft aangekondigd is de druk op de Automotive sector goed merkbaar. De showrooms lopen langzaam leeg en bedrijven stellen hun aankopen uit tot na de crisis. Eén ding is zeker, het gaat nog wel even duren voordat we dit achter ons kunnen laten. Maar hoe kun je als autobedrijf nu het beste met deze situatie omgaan?

Welke maatregelen neem je?

Handen wassen moet je minimaal doen

Simpele maatregelen tegen corona

Als autobedrijf heb je niet de luxe om je personeel thuis te laten werken want je hebt normaal gesproken veel fysiek contact met klanten. Welke voorzorgsmaatregelen kun je als autobedrijf direct toepassen om je personeel en je klanten te beschermen tegen het coronavirus?

1 Hygiëne

Het is belangrijk dat het personeel de hygiëneregels naleeft. Begroet klanten met een vriendelijke glimlach, maar zonder fysiek contact en op een veilige afstand (1,5 meter). Zorg dat er voldoende desinfecterende middelen en hygiënedoekjes beschikbaar zijn en verzoek klanten om per pin of anderzijds digitaal te betalen

2 Wees duidelijk

Plaats bij binnenkomst duidelijk zichtbaar een bericht met welke maatregelen je als bedrijf hebt genomen zodat klanten hier meteen van op de hoogte zijn.

3 Verzetten

Vraag klanten om alle geldende RIVM-richtlijnen in acht te nemen en bij het vertonen van symptomen om het bezoek aan uw autobedrijf uit te stellen en de afspraak te verzetten, ook bij lichte klachten.

4 Website

Plaats een bericht op de website dat klanten welkom zijn en welke maatregelen er genomen worden als klanten het dealerbedrijf bezoeken.  

5 Schone auto

Zorg ervoor dat na een proefrit of werkplaatsbezoek het stuur, versnellingspook en de handgrepen van de auto worden gereinigd met desinfecterende middelen. Verzoek de monteurs in de werkplaats om handschoenen te dragen en om eenmalig gebruik te maken van stuur- en stoelhoezen.

6 Niet wachten op de reparatie

Wanneer klanten vragen of het mogelijk is om te wachten op de reparatie, is dit niet mogelijk. Informeer de klant over andere mogelijkheden en zoek samen naar een oplossing.

Corona vraagt om creatieve oplossingen als autodealer

In deze moeilijke tijden kun je als autobedrijf met creatieve oplossingen veel werkzaamheden toch veilig uitvoeren.

Het Helmondse autobedrijf GS Automotive draagt bijvoorbeeld de komende weken een extra steentje bij. Zij willen ondanks de crisis graag een zinvolle bijdrage leveren. Voor elke onderhoudsbeurt of reparatie boven de 100 euro, doneren ze 15 euro aan de voedselbank.

Ook importeurs komen met overkoepelende creatieve oplossingen. Zo introduceert Ford PickUp&Clean en spoort klanten aan om thuis te blijven. Uw auto wordt opgehaald en teruggebracht en sleuteloverdracht op locatie (zonder fysiek contact) is mogelijk. Op deze manier wordt direct contact vermeden.

Het Coronavirus heeft een grote impact op ons allemaal. Zorg dat je de juiste maatregelen neemt om het risico van verspreiding te beperken.

Dit is een gastblog van Merijn Messemaeckers van de Graaff.