Het jaar was 2013. Mitsubishi kondigde de Mitsubishi Outlander PHEV aan. Dit bleek een succes, met ruim 200.000 verkochte exemplaren. Op dat moment was de Outlander de eerste SUV met plug-in hybride technologie (PHEV). Een groot voordeel was de lage bijtelling die destijds van kracht was. Dankzij een persconferentie in Madrid kunnen we nu alles vertellen over de nieuwe Outlander.
Wanneer komt de Mitsubishi Outlander
Om precies te zijn, het is 1 oktober. Vandaag kondigt Mitsubishi de nieuwe Outlander aan. Maar hoe nieuw is die eigenlijk? In Amerika en Azië is de auto namelijk al een tijdje beschikbaar. Mitsubishi laat weten dat de auto, na een flinke facelift, nu ook naar Europa komt. Vanaf volgend jaar zal de vernieuwde Outlander daar leverbaar zijn.
De nieuwe Mitsubishi Outlander heeft een vanafprijs van €51.990. De productie start eind dit jaar, en de leveringen beginnen in het volgende jaar, wat de auto maakt tot een modeljaar 2025.
Exterieurdesign
Zoals we allemaal weten, zit schoonheid in het oog van de toeschouwer. Of je de nieuwe Mitsubishi Outlander aantrekkelijk, lelijk, vreemd of bijzonder vindt, laten we aan de lezer over. In het persbericht verwijst Mitsubishi naar de klassieke Pajero, al kunnen wij die vergelijking niet echt zien, behalve dat het beide SUV’s zijn. Er loopt een lijn over de kofferklep, wat een knipoog naar de Pajero zou moeten zijn. In werkelijkheid is dit een detail waar we pas op gewezen moesten worden om het te kunnen zien.
Aan de voorkant zien we een “Dynamic Shield” en meerdere koplampunits. Vanaf de zijkant vertoont de auto veel gelijkenissen met de Nissan X-Trail — een knappe SUV, dus dat is zeker geen straf. Zoals bij veel moderne auto’s is het lijnenspel vrij complex. Dit maakt de auto in foto’s lastig vast te leggen, maar in werkelijkheid aantrekkelijker. De kleur speelt hierbij ook een grote rol. Mitsubishi presenteerde een zwarte Outlander en enkele in de nieuwe kleur “Moonstone Grey”. Bij de zwarte versie vallen de lijnen weg, maar in het grijs komen ze mooi naar voren, mede door een blauwe en, in natuurlijk licht, bijna paarse gloed.
De klant kan kiezen uit zeven kleuren, waarvan de meeste wat aan de saaie kant zijn. Gelukkig zijn er drie opvallende kleuren: het eerder genoemde grijs, blauw en rood.
Interieurdesign
Net zoals het exterieur vertoont het interieur sterke invloeden van Nissan, gelukkig op een positieve manier. Bijna alle knoppen zijn fysiek, wat het gebruiksgemak ten goede komt. Het dashboard oogt strak en is voorzien van een volledig digitaal instrumentenpaneel. De gepresenteerde modellen hadden allemaal een lederen interieur van hoge kwaliteit.
Standaard wordt de auto geleverd met een audiosysteem van Yamaha. Het moet gezegd worden: het geluid dat dit systeem produceert is in dit segment ongeëvenaard. Het klinkt kraakhelder en warm, en we hebben zelfs met de meest uiteenlopende muziek en volumes geen enkele fout kunnen ontdekken. Hoewel het systeem standaard al goed is, kunnen klanten kiezen voor een upgrade naar een versie met twaalf luidsprekers in plaats van acht. Voor de echte audioliefhebbers is deze upgrade zonder twijfel aan te raden. Het systeem is specifiek ontworpen voor de grote SUV, en dat merk je.
Is alles perfect? Nee. Opvallend genoeg voelen de interieurdelen die niet met leer zijn bekleed, wat goedkoop aan. Het doet denken aan het Mitsubishi van de jaren ’90. Ook de beenruimte achterin is, ondanks de grootte van de auto, wat krap. Gelukkig is er wel voldoende hoofdruimte.
Er is een kans dat we de Outlander later als zevenzitter zullen zien. Echter, Mitsubishi laat weten dat uit de eerste marktonderzoeken blijkt dat de versie met vijf zitplaatsen populairder is. Als je de zevenzitter wilt, zul je dus nog even moeten wachten of smeken bij de Japanners.
Motorisering
De aandrijving komt van een 2.4-liter viercilindermotor, die samenwerkt met twee elektromotoren op de voor- en achteras. Dit trio levert een systeemvermogen van 302 pk. De transmissie is — hoe kan het ook anders — een automatische.
Het accupakket is er eentje van 22.7 kwh. Met dat pakket wordt een elektrisch bereik van 86 km geclaimd. Voor nu zijn de WLTP cijfers 0.8 liter per 100 kilometer. We zeggen “voor nu” omdat de auto nog niet het volledige testcyclus volbracht heeft. Wel laat Mitsubishi met zekerheid weten dat de benzinetank vergroot is naar 53 liter.
In het interieur vinden we een grote, robuust ogende draaiknop waarmee je kunt kiezen op welk terrein je rijdt. De opties omvatten onder andere EV, asfalt, modder, grind en sneeuw. Hoe de auto reageert op deze instellingen, moeten we nog ervaren. Daar komen we later op terug.
Veiligheid
Bij het kiezen van een grote gezinsauto wil je veiligheid, het liefst meer dan het minimum dat de Europese Unie voorschrijft. Daarom is de Outlander uitgerust met onder andere acht airbags. Hoewel je die airbags natuurlijk nooit hoopt te gebruiken, zijn er tal van systemen aanwezig die een ongeluk moeten voorkomen, zoals tegenwoordig in elke moderne auto het geval is.
Softwarematig doet de Outlander er alles aan om een compleet 360-gradenbeeld rondom de auto te creëren, een soort onzichtbaar vangnet. Voordat de auto zelf ingrijpt met het Forward Collision Mitigation-systeem (FCM), word je als bestuurder eerst gewaarschuwd met piepjes en signalen. Dit is de taak van het Driver Attention Monitor-systeem.
Mocht het toch misgaan, is het geruststellend te weten dat de Japanners de auto op verschillende kritieke punten hebben verstevigd. Mocht er iets gebeuren, ben je beter voorbereid.
Een eerste indruk
Eerlijk is eerlijk: we zijn positief verrast. De Outlander PHEV ziet er stoer en afgewerkt uit. De afwerking is grotendeels uitstekend en de kwaliteit voelt op het eerste gezicht goed aan. Of deze eerste indruk juist is en of de auto zijn status als vlaggenschip waarmaakt, ontdekken we later. Houd Dagelijksauto.nl in de gaten voor onze rijtest!