Je leest het goed, ongeveer de helft van de geregistreerde auto’s in november zijn volledig elektrisch. Daarmee is het de meest verkochte aandrijflijn van afgelopen maand. Dit heeft uiteraard te maken met de verduurzaming van Nederland, maar ook met een spelletje die de overheid heeft gespeeld om de EV-verkoop te stimuleren.

Bijtelling

Van 2020 tot en met 2024 was er vanuit de overheid een subsidiepot (de SEPP subsidie) voor de aanschaf van elektrische auto’s. Je kreeg € 2.950 terug bij aanschaf van een nieuwe elektrische bolide met een maximale catalogusprijs van € 45.000. Ook voor tweedehands elektrische auto’s was er subsidie van € 2.000 per voertuig. In 2024 was er een budget van 58 miljoen euro vrijgemaakt voor deze subsidies en deze is dan ook volledig gebruikt. Dit jaar is er geen subsidie meer, maar toch werden er afgelopen maand extreem veel elektrische auto’s geregistreerd.

Tesla was populair vanwege de gunstige bijtelling op elektrische auto’s. Maar deze Tesla Model S Plaid was vaak iets te duur.

Momenteel betalen zakelijke rijders 17 procent bijtelling over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde van hun nieuwe elektrische auto. Bij benzinerijders gaat dit om 22%. Het kabinet was van plan om dit vanaf 2026 gelijk te trekken, dus zijn er de afgelopen maanden veel EV’s verkocht. Dit is ook terug te zien in de registratiecijfers van november, maar liefst 48,8% van de auto’s was volledig elektrisch. Vorige week werd echter bekend dat de bijtelling met stappen omhoog gaat, waardoor het volgend jaar om 18% gaat en in 2027 wordt het 20%. Vanaf 2028 wordt de korting afgeschaft en gaan elektrische rijders ook 22% betalen over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Dit heeft veel weg van een vooropgezet plan om nog even een stimulans te geven aan de twijfelaars onder ons en de aanschaf nu te doen in plaats van de komende jaren. Uiteindelijk dus storm in een glas water.

Deze EV’s waren populair

Dan is het natuurlijk interessant om te zien achter welke modellen je binnenkort aanrijdt in de winterfiles. De kans is het allergrootst dat je binnenkort een gloednieuwe Skoda Elroq ziet rijden. Deze is namelijk maar liefst 1.441 keer geregistreerd. Hiermee is hij de concurrentie ver voor, want de runner-up blijft steken op 977 exemplaren. Overigens zeggen registratiecijfers ook niet alles, want veel van deze auto’s krijgen volgend jaar pas een nieuwe eigenaar. Er zijn namelijk veel dealers en leasemaatschappijen die vanwege financiële voordelen auto’s registreren. Hierdoor is de eerste toelatingsdatum eerder dan de daadwerkelijke tenaamstellingsdatum.

Merk en model van de EVAantal registratiesMarktaandeel
Skoda Elroq1.4418,4%
Kia EV39775,7%
Tesla Model 38975,2%
Volvo EX307424,3%
Volkswagen ID.77244,2%
Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *