Audi voert vanaf het nieuwe modeljaar een forse update door op modellen met de PPE en PPC platformen. Dat zijn de A5, A6, Q5, A6 e-tron en Q6 e-tron. Allemaal krijgen ze nieuwe functies, nieuwe techniek en een aangescherpte bediening. Volgens technisch directeur Geoffrey Bouquot moet de update vooral laten zien dat beide platformen klaar zijn voor de toekomst. Zij het elektrisch of met verbrandingsmotor.
De lijst met vernieuwingen is lang. Audi introduceert nieuwe rijmodi, nieuwe assistentiesystemen en updates die het infotainment sneller en intuïtiever moeten maken. Ook de verlichting is op de schop gegaan, met nieuwe matrixkoplampen en OLED achterlichten.
Meer dynamiek en meer efficiëntie
De sportieve S-modellen krijgen een nieuwe rijmodus. Dynamic Plus moet het weggedrag directer, preciezer en, als de bestuurder dat wil, een stuk speelser maken. In de S5 gebeurt dat door middel van een update in het Quattro vierwielaandrijvingsysteem. Via een sportdifferentieel en brake torque vectoring. De elektrische S6 e-tron vertrouwt eveneens op quattro vierwielaandrijving en dezelfde slimme remverdeling. De ESC schakelt automatisch in sportstand, zodat gecontroleerd oversturen mogelijk is.
De gasrespons wordt scherper. Handmatig schakelen blijft volledig aan de bestuurder. In het scherm verschijnt een speciaal Dynamic Plus menu, met schakellampen en een ronde toerenteller. Het resultaat is meer dwarsdynamiek en een duidelijker gevoel van controle.
Audi past ook de efficiëntie van de elektrische PPE-modellen aan. De auto’s kunnen nu volledig regeneratief tot stilstand remmen, zonder dat de mechanische remmen nodig zijn. Dat zorgt voor soepelere stops en een hogere terugwinning van energie. Audi doet dit overigens als één van de eerste op de markt.

Assistentiesystemen worden slimmer
Adaptive cruise assist wordt uitgebreid. De auto blijft niet alleen binnen de rijstrook, maar ondersteunt nu ook door de bestuurder geïnitieerde rijstrookwissels. Een tik tegen de richtingaanwijzer is genoeg, waarna de auto zelf instuurt wanneer dat veilig kan.
In de stad herkent de auto meer verkeerssituaties. Borden, voorrangsregels en waarschuwingen worden automatisch verwerkt. De snelheid wordt aangepast, of de auto remt zelf af bij een stopteken. Ook parkeren wordt makkelijker. Park assist pro krijgt functies zoals reverse assist, dat de laatste vijftig meter automatisch terugstuurt. Daarnaast is er manoeuvre assist voor krappe situaties en getraind parkeren, waarbij de auto tot vijf parkeerroutes opslaat en later zelfstandig uitvoert. Via een smartphone kan de auto zelfs een garage in manoeuvreren. Iets dat we heel graag willen proberen, zoals u waarschijnlijk wel begrijpt.
Nieuwe verlichting voor de A6
De A6 krijgt digital matrix LED koplampen. Ze bieden een hoge resolutie en betere verlichting bij slecht weer. De lichtfuncties helpen bij rijstrookbehoud en kunnen via symbolen waarschuwen voor gladheid of een ongewenste zijdelingse beweging. Ook voetgangers worden beter zichtbaar gemaakt via markering op de weg.
Bij het openen of sluiten van de auto tonen de koplampen een van drie lichtanimaties. De dagrijverlichting bestaat uit 48 segmenten per unit en levert acht lichtsignaturen die via het MMI gekozen kunnen worden. De vernieuwde OLED achterlichten passen hun animatie aan op de voorste lichtsignatuur en blijven constant in beweging voor een dynamisch effect.
Interieur: eenvoudiger, duidelijker, prettiger
Binnenin valt direct het nieuwe multifunctionele stuur op. De touchbediening van de cockpit maakt deels plaats voor fysieke knoppen. De A6 met benzinemotor krijgt bovendien nieuwe voorstoelen met meer ondersteuning, aldus Audi.
Alle genoemde modellen stappen over op de vernieuwde gebruikersinterface van de Q3. Iconen zijn eenvoudiger, de structuur overzichtelijker. Bestuurders kunnen kiezen uit drie weergaven in het digitale instrumentarium, waaronder een assistentendisplay. Smartphonefuncties worden dieper geïntegreerd, zodat navigatie en media ook in de cockpit en het passagiersscherm verschijnen.
Audi assistant wordt slimmer door AI
De Audi assistent leert meer dankzij AI en ChatGPT. De stembediening herkent vaag geformuleerde zoekopdrachten, zoals: “een restaurant met uitzicht op de rivier”. Ook e-mail en agenda kunnen direct in de auto worden beheerd, waarbij de assistent berichten kan voorlezen of dicteren. Hoe verstandig dat is om te doen terwijl je met 130 km/h door de nacht heen raast laten we even in het midden. Zelfs assistentiesystemen zijn met stem te activeren. De auto herkent bovendien vaste gewoontes, zoals het activeren van adaptive cruise assist of het verhogen van de rijhoogte bij bekende obstakels.
4K-HDR dashcam
Audi introduceert een 4K-dashcam die in de binnenspiegel is geïntegreerd. De camera gebruikt HDR en een lichte sensor om heldere beelden te maken bij weinig licht. Via het centrale scherm kunnen opnames worden gestart of gestopt. Bij een incident bewaart de auto automatisch de 30 seconden voor en na het moment. Alle data staan lokaal op een SD-kaart.

Beleving en entertainment
Audi introduceert drie sfeerprogramma’s: Activating, Relaxing en Harmonizing. Ze passen interieurverlichting, massage, airco en geluid aan voor een korte energieboost of juist een rustige pauze. Elektrische modellen krijgen Power Nap voor laadstops. Gamers kunnen controllers koppelen via Bluetooth en spelen op het passagiersscherm, terwijl hoofdtelefoons zorgen dat de bestuurder niets hoort. Een leuke toevoeging vinden wij. Need For Speed Underground spelen terwijl je ondergronds in een auto zit geeft natuurlijk net dat beetje extra dimensie aan het spel.
Beschikbaarheid
De geüpdatete PPC- en PPE-modellen zijn te bestellen vanaf week 48 en 49. De genoemde functies gelden voor de Duitse markt. Beschikbaarheid en inhoud verschillen per land, gezien we niks absurds in het persbericht gelezen hebben kunnen we ervan uitgaan dat de updates ook gelden voor Nederland en België. Maar vooralsnog is dat dus nog niet bevestigd.



