Kijk nou toch eens: een metallic lichtgroene Mercedes-Benz GLS. Ik had nooit gedacht dat ik dat nog mocht meemaken in mijn (hopelijk nog lange) leven. Normaalgesproken wordt ik niet warm of koud van grote SUVs, maar de GLS heeft toch altijd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Een gigantische auto ter formaat van de BMW X7 en de Range Rover, maar dan van Mercedes. Maar, is het wat? Is hij comfortabel en luxe? Is hij 230.000 euro waard? Dat leest u allemaal hieronder! Leuk hè, een beetje spanning?
| Sterke punten | Zwakke punten |
| + Geweldige motor | – Gasrespons |
| + Ongelooflijk luxe, ruim en comfortabel | – Middelste zitrij |
| + Goede en logische afwerking (knoppen!) | – Menudoolhof |



Wat is de Mercedes-Benz GLS 450d?
Het leefgebied van de SUVs werd, helemaal aan het begin, gedomineerd door een vreemde combinatie van auto’s. De BMW X5, de Mercedes ML en de Jeep Cherokee zijn een van de eerste auto’s die mij te binnen schieten. De velden waren leeg en er was genoeg eten voor iedereen. Maar, als we de X5 en ML omschrijven als tijgers en leeuwen, is de GLS een T-Rex. Vijf meter twintig lang, meer dan 1,80 hoog en meer dan twee meter breed. 23 inch velgen zitten eronder. Kun je je dat voorstellen? Alle leeuwen en tijgers worden opgevreten door deze mastodont.
Er is geen andere focus van de Mercedes-Benz GLS dan luxe. Het is tenslotte ook de S-Klasse van de SUVs. Dat straalt het ontwerp ook uit. Vrienden die ik meenam, noemde hem een kathedraal. De grote en imposante grill lijkt alsof hij zegt dat je aan de kant moet gaan en dat hij er nog voor wil betalen ook. De achterkant is heel recht maar toch elegant door de rondingen. Er is niet overdreven met grote lichten en vreemde designelementen omdat het een gigantische auto is. Hij blijft fijn vormgegeven, het is een heel goed ontwerp.
Wij reden met de Mercedes-Benz GLS 450 D 4MATIC AMG Line. Dit betekent dat we de meest gekozen motoruitvoering, de 3.0 zescilinder turbodiesel, in het vooronder hebben liggen. 367pk levert die en hij wordt geholpen door een 20pk elektrovriendje die vooral ten goede komt van het verbruik. Ondanks de 2600kg leeg, is hij toch op 6,1 seconden naar de 100. Deze getallen deden mij geen vertrouwen geven in het verbruik van de auto, ondanks dat hij volgens MB 8 liter op 100km gebruikt. In het echt, als je een beetje gezellig gas geeft, kom je rond de 1 op 10 uit. Dit is voor dit soort auto’s echt helemaal niet slecht. De AMG-Line maakt de GLS een stukje stoerder. De spatbordranden worden meegespoten en de voor- en achterbumpers worden wat breder om de auto over het algemeen breder te laten ogen.





Hoe rijdt de GLS 450d?
Geweldig. Ik begin even met de motor: wat is die goed! Ik ben altijd een beetje sceptisch over diesels, ik heb namelijk alleen hele oude, ongeblazen diesels gereden met 80pk. In mijn hoofd is diesel iets van het verleden. Maar, de Mercedes-Benz GLS 450d bewijst het tegendeel. De drieliter zescilinder dieselbeuker is een waanzinnig blok. 750Nm koppel trekt nagenoeg heel de aardbol omver als je gas geeft en hij blijft maar trekken tot je stopt met gasgeven. Hij is ook nog eens enorm soepel, stil en verassend zuinig voor als je ziet wat hij moet voorttrekken. Ik heb een en al lof voor de 450d, ook voor de 9-traps automaat die eraan is gehangen. Al reageert hij soms een beetje laat op het gas, nemen wij dat met alle plezier voor lief.
De luchtvering rondom doet wonderen. De flat wordt in alle comfort gedragen door het indrukwekkende vering- en dempingsysteem van de GLS. Ik wil niet zeggen dat het op hetzelfde niveau is als een Range Rover, maar het scheelt niet veel. Ook op hoge snelheden voelt de auto die, laten we eerlijk zijn, heel erg groot is, stabiel aan. Dat geeft een fijn gevoel. Ook de rest van de rijervaring is om over naar huis te schrijven. Het sturen en manoeuvreren van de GLS is zo gemakkelijk dat het bijna voelt alsof je een kleine auto (zoals een X5) rijdt. Natuurlijk, als je professioneel hebt ingeparkeerd sta je nog steeds midden op straat, maar dat ligt niet aan de manoeuvreerbaarheid van de auto.


Meer leer is meer beter
In het (waanzinnige) interieur hebben we qua rijervaring geen enkele klachten. De demping is fantastisch. Ondanks dat er banden onder zitten die breder zijn dat mijn gehele auto, hoor je totaal geen weggeluid. Ook de wind bestaat niet. Het enige wat je hoort is de muziek die uit het fantastische Burmester geluidssysteem komt en een hele zachte doch geruststellende roffel van de diesel. De camera’s zijn alomvattend en de veiligheidssystemen werken heel goed, fijn en betrouwbaar zonder vervelend aanwezig te zijn. Een combinatie die we niet vaak zien.
Vanbinnen heb je, wellicht overbodig om te benoemen, meer dan genoeg ruimte. Ook achterin en achter-achterin heb je genoeg ruimte voor al je knieën. Drankjes koelen of warmhouden kan in de bekerhouders voorin. De ellebogen hebben niks te klagen, want ook de armsteunen zijn verwarmd. Gestrest? Kies een van de vier voorste stoelen uit en laat je verwennen door bijvoorbeeld een Hot Stones massage. Ik noem maar wat. Gek genoeg is de middelste zitrij de minst comfortabele van de drie. Mijn theorie is dat dat komt omdat alle poespas die in de voorstoelen zit (verwarming, ventilatie, massage) ook in de achterbank zit die beduidend minder padding heeft. Hierdoor is de zitting wat hard en onhandig gevormd. Helemaal achterin, op de derde zitrij, is dat allemaal niet van toepassing. Je hebt leder, twee speakers en wat lichtjes en verder niks. Eigenlijk zit je daar veel beter.



Met een druk op de knop (eindelijk)
Als je een auto hebt waar ongeveer alle opties ooit bedacht in zitten, krijg je wat logistieke en ergonomische problematiek. In de jaren 90 en 00 uitte dit zich in dashboards met ongeveer 74.000 knoppen. Later, vooral in de EQ modellen van Mercedes, werden veel van die knoppen vervangen door pianolak zwarte swipe- en touchknoppen. Niemand in de wereld vond dit fijn. Als je op een gegeven moment je hand ondersteboven tegen het plafond wrijft om het panoramadak te moeten openen, zou ik mijn levenskeuzes overdenken. Gelukkig is dat in de GLS niet het geval. Alleen op het stuur vindt men touch- en swipesituaties, de rest vind je in het scherm (wat overigens ook met een centrale control-unit bestuurd kan worden!!!) of de fysieke knoppen onder het scherm. Dit is top. Helaas is er zo veel te doen in de GLS dat het menu wel een klein beetje een wereld op zich is. Het vinden van de goede dingen duurt soms even.


De (optie)lijst der lijsten
Normaalgesproken zie ik het nut er niet van in om u te gaan uitleggen wat de opties in een auto allemaal doen. De meeste auto’s hebben tegenwoordig toch dezelfde opties en die doen ook allemaal ongeveer hetzelfde. Nu heb ik échter de noodzaak wel gezien, namelijk entertainment. Er zitten zulke bijzondere dingen op deze auto dat ik het absoluut het benoemen waard vind. Hier gaan we dan. Ik loopt de optielijst overigens af van boven naar beneden, dat u dat even weet.
- We beginnen even met de kleur, Iers Midgroen. Die is optioneel van de Manufaktur-lijst en kost 3811,50 euro. Ik begrijp die prijsstelling niet helemaal, maar wie ben ik dan ook.
- De zonneschermen in de portieren achter die alle mensen, die je toch niet kunnen zien door de geblindeerde ruiten, blokkeren, kosten 790 euro.
- Het Offroad Techiekpakket biedt een beschermingsplaat aan de onderkant en extra onderstelverhoging voor 713 euro.
- Het verwarmde stuurwiel kost 315 euro en hout/lederen stuurwiel kost nog eens 714 euro
- De elektrisch wegklapbare trekhaak met de bijbehorende hulpsoftware kost respectievelijk 1180 euro en 423 euro
- Mooie sierdelen in hout kosten je 545 euro extra (wat het altijd waard is ten opzichte van pianolak)
- Het geweldige Burmester geluidssysteem kost 4850 euro (en vinden wij het ook waard)
- Voor 750 euro krijgt u de aluminium treeplanken met treeplankverlichting
- u kunt 545 euro neertellen voor het Night Pakket, dit houdt in dat er wat sierpanelen, de grille en de wielen sportiever en zwarter worden. Deze auto heeft die velgen niet, want voor 3100 euro kan je ook 23inch velgen kiezen
- voor 11190 euro kunt u het optionele en fantastische Manufaktur interieur kopen met elegante en stijlvolle opengereten leder op de stoelen, bijvoorbeeld
- Als laatste draagt onze testauto het Ultimate pakket, wat vooral de achterstoelen extreem veel mooier, luxer en beter maakt.



Conclusie rijtest Mercedes-Benz GLS 450d
De Mercedes-Benz GLS 450d is zo’n auto die je eigenlijk niet nodig hebt. Maar, na één rit denk je: ja hoor, dit is precies wat ik nodig had. Het is een rijdend kathedraal, een luxe flatgebouw op 23-inch velgen, maar dan eentje die zich laat sturen alsof hij een maatje X5 is. De combinatie van die waanzinnige 3.0 zescilinder diesel en de vederzachte luchtvering maakt elke kilometer een kleine wellnessbehandeling. Vanbinnen is het simpelweg een feest: warmhoudende bekerhouders, verwarmde armsteunen, massages die je therapeut overbodig maken… noem het maar op.
Is hij perfect? Nee. De gasrespons neemt soms een koffiepauze en de middelste zitrij is gek genoeg het minst koninklijke plekje in deze paleiswagen. Ook het infotainmentsysteem is een soort digitale speurtocht waar je af en toe een sherpa voor wenst. Maar ondanks dat: de GLS 450d is indrukwekkend, absurd comfortabel en belachelijk luxueus. Is hij 230.000 euro waard? Als je het kunt missen zonder de lasten erg te voelen: absoluut. De GLS is namelijk niet zomaar een SUV. Het is de S-Klasse die besloot dat hij hogerop wilde. En dat is ’m gelukt ook.
De Mercedes-Benz GLS 450d is verkrijgbaar vanaf 173.420,- euro (in België vanaf 119,548,- euro). Met alle opties erbij komen wij uit op precies 228.401 euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger
